کد خبر: 16695
A

مروری بر روزنامه های پنجشنبه نوزدهم اسفندماه

روزنامه های امروز، درختکاری رهبر انقلاب در هفته منابع طبیعی و همچنین کشمکش های انتخاباتی میان دولتی ها و مخالفان دولت را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که با توجه به تحرکات اخیر احمدی نژاد در موسم انتخابات، اصلاح طلبان حمله به احمدی نژادی را آغاز کرده اند. موضوع روابط ایران و عربستان نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

مروری بر روزنامه های پنجشنبه نوزدهم اسفندماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های اصلاح طلب حمله به احمدی نژاد را آغاز کرده اند.

هفت گاف احمدی نژاد تنها در 10 روز/ ناگفته های رد صلاحیت آیت الله

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی جالب با تیتر «گاف هفت‌گانه احمدی‌نژاد» به هفت گاف اخیر احمدی نژاد در روزهای اخیر پرداخته است و می نویسد:«ده روزی است که محمود احمدی نژاد و یارانش توانسته‌اند به آرزوی همیشگی خود دست یابند و پس از یک دوره دوری از لنزهای دوربین و صدر‌نشینی در اخبار روز، دوباره تاپ نیوز رسانه‌ها را به تسخیر خود درآورند. چگونگی استیلا بر راس خبرها برای آنها از اهمیت خارج است و آنچه در این میان برای احمدی‌نژادی‌ها مهم جلوه می‌کند تنها، دیده شدن و خوانده شدن است.

در این 10 روز شخص محمود احمدی نژاد هفت گاف واضح داده است که در ادامه می‌خوانید؛

  *گاف های احمدی نژاد

1) نامه به اکانت بستهتوئیتری ترامپ 

2) تقلید از پروفایل اوباما

3) انگلیسی صحبت کردن به سبک خاص دوستانش

4) پست عجیب برای چاوز

5) کاشت درخت با پیت حلبی

6) نامه به نگهبان سفارت سوئیس

7) برگشت خوردن نامه ترامپ

هفت گاف احمدی نژاد تنها در 10 روز/ ناگفته های رد صلاحیت آیت الله

در همین حال روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «سفارت پست خانه نیست» به ماجرای ذلت بار برگشت خوردن نامه احمدی نژاد به ترامپ می پردازد.

روابط ایران و عربستان

سعدالله زارعی در روزنامه کیهان در یادداشتی با عنوان «رابطه ایران و عربستان با «آل سعود» نمی‌شود» نوشت: «بعضی از تحلیلگران بدون توجه به خصلت تجاوزکارانه آل‌سعود، برقراری روابط عادی و مبتنی بر احترام متقابل ایران با این رژیم را امکان‌پذیر و مطابق با منافع دو ملت ارزیابی می‌نمایند و این در حالی است که رژیم سعودی اساسا به رابطه‌ای انسانی و توام با احترام به هیچ ملتی در منطقه از مصر، ترکیه، کویت، امارات، یمن تا دیگر ملت‌ها نگاه نمی‌کند و تفرعن قارونی آن مانع چنین ارتباطی است پس برای اصلاح روابط باید تغییری در این سیاست‌ها و سیاستگذاران و آمران پشت صحنه روی دهد وگرنه فکر کردن به رابطه‌ مفید آب در غربال ریختن است.»

 

روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان «مجازات قضایی آل‌سعود رنگ نبازد» به این پرسش می پردازد که چرا دستگاه دیپلماسی هیچ گزارشی از تعقیب قضایی آل‌سعود به جامعه ارائه نمی‌دهد؟ این روزنامه در بخشی از این گزارش می نویسد: «اگر چه حضور زائران بیت‌الله الحرام ایرانی برای حضور در عربستان برای مراسم معنوی حج مسأله‌ای مهم و قابل اهمیت و اعتبار است اما این موضوع نباید موجب غفلت از رویکردهای رژیم آل‌سعود درباره ایران یا مقدمه‌ای برای نادیده گرفتن حقوق زائرانی شود که در حوادث سه سال اخیر قربانی بی‌‌مبالاتی و سوء‌نیت‌های مسئولان سعودی شده‌اند.

به نظر می‌رسد قبل از مسجل شدن حج 96 باید مسئولان و نمایندگان کشورمان در جهت تأمین مطالبات عمومی جامعه ایرانی برآیند و ضمن احقاق حقوق از دست رفته قربانیان ایرانی حوادث بیت‌الله‌الحرام، تضمین‌های لازم را جهت تأمین امنیت زائران ایرانی از سعودی‌ها بگیرند و سپس در مورد سایر خواسته‌ها بحث و گفت‌وگو کنند.

به‌ راستی در شرایطی که هنوز رژیم آل‌سعود اصل تقصیر خود در کشته شدن نزدیک به 500 نفر زائر ایرانی را نپذیرفته و موضع آنها همچنان گستاخانه است چرا نباید درباره احقاق حقوق خانواده‌های قربانیان ایرانی بحث شود و از طرف مقابل به صورت جدی در خواست عذرخواهی و تأمین دیه مناسب کنند.

به‌راستی چه تضمینی وجود دارد که با چشم‌پوشی از «پرداخت دیه» و «عذرخواهی رسمی آل‌سعود از جامعه ایرانی» درباره آنچه طی سال‌های اخیر زائران ایرانی آن را تحمل کرده‌اند، این رفتارها و غرض ورزی‌ها از سوی عربستان ادامه نداشته باشند و بار دیگر جامعه ایرانی شاهد حوادثی نظیر آنچه در روز عید قربان اتفاق افتاد باشند.»

هفت گاف احمدی نژاد تنها در 10 روز/ ناگفته های رد صلاحیت آیت الله

سید هادی خسروشاهی، رئیس پیشین نمایندگی ایران در مصر نیز در یادداشتی در روزنامه شرق می نویسد: «ایران هیچ‌گاه شروع‌کننده جنگ نیست و تعامل از موضع عزت می‌تواند نقش و سهم بسزایی در کاهش تنش‌ها  و البته حل مسائل در مذاکرات رودررو به‌جای تنش‌های لفظی و تریبونی داشته باشد. اگرچه وضعیت سوریه و عراق نسبت به گذشته، تفاوت بسیاری کرده و نیروهای حامی مقاومت، دست بالا را دارند اما همچنان به زمان نیاز است تا کشورهایی مانند عربستان، خود را با تحولات جدید وفق دهند. رسیدن به این مرحله تکاملی درباره منطقه و تلاش برای ایجاد تفاهم و رفع سوء‌تفاهم‌ها، هنوز نیازمند زمان است. در عربستان، چهره‌های منطق‌محور حاکم نیستند؛ کم‌تجربه‌هایی هستند که فکر می‌کنند با سلاح‌های خریداری شده و تجهیز تروریست‌های تکفیری می‌توانند در منطقه به مانور خود ادامه دهند. ازسوی‌دیگر فردی در جایگاه وزیر خارجه نشسته که اگرچه منویات آل‌سعود را تکرار می‌کند اما تنش‌آفرینی کلامی و ایراد اتهام به ایران، به نظر یک مأموریت برای او -شاید از طرف برخی کشورهای غربی یا اسرائیل- باشد. سناریوپردازی دروغ ترور وی در زمان سفارت در ایالات متحده، هنوز از خاطرمان نرفته است درحالی‌که اساسا ایران به دنبال چنین اقداماتی نیست و افراد کوچک در سیاست خارجی را نادیده می‌گیرد. نگارنده، وزیر خارجه قبلی عربستان، سعود الفصیل را ملاقات کرده بودم و هر چه بود، عقلانیتی در عملکرد خود داشت؛ بنابراین تا زمان درک درست سعودی‌ها و مصر از لزوم تعامل بر پایه احترام متقابل با ایران، ارتباط با سایر کشورهای عربی حتما می‌تواند در راستای منافع ایران و جهان اسلام باشد.»

ناگفته های رد صلاحیت آیت الله

عباسعلی کدخدایی سخنگوی وقت شورای نگهبان در گفت‌ و‌گو با ویژه نامه نوروزی «ایران» با عنوان «ناگفته‌های سخنگوی شورای نگهبان از رد‌صلاحیت <آیت‌الله>» می گوید «یک وقتی مسئولی می آید درباره یک شخص گزارش می‌دهد؛ مثلاً آن کارشناسی که از وزارت می‌آید، می‌گوید بله ما می‌دانیم مسائل به این صورت بوده و آن چیزی که در پرونده بوده، این موارد را هم دارد. خب توضیح بیشتری می‌دهد و آقایان نسبت به وضعیت فرد اطلاعات بیشتری کسب می کنند و بعد تصمیم‌گیری می‌کنند، ولی نکته اصلی بنده این است که اعضای شورای نگهبان نظرات کارشناسان داخلی خودمان، نظرات کارشناسان بیرونی را، چه وزارت اطلاعات، چه نیروی انتظامی و... را اصطلاحاً «طریقیت» تلقی می‌کنند، یعنی این گزارش‌ها طریق و راهی است برای کشف بهتر موضوع اما تنها مبنای تصمیم‌گیری نیست، حتی ممکن است گاهی تصمیم‌گیری‌ها، مغایر گزارش‌های دریافتی باشد«.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که «اگر دوباره جلسه بررسی صلاحیت آیت‌الله هاشمی تشکیل می‌دادید و فرضاً دولت احمدی‌نژاد، مستقر و مصلحی وزیر اطلاعات بود، باز هم از مصلحی برای حضور در جلسه دعوت می‌کردید؟» گفت: الان اگر بودیم، شاید بهتر بود ایشان دعوت نشود تا این شائبه‌ها ایجاد نشود. عباسعلی کدخدایی در این گفت‌ و‌گو همچنین از تلاش حسن روحانی برای پیدا کردن راهی برای تأیید صلاحیت هاشمی خبر می‌دهد.

 

 

طرح از روزنامه شهروند
هفت گاف احمدی نژاد تنها در 10 روز/ ناگفته های رد صلاحیت آیت الله
 
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر