کد خبر: 16444
A
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران خبر داد؛

٧٢٠ کودک بی‌هویت در تهران

تولد روزانه ٢ نوزاد معتاد در پایتخت تمایل به ترک درمیان زنان معتاد زیر ٥‌درصد است بررسی‌ها نشان می‌دهد آسیب‌های اجتماعی درحوزه زنان و کودکان در ١٦ شهر کشور، بحرانی‌تر از تهران است

٧٢٠ کودک بی‌هویت در تهران

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ شهروند نوشت - حرف‌های تازه رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران نشان می‌دهد که هم‌اکنون حدود ٧٢٠ کودک بی‌هویت در تهران زندگی می‌کنند که از هرگونه خدمات اجتماعی محرومند. منشور حقوق شهروندی که رونمایی شد، یکی از مباحث جامانده در آن «حق بر هویت» بود که همان زمان هم مورد اعتراض رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران بود. حالا فاطمه دانشور در نشست خبری خود در این‌باره از آمارهایی حرف می‌زند که حتی وزرای دولت هم از آن تعجب می‌کنند: «آنها تعجب می‌کنند و می‌پرسند که آیا واقعا تا این حد کودک بی‌هویت درتهران هست که به سن ١٣ و ١٤سالگی رسیده‌اند؟» او در این‌باره به «شهروند» توضیح داد: «ما یک طرح پایلوت در این‌باره اجرا کرده‌ایم که البته آمار آن قطعی نیست. براساس این طرح، حدود ٣٠٠ پرونده مادر و کودک درشهر تهران شناسایی شد که هرکدام به‌طور میانگین، حدود ٤ فرزند دارند و ٦٠‌درصد آنها بدون شناسنامه هستند.» این حرف‌ها نشان می‌دهد که حالا بیش از ٧٢٠ کودک درتهران بدون شناسنامه هستند که از هرگونه خدمات اجتماعی محرومند. رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران همچنین معتقد است که نبود ساختاری نظام‌مند و قانونمدار برای حمایت از کودکان اتباع بیگانه موجب بروز مشکلات برای آنها شده است: «این کودکان امکان تحصیل و گرفتن مدارک هویتی ندارند.»


نتایج بررسی از ١٦ استان کشور


گزارش درباره آسیب‌های اجتماعی تا پیش از این تأکید زیادی بر اعتیاد کودکان و زنان درپایتخت داشته است، اما حالا بررسی‌های رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران از ١٦ شهرستان نشان می دهد که وضعیت دراین مناطق بسیار بدتر از شهر تهران است. فاطمه دانشور دیروز درنشست خبری خود حرف‌های زیادی درباره وضعیت آسیب‌های اجتماعی شهر تهران درحوزه زنان و کودکان داشت، اما درجریان ارایه گزارش خود به طرحی هم اشاره کرد که به‌طور پایلوت در ١٦ شهرستان ازسوی موسسه مهرآفرین درحال اجراست: «به وضعیت این شهرستان‌ها ورود کردیم، درحالی که مشکلات هرکدام از این شهرها با هم متفاوت است. متأسفانه ما در زمینه اعتیاد کودکان و زنان شهرستان‌ها هم با یک انکارشدگی ازسوی مسئولان استانی روبه‌رو هستیم.» او از افزایش سقط جنین در سنین بالا در این استان‌ها خبر داد که بیشتر در دوره ٦ تا ٧ماهگی اتفاق می‌افتد. البته بررسی وضعیت این ١٦ استان هنوز به پایان نرسیده، اما دانشور گفته است؛ نتایج آن تا ٤ماه دیگر دراختیار وزارتخانه‌ها قرار خواهد گرفت.


کمک به زنان زندانی؛ بلاتکلیفی خانواده شهدای آتش‌نشان


براساس مصوبه شورای شهر دو‌میلیارد تومان بودجه برای کمک به آزادی زنان به دلیل جرایم غیرعمد اختصاص یافته است که رئیس کمیته درباره آن توضیح داد: «این عدد بابت آزادی این زنان با مصوبه شورای شهر و توسط شهرداری تهران کمک شد و در ادامه نیز رقم دو‌میلیارد را به سه‌میلیارد رساندیم.» اعضای شورای شهر بارها به رسیدگی وضعیت خانواده شهدای آتش‌نشان تأکید کردند و حتی کمیته پیگیری وضعیت بازماندگان را هم درشورا تشکیل دادند، اما این عضو شورای شهر گفت که کمیته مربوطه هنوز گزارش خود را ارایه نکرده است: «پس از حضور در بهشت زهرا با همسر یکی از این شهدا ملاقاتی داشتم و مشخص شد این خانواده‌ها هنوز پیگیر مطالبات خود هستند.» او از افزایش میزان وام زنان سرپرست خانوار هم خبر داد: «درگذشته مبلغ سه‌میلیون تومان به زنان سرپرست خانوار وام ارایه می‌شد که با پیگیری‌های انجام‌شده این عدد به ٥‌میلیون تومان افزایش یافته و در بودجه ‌سال آینده نیز پیش‌بینی کرده‌ایم که وام‌های بلاعوض به این افراد داده شود.»


روزانه ٢ نوزاد معتاد متولد می‌شود


موضوع فروش نوزادان و نوزادان معتاد نخستین‌بار در‌سال گذشته ازسوی این عضو شورا گفته شد. حالا هم بررسی‌های او نشان می‌دهد روزانه دو نوزاد معتاد درتهران متولد می‌شود: «یکی از نتایج این فعالیت‌ها در زمینه نوزادان معتاد ابلاغیه ‌سال گذشته وزارت بهداشت درباره سم‌زدایی این کودکان بود. حالا هم بررسی‌ها نشان می‌دهد که تحویل نوزادان معتاد که خطر فروش آنها وجود دارد، به مادران معتاد حدود ٧٠‌درصد کاهش یافته است. رسوب کودکان دربهزیستی نگرانی دیگری بود که با پیگیری‌ها طول اقامت به زیر ٦ماه کاهش یافت.» براساس گفته‌های رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران حالا برای نوزاد سم‌زدایی‌‌شده، ٧ متقاضی سرپرستی وجود دارد. البته همچنان یک خلأ جدی هم در این‌باره وجود دارد که دانشور درباره آن می‌گوید: «کودکان معتاد حتما باید برای طی دوره درمان با حکم قاضی به بیمارستان‌ها فرستاده شوند و وزارت بهداشت باید برای اینها فکری کند.»


زنان معتاد کارتن‌خوابی را به‌عنوان سبک زندگی قبول کرده‌اند


رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه به بازدیدهای خود از کمپ‌ ترک اعتیاد شفق اشاره کرد: «ما به این نتیجه رسیدیم؛ برای زنانی که اعتیاد خود را در این مراکز ترک می‌کنند، باید برای دوره پس از ترخیص هم چاره‌اندیشی شود و به همین علت با پیگیری‌های انجام‌شده مرکز بهاران درمنطقه ٢ ویژه این زنان ایجاد شد.» او راه‌اندازی ٧٠ مرکز اجتماعی فعال درسطح شهر تهران را ازجمله دستاوردهای پیگیری‌های انجام‌شده در کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران دانست: «٢٢ مرکز بهاران و مراکز فوریت‌های اجتماعی و ١٧مرکز پرتور و سامان سرای لویزان و چیتگر و کمپ‌های ترک اعتیاد راه‌اندازی شده است.» با وجود این، همچنان مرکز ترک اعتیاد ویژه زنان بسیار محدود است؛ انتقادی که به اعتقاد دانشور درست است، اما او این را هم می‌گوید که تمایل به ترک اعتیاد در زنان کم است: «درمرکز بهاران زنانی که به اجبار ترک داده شده بودند، در ابتدا ٤٥نفر دراین مرکز پذیرش شدند، اما پس از مدتی حدود ١٠نفر دراین مرکز باقی ماندند. درنهایت من به این نظریه رسیدم که زنان معتاد کارتن‌خوابی را به‌عنوان سبک زندگی خود قبول کرده‌اند، به همین دلیل تمایل به ترک آنها زیر ٥‌درصد است و برای کمک به آنان باید خدمات کاهش آسیب را افزایش داد.» این عضو شورا البته توضیحات دیگری هم در این‌باره ارایه کرد:   «آمار اولیه ما درخصوص زنان کارتن‌خواب ١٠٠٠ تا ١٥٠٠نفر بود، درحالی که برای مردان معتاد گرمخانه و سامان‌سرا وجود دارد اما برای زنان، سامان‌سرا و گرمخانه‌ای نیست و این نشان می‌دهد که مدیریت شهری نگاه مردانه دارد و اگر یک زن مدیر وجود داشت، قطعا نسبت به ساماندهی زنان کارتن‌خواب و معتاد رهاشده در سطح شهر حساس بود.»


رئیس ستاد سمن‌ها باید پاسخگو باشد


کمک به سازمان‌های مردم‌نهاد یکی دیگر از موضوعاتی بود که دراین جلسه مطرح شد؛ سازمان‌هایی که به گفته دانشور ثبت شده بودند، اما حتی شرکت‌های خدمات مسافرتی هم درمیان آنها وجود داشت: «شورای طرح و برنامه ایجاد شد که اینها درخواست‌هایشان را برای بررسی اعلام می‌کردند. بودجه ستاد توان‌افزایی حدود ٤میلیارد تومان است. عدد ٨‌میلیارد که‌ سال گذشته یکی از اعضای شورا گفته بود، حساسیت‌هایی را ایجاد کرد و باعث شد ٤‌میلیارد آن مجددا به خزانه شورای شهر تهران برگردانده شد و مابقی آن را هم باید از رئیس ستاد بپرسید، اما این افراد عنوان کردند که ٤‌میلیارد باقیمانده را به NGOها کمک کرده‌اند اما هنوز ریز نام و جزییات کمک به این NGOها که باید روی سایت شورا و دراختیار اعضا قرار بگیرد، هم ارایه نشده است. در هرصورت رئیس این ستاد باید دراین‌باره پاسخگو باشد.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر