کد خبر: 17996
A
دیده بان ایران بررسی می کند:

بررسی آماری تصادفات زنجیره ای و میزان خسارات آن در جاده های کشور / جَنگ جهانی نوروز در جاده های کشور

همچنین آمار تلفات حوادث رانندگی در نوروز دو سال اخیر نشان می دهد که 70 درصد متوفیات این حوادث مرد و بیش از 50 درصد تلفات نیز به دلیل ضربه سر جان خود را از دست داده اند و به طور متوسط 6 تا 6.5 درصد تلفات رانندگی در هر سال مربوط به نوروز است.

بررسی آماری تصادفات زنجیره ای و میزان خسارات آن در جاده های کشور / جَنگ جهانی نوروز در جاده های کشور

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ نوروز امسال هم مانند سال های گذشته متاسفانه با حوادث تلخ و ناگوار به وقوع پیوست اما خوشبختانه با کاهش هشت درصدی فوت افراد نسبت به سال گذشته در تعطیلات نوروز را شاهد بوده ایم.

در ایران تصادفات رانندگی بیشترین قربانی را می گیرد و امسال تصادفات زنجیره ای کم سابقه ای در محورهای پر ترددی نظیر «کرج- قزوین، مشهد- باغچه، مشهد- نیشابور، ارومیه- مهاباد، ساوه- همدان، شازند- روستای رباط و پل گلگار در تبریز» را شاهد بوده ایم که از شرایط جوی نامناسب و مه آلود ناشی شده اند.

از جمله عواملی که در تصادفات جاده ها نقش دارد؛ عدم رعایت حداکثر سرعت در جاده ها است. با اینکه حداقل سرعت درجاده‌های ایران وجود دارد ولی از سوی رانندگان رعایت نمی شود یکی از علل آن تداخل راه های فرعی مختلف است و بخشی از آن به عجله و شتاب راننده برای رسیدن به مقصد با وجود خستگی مربوط می باشد.

همچنین براساس آخرین آمار طی این حوادث ناگوار و تلخ، تاکنون بیش از 150 نفر از هموطنانمان جان خود را از دست داده اند و هزاران نفر نیز با مصدومیت های شدید راهی بیمارستان های کشور شده اند که از این میان ممکن است عده ای از این افراد دچار انواع معلولیت ها شده باشند که تا پایان عمر با مشکلات ناشی از این مسافرت های تلخ نوروزی دست به گریبان شوند.

آنچه ذهن همه را بر انگیخته می کند، این است که هرساله تصادفات زنجیره ای در جاده ها، روز به روز در حال افزایش است و تاکنون هیچ برنامه ای برای کاهش یا پیش گیری از بروز این حوادث اندیشیده نشده است.

همچنین در آغاز تعطیلات نوروزی به علت مه غلیظ در «محور مشهد – باغچه» 60 خودرو به صورت زنجیره ای با یکدیگر برخورد کرده اند و 63 مسافر در اثر این حادثه مصدوم و یک نفر جان خود را از دست داده است.

همچنین در پی تصادفات زنجیره ای مشهد، مدیر کل حمل و نقل جاده ای و فرمانده پلیس راهور خراسان رضوی به دادسرا احضار شدند.

در اتفاقی دیگر9 دستگاه خودرو در «محور کرج – قزوین» در لاین جنوبی ایستگاه مترو شهر جدید هشتگرد با یکدیگر برخورد کردند و بر اثر این تصادف زنجیره‌ای 75 مسافر دچار حادثه شدند که تعدادی از آنها در همان لحظه اول توسط نیروهای هلال ‌احمر به بیمارستان انتقال یافتند.

تصادف 5 وسیله نقلیه در کیلومتر 5 محور دوربرگردان «جنگل دلند» روی داد که متاسفانه یک مجروح به جای گذاشت و علت این حادثه را بی توجهی راننده به جلو اعلام کرده اند.

حادثه دیگری در کیلومتر 30 «آزادراه ساوه- همدان» به وقوع می پیوندد که بلافاصله تیم های اورژانس پایگاه جاده ای «سیلجرد و غرق آباد» به محل حادثه اعزام می شوند و در این تصادف که شش خودروی مزدا 3، ال 90، مگان پلیس راه، نیسان، پرشیا و پژو به هم برخورد می کنند و 9 نفر نیز مصدوم می شوند که توسط تیم های اورژانس  جهت ادامه درمان به بیمارستان ساوه منتقل شدند.

همچنین در «محور شازند - روستای رباط میل از توابع استان مرکزی»، 50 خودرو به صورت زنجیره ای با هم تصادف کردند و خوشبختانه این تصادف فقط خسارت مالی به جای گذاشته است.

همچنان تصادفات زنجیره ای در جاده های کشور ادامه دارد و صبح بعد از تعطیلات نوروزی سانحه ای در «پل گلکار تبریز» به وقوع پیوست و دو مصدوم سانحه، به بیمارستان امام رضا (ع) انتقال یافتند و بر اساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی بارش برف و لغزندگی سطح خیابان علت این سانحه بوده و بی توجهی رانندگان به جلو، عدم رعایت سرعت مطمئنه و فاصله طولی نیز در این تصادف نقش بسزایی داشته است.

به گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور، در پنج سال گذشته به استثنای سال1392، آمار تلفات حوادث رانندگی ایام نوروز (از 25 اسفند تا 15 فروردین سال بعد) با سیر نزولی مواجه بوده و در سال‌های 1394 و 1395 به کمتر از هزار نفر رسیده و بر اساس آمارهای موجود در نوروز سال جاری 964 و در نوروز سال گذشته 968 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که در هر دوی این سال ها استان فارس بیشترین آمار تلفات را در بر گرفته، همچنین نوروز سال جاری کمترین تلفات حوادث رانندگی در استان ایلام و در نوروز سال گذشته در اربیل ثبت شده است.

همچنین آمار تلفات حوادث رانندگی در نوروز دو سال اخیر نشان می دهد که 70 درصد متوفیات این حوادث مرد و بیش از 50 درصد تلفات نیز به دلیل ضربه سر جان خود را از دست داده اند و به طور متوسط 6 تا 6.5 درصد تلفات رانندگی در هر سال مربوط به نوروز است.

 

کارشناسان علل مختلفی را برای تصادفات جاده ای عنوان کرده اند و عوامل عمده و اصلی در تصادفات رانندگی شامل عامل های انسانی، جاده، وسیله نقلیه و محیط است. اما عامل انسانی بیشترین علت تصادفات گزارش شده است، عاملی که با توجه و تمرکز رانندگان قابل کنترل می باشد و بی توجهی به گردش به راست  و چپ، عدم توجه به فاصله با خودروی جلویی، عدم رعایت سرعت مجاز در جاده‌ها، خواب آلودگی، استفاده از مشروبات الکلی، جرو بحث داخل اتومبیل و استفاده از تلفن همراه همه از عوامل انسانی محسوب می شوند که آمارها نیز، عامل تصادفات جاده ای را تایید می کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر