کد خبر: 15857
A
سیف: ثبات بخشی به اقتصاد برای هر 2 کشور مهم است

ایران و اندونزی تفاهمنامه بانکی امضا کردند/ لزوم گشایش حساب مشترک

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزیر هماهنگ کننده امور اقتصادی اندونزی تفاهمنامه همکاری بانکی 2 کشور را امضا کردند.

ایران و اندونزی تفاهمنامه بانکی امضا کردند/ لزوم گشایش حساب مشترک

به گزارش دیده بان ایران به نقل از تارنمای بانک مرکزی، «ولی الله سیف» عصر امروز (دوشنبه) در دیدار وزیر هماهنگ کننده امور اقتصادی اندونزی در تهران گفت: پیش از آغاز فعالیت میان بانک های تجاری 2 کشور باید فضای مناسب را تسهیل کنیم و بانک ها می توانند مقدمات این امر را فراهم کنند.
رییس کل بانک مرکزی ایجاد حساب مشترک میان ایران و اندونزی را موجب تسریع در مبادلات تجاری و فعالیت های اقتصادی دانست و افزود: در این شیوه بانک های مرکزی می توانند حسابی را نزد طرف مقابل ایجاد کنند که از آن برای تسویه مبادلات تجاری 2 کشور استفاده شود. در این مدل حتی بانک های مرکزی هر 2 کشور نیز می توانند با پول ملی و ارز محلی فعالیت کنند. 
به گفته وی، در این شیوه تسویه حساب براساس ارز مورد توافق 2 طرف انجام می شود. 
وی افزود: در این شیوه زمانی به تسویه حساب و دریافت و پرداخت نیاز است که مانده ای در حساب باشد و در درجه اول تسویه از طریق قیمت کالایی واردات و صادارت انجام می شود. مانده این حساب در پایان دوره سه ماهه می تواند تسویه شود. 
سیف گفت: در زمینه اعمال سیاست های پولی و ثبات بخشی به اقتصاد که برای هر 2 کشور مهم است، می توانیم به تبادل تجارب بپردازیم.
رییس شورای پول و اعتبار تاکید کرد می توان از ظرفیت های 2 طرف برای تاسیس شعبه در اندونزی و ایران بهره گرفت و افزود: باتوجه به ظرفیت گردشگری ایران و اندونزی می توان با اتصال سوییچ ملی کارت های 2 کشور از قابلیت های موجود برای بسط و گسترش روابط بانکی استفاده کرد. 
در این دیدار وزیر هماهنگ کننده امور اقتصادی اندونزی با استقبال از پیشنهادهای طرف ایرانی گفت: ما از همکاری بانکی میان بانک مرکزی ایران و سازمان نظارت پولی اندونزی استقبال می کنیم. 
«دارمین ناسوتیون» افزود: معتقدم بهبود اعتماد بازرگانان 2 کشور برای تجارت امری اجتناب ناپذیر است. 
وی سفر خود را در ادامه سفر آذرماه رییس جمهوری اندونزی به تهران دانست و ابراز امیدواری کرد این گفت و گو موجب تسهیل روابط تجاری و بویژه در زمینه پولی و مالی شود. 
وزیر هماهنگ کننده امور اقتصادی اندونزی گفت: روابط بانکی در سرمایه گذاری و تجارت دو کشور موثر است. برای نمونه شرکت ملی نفت اندونزی با شرکت ملی ایران در خرید گاز مایع و نفت خام همکاری نزدیک دارد. 
بررسی ها از آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد در 10 ماهه امسال میزان صادرات از جمهوری اسلامی ایران به اندونزی 126 میلیون و 435 هزار و 44 دلار بود. در این مدت ارزش واردات از این کشور به 149 میلیون و 494 هزار و 834 دلار رسید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر