کد خبر: 16729
A

مدارک نجات یهودی ها به وسیله یک تاجر آلمانی به فروش گذاشته شد

فهرست واقعی «شیندلر» که «استیون اسپیلبرگ» هم فیلمی درباره آن ساخته، به حراج می‌رود.

دیده بان ایران - «گاردین» نوشت: یک از مدارکی که نشان می‌دهد تاجر آلمانی به نام «اسکار شیندلر» جان ۱۲۰۰ کارگر یهودی را در جریان هولوکاست نجات داد، به قیمت تخمینی بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار دلار به فروش گذاشته می‌شود.

این لیستی است که دست «شیندلر» بوده و در آن نام یهودی‌هایی که باید نجات داده می‌شدند، نوشته شده است. داستان این حرکت «شیندلر» را «توماس کنیلی» در کتاب برنده «بوکر» خود و «استیون اسپیلبرگ» در فیلم برنده اسکار «فهرست شیندلر» روایت کرده‌اند.
 

مدارک نجارت یهودی ها به وسیله یک تاجر آلمانی به فروش گذاشته شد


این فهرست یکی از لیست‌هایی بوده که حسابدار «شیندلر» یعنی «ایزاک استرن» تهیه کرده است. نقش «استرن» را در فیلم سال ۱۹۹۳ «اسپیلبرگ»، «بن کینگزلی» ایفا می‌کرد. این فیلم با درخشش «لیام نیسون» در نقش اصلی، تا مدت‌ها در فهرست ۲۵۰ فیلم برتر سایت «IMDB» رتبهپنجم را داشت. موسیقی این فیلم ساخته «جان ویلیامز» آهنگساز مشهور است و در آن «ایتزاک پرلمان» یکی از مشهورترین ویولونیست‌های قرن بیستم هنرنمایی می‌کند. «فهرست شیندلر» علاوه بر فروش ۳۲۱ میلیون دلاری در گیشه، توانست جوایز بسیاری از جمله جایزه اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را به دست بیاورد.

فهرست ۱۴ صفحه‌ای «شیندلر» در حراجی «Moments in Time» که متخصص فروش آثار نایاب است،‌ عرضه می‌شود. تاریخ این مدرک ۱۸ آوریل سال ۱۹۴۵ ثبت شده و تاکنون در معرض دید عموم قرار نگرفته است.

یکی از مدیران این حراجی گفته است: «این فهرست کامل کارگران یهودی است که «شیندلر» از مرگ نجات داد. من این لیست را از برادرزاده دستیار «شیندلر» یعنی «ایزاک استرن» گرفتم.»

«اسکار شیندلر» یک تاجر معمولی و عضو حزب نازی بود که به خاطر طبع خوشگذران و عیاش خود و با توجه به دوستی بین او و مقامات رده‌بالای ارتش، موفق می‌شود کارخانه‌ای را با پول یهودیانی که در خفا با آنان شریک شده، بخرد. او با استفاده از همین روابط، یهودیان را به عنوان کارگر در کارخانه مشغول به کار می‌کند. رفته رفته همین راه فراری می‌شود برای بعضی از یهودیانی که در قرنطینه مانده‌اند و خطر مرگ هر لحظه آن‌ها را تهدید می‌کند. «شیندلر» به تدریج در جریان همین کمک‌رسانی‌ها تغییر دیدگاه می‌دهد تا جایی که تمام دارایی خود را وقف تسهیل شرایط و زنده نگه داشتن کارگران یهودی می‌کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر