کد خبر: 16750
A

آیا "قدرت" میوه ممنوعه زنان است؟/ ۵۰ سال از اعطای حق رأی به زنان در ایران می‌گذرد...

یک فعال حوزه زنان با طرح این سوال که آیا "قدرت" میوه ممنوعه زنان است، گفت: در حقیقت نهادهای قدرت ونهادهای اجتماعی به نزدیک شدن زنان به قدرت تمایلی ندارند. همچنین به دلایل متعدد تاریخی، زنان نیز علاقه‌ای برای نزدیک شدن به مناصب قدرت را ندارند. بنابراین زنان با دوچالشی مواجه هستند که از چندین روش، قابل حل است.

آیا "قدرت" میوه ممنوعه زنان است؟/  ۵۰ سال از اعطای حق رأی به زنان در ایران می‌گذرد...

دیده بان ایران - زهرا نژاد بهرام گفت: زنان در ۳۸ سال گذشته همیشه در انتخابات مشارکت داشته‌اند و یکی از افتخارات جامعه زنان نیز همین است که هیچ انتخاباتی بدون حضور آنان برگزار نشده است. خوشبختانه نظام جمهوری اسلامی نیازمند مشارکت زنان است و همواره همه اقشارجامعه را به شرکت در انتخابات دعوت می‌کند. حدود ۵۰ سال از اعطای حق رأی به زنان در کشور ایران می‌گذرد، بنابراین در موضوع رأی دهی زنان مشکلی وجود ندارد.

این فعال حوزه زنان اضافه کرد: تعداد زنان کاندیدا شده در طول تاریخ بسیار محدود و ناکافی است و همواره با مطرح شدن مشارکت سیاسی زنان، به رأی دهندگی آنان اشاره می‌شود. در حقیقت زنان پای صندوق‌های رأی می‌آیند ولی آیا زنان در گرفتن مسئولیت‌های اجتماعی نیز نقشی دارند؟ آیا "قدرت" میوه ممنوعه زنان است و نباید به آن دست بزنند یا آنان تمایلی به نزدیک شدن به آن را ندارند؟

وی تصریح کرد: درمقاطعی که نیازمند مشارکت پررنگ زنان هستیم، تجارب گذشته می‌تواند راهگشای این مسیر باشد همچنین تشکل‌های سیاسی می‌توانند در جذب زنان در زمینه کاندیداتوری موثر باشند.تجربه مجلس شورای اسلامی دوره دهم ،تجربه موفقی در این زمینه بود؛ به طوری‌که ۱۸ زن رأی مردم را به دست آوردند و ۱۷ نفرشان نیز وارد مجلس شورای اسلامی شدند. این موضوع نشان‌دهنده خوش‌بینی مردم به زنان است. زیرا آنان را  قابل اعتماد و پرکار می‌دانند و تجربه کافی برای مشارکت در عرصه‌های تصمیم گیری و تصمیم سازی را نیز دارند.

به گفته وی، انتخابات پیش رو فرصت مناسبی برای تشکل‌های سیاسی جامعه است تا با ترغیب وتشویق زنان به مشارکت و افزایش میزان حضور آنان در لیست‌های انتخاباتی و حمایت از  آنان در حوزه‌هایی که لیست انتخاباتی وجود ندارد، بستر و زمینه لازم را برای کاندیدا شدن زنان در انتخابات فراهم کنند.

این فعال حوزه زنان تاکید کرد: لازم است زنان فعال در عرصه‌های قدرت و یا زنان مرجع، زنان دیگر را به مشارکت تشویق کنند و از آنان بخواهند که از قدرت نهراسند زیرا قدرت  بد نیست و اگر به آن نزدیک شوند دچار آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نمی‌شوند.

وی درباره زنان مرجع گفت: زنان فعال در دانشگاه، مجلس، قوه مجریه ،زنان فعال در عرصه‌های مدنی، تشکل‌های سیاسی، زنان مبلغ، پزشک، معلم و ... باید زنان دیگر را به سمت مشارکت سیاسی سوق دهند. گروه‌های مرجع از چندین راه می‌توانند زنان را به مشارکت سیاسی دعوت کنند و یکی از این راه‌ها، ارتباط چهره به چهره و گفت و گوی مستقیم با زنان درباره ضرورت کاندیداتوری در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است.

این فعال حوزه زنان اضافه کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا از جنس زندگی روزمره و نیازهای افراد است. این نوع فعالیت‌ها با روحیات زنان سازگاری بیشتری دارد و تمایل زنان نیز به این امور بیشتر است. در حقیقت این فعالیت‌ها بیشتر از جنس قدرت نرم است.

نژاد بهرام با بیان اینکه هزینه فعالیت‌های سیاسی برای زنان سنگین‌تر است، تصریح کرد: نظام سیاسی باید فضایی را ایجاد کند تا رقابت برای کسب قدرت در سالم‌ترین حالت خود باشد و افراد کمترین هزینه را متحمل شوند. به همین دلیل نباید در این رقابت اخلاق زیرپا گذاشته شود و هر ابزاری برای رسیدن به قدرت مورد استفاده قرار گیرد. همچنین نهادهای مدنی در کنار حاکمیت می‌توانند در زمینه ایجاد امنیت در فضای انتخابات موثر عمل کنند.

 

 

منبع» ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر