کد خبر: 17537
A
البرز حبیبی

اهمیت برابر تخصص و تعهد و لزوم پرهیز از مدرک گرایی در انتخابات شوراها

به هیچ وجه قصد انکار لزوم تخصص گرایی را نداریم اما باید مراقب باشیم در دام مدرک گرایی صرف نیفتیم و به سایر شاخصه های مهم از جمله تعهد و پاکدستی در انتخابات نیز توجه کافی کنیم.

اهمیت برابر تخصص و تعهد و لزوم پرهیز از مدرک گرایی در انتخابات شوراها

دیده بان ایران- البرز حبیبی: اخیرا در آستانه انتخابات شوراها این تصور اشتباه در میان مردم رایج شده که هر کس مدرک عالی در یکی حوزه های مدیریت شهری دارد، حتما متخصص است و هر کس که متخصص باشد حتما گزینه مناسبی برای شورای شهر است. حال اینکه در شورای شهر فعلی تهران، منفعل ترین عضو را میتوان رئیس اصولگرای آن دانست که از قضا مدرک کارشناسی ارشد معماری دارد و استاد دانشگاه تهران هم است. از طرفی بهترین و فعال ترین عضو اصولگرای شورا که منتقد قالیباف است، طبابت خوانده و در ظاهر تخصص چندانی در مدیریت شهری ندارد، هر چند عملکرد مناسبی داشته است.

این نوع مدرک گرایی صرف در ایران به تدریج به یک آفت تبدیل شده است. اگر نگاهی به کابینه دولت تدبیر بیندازیم تقریبا همگی مدرک دکتری دارند، آن هم در رشته های مرتبط. حال اینکه در کابینه دولت دیوید کامرون، نخست وزیر اسبق انگلیس، تنها یک عضو دکتری داشت و اغلب اعضا لیسانس و یا حتی دیپلم آن هم در رشته هایی چون تاریخ، ادبیات و فلسفه داشتند ولی در عوض دارای سوابق روشن حزبی و سیاسی بودند. شورای شهر کلان شهرهای مهم جهان هم وضعیت مشابهی دارد. 

یکی از رسانه های آمریکایی چندی پیش نوشته بود تعداد وزرای کابینه روحانی که در آمریکا دکتری گرفته اند از خود دولت اوباما هم بیشتر است. 

به راستی آیا صرف مدرک به معنای تخصص و صرف تخصص به معنای صلاحیت است؟

به هیچ وجه قصد انکار لزوم تخصص گرایی را نداریم اما باید مراقب باشیم در دام مدرک گرایی صرف نیفتیم و به سایر شاخصه های مهم از جمله تعهد و پاکدستی در انتخابات نیز توجه کافی کنیم.

یک مدیر خوب با هر سطح از تحصیلات اگر تعهد داشته باشد، هرگز خود را بی نیاز از مشاوره متخصصان حوزه های مختلف نمی داند و می تواند از یک مدیر با مدرک آنچنانی اما خود رای و بدون تعهد عملکرد به مراتب بهتری داشته باشد.

لذا به اصلاح طلبان توصیه می شود در بستن لیست شوراها ضمن اولویت دادن به جوانان، زنان و افرادی که سلسله مراتب حزبی و تشکیلاتی را بدون برخورداری از رانت گذرانده اند، بطور مساوی به شاخصه هایی چون تعهد، تخصص، پاکدستی، شجاعت، سوابق سیاسی، اجرایی، مدیریتی و... اهمیت دهند بدون آنکه یک شاخصه را قربانی دیگری کرده باشند. 

بدون تردید از آنجا که اکثر اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گرایش اصلاح طلبانه دارند، در انتخابات شوراها اصلاح طلبان با چالش رد صلاحیت گسترده مواجه نخواهند شد و می توانند افرادی را که از همه این ویژگی ها یکجا برخوردارند، برای قرار دادن در لیست شوراها بیابند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر