کد خبر: 17215
A

مروری بر روزنامه های چهارشنبه ۲۵ اسفندماه

روزنامه های امروز، جنجال های انتخاباتی و اظهارات سخنگوی دولت در رابطه با عملکرد صدا و سیما و همچنین انتقاد شدید از مخالفان دولت را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع چهارشنبه سوری و شمار مجروحان از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

مروری بر روزنامه های چهارشنبه ۲۵ اسفندماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ سخنان سخنگوی دولت در کانون توجه روزنامه هاست.

 انتقاد شدید منتقدان دولت از سخنان نوبخت/ چهارشنبه سوری یا سوزی؟
 

روزنامه ایران در گزارشی با تیتر «تیم سیاسی محدودی در صدا و سیما دولت را تخریب می‌کند» نوشت: «بدنه مدیران سازمان (صدا و سیما) انسان‌های شریفی هستند، اما تیم سیاسی محدودی در این سازمان  این تخریب‌ها را مدیریت می‌کنند در مورد آمارهای رسمی دولت، کیلویی حرف می زنند وزیر ارتباطات: گروهی محدود می‌خواهد صدا و سیما را جناحی اداره کند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: عده‌ای نام و نان‌شان در تخریب دولت است.»

 

در همین زمینه، محمد هاشمی رئیس اسبق صدا و سیما در یادداشتی در این روزنامه با عنوان «گریز صدا و سیما از بی طرفی» نوشت: « رویکرد این رسانه نسبت به دولت یازدهم نیز جناحی و مبتنی بر برجسته کردن نیمه خالی لیوان است. با وجود اینکه در دولت قبل نابسامانی‌های بسیاری در کشور وجود داشت، صدا و سیما نه تنها پرده‌پوشی می‌کرد، بلکه تلاش می نمود آن مشکلات را به گونه‌ای توجیه کند یا خوب جلوه دهد. در دولت فعلی با وجود اقدامات مثبت بسیار و دستاوردهای آشکار، اما صدا و سیما تلاش می‌کند نکات منفی را برجسته کند و از کنار نکات مثبت بگذرد. از مهم‌ترین موارد عبور از کنار دستاوردهای دولت، در مسأله برجام به وقوع پیوست که رفتار این رسانه در تریبون دادن به مخالفان برجام، حیرت ناظران را به دنبال داشت.

با وجود همه این واقعیت‌ها، پرسش امروز، نه چرایی بی‌طرف نبودن این رسانه، بلکه چرایی تداوم سیاست‌های غلط گذشته است. زیرا دو انتخابات 92 و 94 به روشنی آشکار کرد که نه تنها داوری مردم بر ارزیابی‌های صدا و سیما مبتنی نیست، بلکه تخریب‌های این رسانه نمی‌تواند در عزم آنان در گرایش به جریانی خاص خلل وارد کند. اما این رسانه دو پیام مهم مردم را نشنید و نتیجه این شد که امروز صدا و سیما بخش زیادی از مخاطبان خود را از دست داده است که این معنایی جز از دست دادن اعتماد ملی ندارد. زیرا مردم، امروز به انواع رسانه‌ها دسترسی دارند و این دسترسی، در نهایت به یأس آنان از رسانه‌ای منجر می‌شود که بنا به تعریف باید ملی باشد.»

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با عنوان «مأموریت «تیم ویژه» در صداوسیما » مدعی می شود که نوبخت پشت‌پرده تخریب دولت را برملا کرد. در بخشی از این گزارش می خوانیم: «آخرین نشست خبری سخنگوی دولت با گلایه‌هایی از رسانه ملی همراه بود. اگرچه در این چند ماه گذشته چهره‌های دولتی بارها از رسانه ملی گله کرده‌اند این‌بار اما محمدباقر نوبخت خیلی صریح می‌گوید یک تیم محدود سیاسی برنامه‌های حساب‌شده‌ای را تهیه می‌کنند. سخنگوی دولت این برنامه‌ها را با صراحت تحریف می‌خواند و می‌گوید: برخی گزارش‌ها زیبنده رسانه ملی نیست و از صدا و سیما انتظار نمی‌رود. به نظر می‌رسد هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم نگرانی دولت هم از برنامه‌های صدا و سیما بیشتر شده است. در میان همه مشکلاتی که دولت در آستانه انتخابات دارد، محمود احمدی‌نژاد هم دست به کار شده و تا امروز دو بیانیه و یک پیام ویدیویی علیه دولت منتشر کرده است. اقداماتی که از سوی دولت با بی‌اعتنایی روبه‌رو شد. اکنون سخنگوی دولت می‌گوید توجه کردن به این مسائل و پاسخگویی به آنها، تنها وقت دولت را می‌گیرد. به گزارش ایسنا، در حالی که تنها دو ماه تا انتخابات باقی مانده است نوبخت اعتراف می‌کند که دولت زبان رسایی برای دفاع از خود ندارد و ضعف در سیستم اطلاع‌رسانی دولت را می‌پذیرد. در سه سال و نیم گذشته حامیان دولت و به ویژه اصلاح‌طلبان بارها درباره این موضوع هشدار داده بودند و اکنون دولت با قرار گرفتن زیر فشارها و تخریب‌ها که روز به روز هم شدت می‌گیرد متوجه این مهم شده است.»

انتقاد شدید منتقدان دولت از سخنان نوبخت

 
 
 
 
 
 
 

روزنامه کیهان در گزارشی با تیتر «نقدها کیلویی نیست /وعده‌ها و آمارها کیلویی است» نوشت: «سخنگوی دولت روز گذشته در آخرین نشست خبری خود در سال ۹۵ درمورد انتقادهایی که از عملکرد اقتصادی دولت می‌شود، اظهار داشت: کلی و کیلویی حرف زدن نسبت به آمارهای رسمی دولت جواب علمی کارشناسی نیست.

محمدباقر نوبخت افزود: اینکه از محله لاله‌زار یکی را پیدا و مصاحبه کنید که اثرش در سفره رفته یا خیر درست نیست.

البته رویه دولت یازدهم در توهین به منتقدان متأسفانه پدیده تازه‌ای محسوب نمی‌شود، اما نگاه دقیق به نحوه مواجهه با انتقادات، خبر از وضعیت نامساعد و دست خالی دولت در پاسخ به عملکرد خود را دارد. عملکردی که حتی صدای اقتصاددانان حامی دولت را هم در رابطه با نظام تصمیم‌سازی، عملکرد اجرایی و آمار منتشر شده دولت بلند کرده است.

وعده‌های کیلویی

روحانی در سال 92 و در کوران مبارزات انتخاباتی، بر موج مشکلات آن زمان سوار شد و با ترسیم آینده‌ای روشن، وعده‌های بسیاری داد. رئیس‌جمهور فعلی، آن روزها می‌گفت: دولت تدبیر و امید نخواهد گذاشت این همه جوان بیکار در مقابل خانواده و فرزندان شرمنده باشند و می‌پرسید: ایران دومین منبع گاز و نفت جهان است ولی چرا مردم ما باید در مشکلات معیشتی باشند؟ مشکل کجاست؟ او در پاسخ تأکید می‌کرد: مشکل از مدیریت و تصمیم‌گیری‌های فردی و عدم مشورت آغاز می‌شود.

روحانی وعده داده بود: دولت تدبیر و امید به دنبال این است که آن‌چنان مردم را از درآمد سرشار کنند که اصلاً به یارانه 45 هزار تومانی نیازی نداشته باشند. و بسیاری از وعده‌های وسوسه‌انگیز دیگر که باید در چند صفحه لیست شود. اما عاقبت چه شد و با گذشت حدود چهار سال از آن روزها و فرارسیدن روز خداحافظی، چه کارنامه‌ای برای دولت یازدهم و چه سرنوشتی برای مردم رقم خورد؟»

روزنامه جوان نیز در گزارشی با تیتر «نوبخت شعار 92 روحانی را وارونه کرد» نوشت: «‌روحانی 15 مرداد سال 92 در‌باره جیب مردم و سفره معیشت آنان، حرف‌های همه‌فهم‌تری می‌زد: «معیار تورم، جیب مردم است و نه بانک مرکزی و مرکز آمار.» حالا اما سخنگوی او که شاید حرف‌های رئیس خود را از یاد برده می‌گوید این حرف‌ها «کیلویی» است و ملاک ما آمار و ارقام است: «وقتی آمار رسمی قانوناً اعلام می‌شود، همین جوری کلی گفتن که نمی‌شود، ما باید آمار، عدد و رقم بگوییم. همین جوری کلی و کیلویی حرف زدن، جواب کارشناسی به آمارهای رسمی دولت به حساب نمی‌آید. این گزارش‌های مردمی که صداوسیما تهیه می‌کند، سخیف است!» البته شاید حرف نوبخت، حرف کارشناسی باشد اما باید به عنوان سخنگوی دولت به پرسش مهم تری پاسخ دهد که چرا نمی‌تواند پس از چهار سال که از عمر دولت می‌گذرد، به شعار‌های رئیس‌جمهور پایبند باشد تا دست کم روحانی بتواند یک بار دیگر همین شعار‌های کیلویی و کلی را در انتخابات پیش رو سر دهد!

محمدباقر نوبخت دیروز در آخرین نشست خبری خود در سال ۹۵ اظهار داشت: « با توجه به اینکه در آخر سال قرار داریم، حتماً اصحاب رسانه انتظار دارند که به عنوان سخنگوی دولت با اعداد و ارقام به جمع‌بندی فعالیت‌های سال گذشته بپردازم. البته در عرصه‌های مختلف کشور از جمله فرهنگی، اجتماعی، سیاست داخلی، خارجی و اقتصادی سال آینده یک جلسه ویژه برگزار می‌کنم و گزارش‌های کاملی را منعکس خواهیم کرد.» 

چهارشنبه سوری یا سوزی؟

انتقاد شدید منتقدان دولت از سخنان نوبخت/ چهارشنبه سوری یا سوزی؟
 

روزنامه جوان در گزارشی با تیتر «داغ پلاسکو آتش چهارشنبه سوری را سرد کرد» نوشت: «شهادت 16 آتش نشان در حادثه پلاسکو توانست همگرایی برای سپری کردن آرام آخرین شب چهارشنبه سال نسبت به سال‌های قبل را صورت دهد. سخنگوی آتش نشانی تهران و سخنگوی اورژانس کشور تا زمان تنظیم خبر اعلام کردند که نسبت به سال گذشته شب آرام تری سپری شد. رئیس بیمارستان شهید مطهری هم شب گذشته گفت: از صبح سه مصدوم به بیمارستان منتقل شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل تعداد مصدومان کاهش چشمگیری داشته است. در مدت مشابه سال قبل 30 مصدوم به این بیمارستان منتقل شده بودند. مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور به خبرنگار ما گفت:از صبح روز سه شنبه تا لحظه تنظیم خبر 59 نفر (52 مرد و 7 زن) در سراسر کشور به علت حوادث چهارشنبه سوری مجروح شدند. وی گفت: تا این لحظه فوتی گزارش نشده است. وی درباره دلخراش‌ترین حوادث گفت: در یکی از این حوادث در ارومیه پسری 22 ساله از ناحیه چشم به شدت آسیب دیده که احتمال نابینایی وی وجود دارد. در همان شهر پسری دیگر دو انگشت دست خود را به خاطر ساخت مواد منفجره از دست داده است. وی در ادامه گفت: در حادثه‌ای دیگر در شهرک گلریز پسر جوانی دو انگشت خود را از دست داد. از وقوع حوادثی که اخبار آن به رسانه‌ها راه یافتند انفجار ترقه‌های دست ساز در اصفهان بود که پنج پسر جوان را مجروح کرد. این حادثه البته صبح دیروز در زیرزمین خانه‌ای در شرق اصفهان اتفاق افتاد و خانه براثر شدت انفجار ویران شد. در تهران هم ساعت ۱۸ و ۲۲ دقیقه وقوع یک انفجار در یکی از خانه‌های محله باغ آذری آتش نشانان را به محل حادثه کشاند. در جریان این حادثه دو نفر از ساکنان مجروح و به بیمارستان منتقل شدند. حادثه دیگری ساعت ۱۹ در یک ساختمان 5 طبقه در محله خیابان اول نیروی هوایی اتفاق افتاد. بررسی آتش نشانان بعد از حضور در محل نشان داد که چهار جوان روی پشت بام در حال تهیه مواد محترقه بودند که با اقدامات به موقع هر چهار نفر از محل خارج و تحویل اورژانس شدند.»

روزنامه ایران در عین حال در خبری با عنوان «چهارشنبه‌سوری خونین و پرحادثه» نوشت: «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مرگ یک نوجوان 12 ساله در تهران در حوادث چهارشنبه‌سوری خبر داد و تعداد مصدومان این حوادث را تا ساعت 20 و 30 دقیقه دیشب 74 نفر اعلام کرد.

پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور گفت: از مجموع 74 مصدوم این حوادث، 65 نفر مرد و 9 نفر زن هستند و 45 نفر از مصدومان به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور نیز به ایرنا گفت: بیشترین آسیب حوادث چهارشنبه‌سوری پارگی و بریدگی اندام بوده است. به گفته وی، چهارشنبه سوری امسال یک نفر در ارومیه دچار آسیب چشم شده و دو نفر یکی در تهران و دیگری در ارومیه دچار قطع انگشت شدند و یکی از مصدومان دچار سوختگی در اراک بدحال است. وی گفت: بیشترین آسیب‌دیدگان از تهران، فارس، قزوین، اراک، اردبیل و ارومیه بوده‌اند. به گفته خالدی، حوادث چهارشنبه‌سوری سال گذشته یک کشته داشت.

از سوی دیگر خبرگزاری ها از کشته شدن یک نفر در حادثه انفجار مواد محترقه در اسلامشهر خبر دادند. گفتنی است آمار کشته شدگان و مصدومان چهارشنبه سوری رو به افزایش است و به نظر می رسد بار دیگر ایرانیان چهارشنبه‌سوری خونین و پرحادثه ای را تجربه کردند.»

آیدیدن سیار سریع نیز در یادداشت طنزی در روزنامه شهروند نوشت: «در حال حاضر یعنی صبح سه‌شنبه که ما دست به قلم برده‌ایم تا شما صبح چهارشنبه این ستون را مطالعه بفرمایید، هنوز مراسم چهارشنبه‌سوری شروع نشده، لذا نمی‌دانیم چه اتفاقی قرار است بیفتد و این جشن ملی میهنی چند نفر قربانی می‌گیرد. فقط می‌دانیم هر ساله صداوسیما اقداماتی را برای نگه‌ داشتن ملت در خانه انجام می‌دهد که یکی از آنها پخش فیلم‌های روز‌ هالیوود است. امسال هم احتمالا تازه‌ترین فیلم‌ها از کارگردان‌های مطرح دنیا پخش می‌شود.»

طرح از روزنامه شهروند

 انتقاد شدید منتقدان دولت از سخنان نوبخت/ چهارشنبه سوری یا سوزی؟
 
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر