کد خبر: 15978
A
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

برخی به بهانه‌های مختلف مانع اجرای قانون کاداستر می‌شوند

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: درآمدهای کاداستر باید برای پیشبرد اهداف این قانون صرف شود و این طرح عظیم ملی نباید به بهانه های مختلف متوقف شود.


برخی به بهانه‌های مختلف مانع اجرای قانون کاداستر می‌شوند

دیده بان ایران -  احمد تویسرکانی در همایش مبارزه با زمین خواری، حفظ منابع ملی، صیانت از محیط زیست، انفال و مدیریت منابع آبی در کشور که دادستان عمومی وانقلاب تهران و دادستانهای سایر شهرستانهای استان حضور داشتند، گفت: یکی از وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک کشورتثبیت مالکیت دولت و اشخاص بر اراضی و املاک است که لازمه اجرای کامل و دقیق آن اجرای طرح کاداستر است.


تویسرکانی اجرای کاداستر در کشور  را یک ضرورت مهم و اساسی برای توسعه کشور دانست و گفت: این طرح دهها سال به بهانه های مختلف متوقف بوده و کشور دچار آسیبهای فراوان گردیده است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای کامل کاداستر کشور باعث ارتقاء نظم حقوقی، جلوگیری از زمین خواری و کاهش دعاوی شده و از ورود پروندهای قضایی به محاکم جلوگیری می نماید. اگر مسئولین اجازه اجرای سریع و دقیق این قانون را بدهند به زودی اثار و نتایج مثبت آن را در جامعه شاهد خواهیم بود.

تویسرکانی افزود: علی رقم مشکلات فراوانی که در زمان تصویب این طرح بود و نهایتا قرار شد هزینه اجرای طرح از محل درآمدهای آن صورت گیرد عده ای در بزنگاه تصویب بودجه با جو سازی علیه این قانون و سازمان ثبت و با نگاه بخشی دنبال تملک درآمد ها و به تعطیل کشاندن طرح کاداستر هستند غافل از اینکه اگر کاداستر تعطیل شود درآمدی هم برای آنها نیست، ضمن اینکه مردم توقع دارند در قبال پرداخت هزینه خدمات ثبتی بهینه و مدرن دریافت کنند.


رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خدمات ثبتی را بسیار متنوع و گسترده برشمرد و افزود: بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری خدمات ثبتی به جهت تاثیری که در نظم حقوقی و پیشگیری از وقوع جرم در جامعه دارد همانند امر قضا جزو امور حاکمیتی محسوب می شود.
تویسرکانی عنوان کرد: زمین کالایی غیر قابل تکثیر است و با توسعه شهر ها و افزایش جمعیت بر ارزش آن نیز افزوده شده و همواره زمینه ساز تعرض و تعدی بوده و لازم است دستگاههای متولی با حساسیت و سرعت نسبت به تثبیت مالکیت های دولت و اجرای قانون اقدام تا زمینه تعرض به اموال دولت و انفال از بین برده شود.


وی با اشاره به اینکه متاسفانه با تصمیم گیری های متفاوت و قوانین متنوع و فراوان در این حوزه راهبرد مشخص و کاربردی در کشور برای نظم در مالکیتها و حفاظت از اراضی ملی وجود ندارد، گفت: کشور امروز به عزم جدی و هماهنگ در جهت تعیین راهبرد مشخص و عدم بازگشت به شرایط گذشته را دارد.


وی گفت: بحث اجرای کاداستر در کشور از سالیان متمادی مطرح بوده اما پیشرفت چشمگیری نداشته و عملا معطل مانده بود، در نهایت با تلاشهای صورت گرفته در سال 93 قانون جامع کاداستر تصویب و بر اساس آن، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف گردید ظرف مدت پنج سال آن را اجرایی و عملیاتی نماید.


رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه افزود: با وجود تمام مخالفتها و سنگ اندازی ها کار را شروع کردیم و توانستیم تا حد مطلوبی آن را پیش ببریم لیکن همکاری دستگاههای متولی و هم چنین دادستانی ها و مدعی العموم می تواند کمک به بهبود روند جاری نماید.


تویسرکانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را پیشتاز دستگاههای کشور در زمینه الکترونیکی کردن فرآیند خدمات رسانی به مردم دانست و گفت: با استفاده از فناوری های نوین و الکترونیکی کردن امور توانسته ایم دهها میلیون مراجعه سالانه مردم ، میلیونها مکاتبه کاغذی و اوراق بهادار را  از چرخه اداری حذف نماییم.


وی صدور اسناد تک برگی، الکترونیکی شدن دفتر سردفتر، الکترونیکی شدن دفاتر املاک، خلاصه الکترونیکی معاملات، گواهی امضاء الکترونیک و ... را از مهم ترین کارهای این سازمان برشمرد که در کاهش هزینه و وقت مراجعان و حذف جعل و استفاده از سند مجعول بسیار تاثیر گذار بوده است.


 رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشورادامه داد: در راستای استفاده از فناوری های نوین در سال گذشته 300 میلیون برگ از پرونده های ثبتی اسکن و داده آمایی شده و در بعضی از واحد های ثبتی گردش فیزیکی پرونده ها حذف شده است.


جعفری دولت آبادی دادستان تهران نیز در این همایش گفت: خوشبختانه با مدیریت دکتر تویسرکانی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شاهد اقدامات تحولی گسترده ای بوده ایم که آثار و نتایج آن در جامعه مشهود و بارها از سوی ریاست محترم قوه قضاییه مورد تقدیر قرار گرفته است.

 

 

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر