کد خبر: 17193
A
هشدار؛

به ماهی قرمز دست نزنید!

هنگام تهیه ماهی قرمز سعی کنید ماهی سالم را انتخاب نمایید تا دچار مشکلات پوستی و آلرژی نشوید. البته ماهیان زینتی و قرمز در شمار آبزیان خانگی محسوب می شوند و این گروه به عنوان کم خطرترین در انتقال و انتشار بیماری های انگلی و باکتریایی هستند و مردم نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

به ماهی قرمز دست نزنید!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، ماهی قرمز از خانواده کپور ماهیان با نام علمی carassius auratus که با نام های دیگری مانند گلدفیش، ماهی طلایی و ماهی شب عید نیز شناخته می شود، دارای بیش از 200 نژاد است و از زمره ماهیان زینتی به شمار می رود.

ماهی قرمز با طول 10 تا 15 سانتی متر می تواند طول عمری در حدود 5 تا 30 سال داشته باشد.

امراله قاجاری ، سرپرست دفتر بهداشت و بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی در این باره می گوید: 

«اکنون سازمان دامپزشکی کشور، برنامه کنترل و نظارت بر مراکز تولید و تکثیر کوچک و بزرگ این گونه ماهی ها و همچنین توزیع و عرضه آنها را بر عهده دارد تا مشکلی بروز نکند.

گروه های خاص از جمله افراد مسنی که ایمنی بدنی پایین دارند و کودکان از دست زدن مستقیم به ماهی قرمز یا ماهیان  زینتی بپرهیزند.

ماهیان زینتی و قرمز در بحث نگهداری در منازل کم خطرترین موجودات در بحث انتقال بیماری ها محسوب می شوند و اکنون اصفهان، کاشان و گیلان قطب تولید ماهیان قرمز کشورند.

سازمان دامپزشکی کشور سالیانه و به ویژه در ایام پایانی سال بیش از پیش مراکز تولید و تکثیر، توزیع و عرضه و نگهداری ماهیان قرمز را مورد کنترل و پایش قرار می دهد.

کسانی که مشکلات پوستی و یا جراحاتی در سطح پوست دارند، از تماس مستقیم با ماهی و یا آب ماهی بپرهیزند، زیرا این امر ممکن است موجب انتقال بیماری از ماهی به فرد شود

طبق پایش های صورت گرفته در مراکز تکثیر ماهیان قرمز، هیچ گونه بیماری ویروسی و بیماری های باکتریایی در بین این نوع آبزیان دیده نشده است.»

دکتر بابک یکتاپرست ، متخصص داخلی می گوید: «سعی کنید ماهی قرمزی را تهیه نمایید که  ظاهر و تحرک مناسبی داشته باشد و فلس آن نریخته باشد.

از قرار دادن ماهی قرمز در کنار ماهی های آکواریوم خودداری نمایید، چرا که این ماهی ها از نظر شرایط نگهداری و شرایط  زیستی با هم متفاوت هستند.

کسانی که مشکلات پوستی و یا جراحاتی در سطح پوست دارند، از تماس مستقیم با ماهی و یا آب ماهی بپرهیزند، زیرا این امر ممکن است موجب انتقال بیماری از ماهی به فرد شود.

حتی افراد عادی هم هنگام تعویض آب ماهی مراقب باشند و از دستکش استفاده نمایند. تماس آنها با انسان ممکن است موجب بیماری های پوستی و اگزما شود.»

دکتر رضا عیادی، متخصص پوست نیز عنوان می کند: «ترشحات روی پوست ماهی‌های قرمز می‌تواند به حساسیت‌ های جلدی ، اگزما و خارش پوستی منجر شود.

ترشحات روی پوست ماهی‌های قرمز براحتی وارد آب تنگ یا آکواریوم می‌شود و در صورتی که این آب با دست تماس پیدا کند، بیماری‌های مختلف پوستی را در پی خواهد داشت.

بیماری‌هایی وجود دارد که بین انسان و آبزیان مشترک است و افرادی که بدون دستکش به ماهی‌های قرمز یا آکواریوم دست می‌زنند، در معرض خطر بیماری قرار دارند و ممکن است میکروب‌های روی بدن ماهی به بدنشان منتقل شود.

بهتر است بعد از هر بار دست زدن به ماهیان زینتی، دست‌ها با آب و صابون خوب شسته شود و قبل از شستن از دست زدن به چشم، پوست و دهان خودداری شود. 

استفاده از دستکش نیز برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی ضروری است و هنگام تعویض آب تنگ یا آکواریوم، این مساله حتما باید لحاظ شود.»

از دست فروشان ماهی قرمز نخرید

بهتر است مردم ماهی قرمز را از مراکز معتبر و تحت نظارت سازمان دامپزشکی از مراکز عرضه ماهیان زینتی (آکواریوم فروشی ها) و میادین شهرداری ها خریداری کنند و تا حد ممکن از دست فروشان ماهی قرمز نخرند.

آب مورد استفاده برای نگهداری ماهی قرمز باید بهداشتی و سالم باشد و در صورت استفاده از آب شرب شبکه آبرسانی شهری باید جهت تعادل گازها و خروج کلر، آب مورد نیاز قبل از مصرف حداقل به مدت 48 ساعت در ظروفی دهان گشاد نگهداری و ذخیره شود

ماهی قرمز باید دارای ظاهر، تحرک مناسب و شنای متعادل باشد.

بخش مهم کنترل و نظارت اکیپ های سازمان دامپزشکی کشور در مراکز عرضه و توزیع است، طوری که چنانچه ماهیان دارای مشکل بی حالی ، کندگی فلس و دارای شناهای نامتعارف دیده شود با عرضه کنندگان برخورد می کند.

افراد در صورت مشاهده چنین مواردی نه تنها از خرید ماهی قرمز از این مراکز خودداری کنند بلکه این مراکز را به سازمان دامپزشکی اعلام کنند.

مردم برای نگهداری اصولی ماهیان قرمز می توانند برای هر عدد ماهی قرمز انگشت قد از 2 تا 2.5 لیتر آب، دمای آب 22 تا 24 درجه سانتی گراد، ظروف درباز به ویژه آکواریوم ها (برای انتقال اکسیژن)، تعویض آب هر هفته یک تا دو بار، شستشوی صحیح ظروف حداقل هر هفته یکبار با نمک طعام سه درصد و غذای ماهیان آکواریومی استفاده کنند.

همچنین از ریختن آب شهری به شکل مستقیم در ظرف ماهی و استفاده از شن، ماسه های رنگی و تیز جهت تزئین آکواریوم ها و تنگ های ماهی خودداری شود.

آب مورد استفاده برای نگهداری ماهی قرمز باید بهداشتی و سالم باشد و در صورت استفاده از آب شرب شبکه آبرسانی شهری باید جهت تعادل گازها و خروج کلر، آب مورد نیاز قبل از مصرف حداقل به مدت 48 ساعت در ظروفی دهان گشاد نگهداری و ذخیره شود.

همچنین از قراردادن آکواریوم ها و یا تنگ های ماهی در جلوی نور مستقیم آفتاب، کنار شومینه و یا داخل آشپزخانه خودداری شود.

کودکان و افراد حساس و دارای بیماری های خاص از دست زدن مستقیم به ماهیان زینتی و قرمز خودداری کنند. استفاده از دستکش به ویژه برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی، شستشوی کامل دست ها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهیان زینتی، جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهی و آموزش بهداشت فردی به آنها و عدم دستمالی چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریوم از دیگر اقدامات بهداشتی است.

ماهی قرمز را در استخر پارک رها کنید

شهروندان پس از پایان ایام نوروز از رهاسازی ماهیان قرمز در منابع آبی آزاد همچون جویبارها و رودخانه ها و دریاچه ها به طور جدی خوداری کنند، زیرا می تواند مشکلات بهداشتی جدی را پدید آورد.

می توان این نوع ماهیان را در فضای بسته استخرهای پارک ها که شهرداری ها تعیین می کنند، رهاسازی کرد.

منابع: ایرنا، ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر