کد خبر: 18278
A
گزارشی از مناطق زلزله‌زده سفیدسنگ فریمان؛

سفیدسنگ پس از زلزله ...

پس از گذشت چند ساعت بحرانی از وقوع زلزله شش ریشتری در سفیدسنگ استان خراسان رضوی که یک کشته و 17 مجروح به جای گذاشته و پس لرزه‌های فراوانی را به دنبال داشت، همچنان امدادرسانی و آواربرداری نیروهای امدادی در 65 روستای حادثه دیده در جریان است.


سفیدسنگ پس از زلزله ...

دیده بان ایران -  ساعت 10:39 چهارشنبه 16 فروردین‌ماه بود که زلزله‌ای شش ریشتری منطقه سفیدسنگ در بخش قلندرآباد شهرستان فریمان در خراسان‌رضوی را لرزاند.

قدرت این زلزله به حدی بالا بود که مردم مشهد با فاصله‌ای در حدود 100 کیلومتری با مبدا زمین‌لرزه، آن را احساس کرده و از منازل خود خارج شدند و شب را در پارک‌ها، خیابان‌ها و مکان‌های اسکان اضطراری سپری کردند.

با وجود قدرت زیاد این زمین‌لرزه، خوشبختانه این حادثه تلفات و خسارات زیادی به همراه نداشت و گزارش نیروهای امدادی از آسیب رسیدن به حدود 64 روستا حکایت می‌کرد  که باعث کشته شدن یک پیرزن و مجروح شدن 17 تن شد، با این حال اما گویی زلزله قصد تمام شدن نداشت و با پس‌لرزه ریز و درشت شب گذشته خواب را از چشم مردمان این استان ربود.
 
پس از گذشت یک روز از وقوع این حادثه تلخ، هنگامی که پای در سفید سنگ می‌گذاری زندگی عادی مردم در جریان است و نشانه‌ای از وقوع زلزله‌ای بزرگ در آن مشاهده نمی‌شود، اما با ورود به راه‌های فرعی و گذر از روستاها هرچه به کانون زلزله نزدیک‌تر می‌شوی وقوع یک زلزله در منطقه را بیشتر احساس می‎کنی.
 
اولین مقصد ما روستای «رزمگاه» است، اکثر خانه‌های این روستا که حدود 30 خانوار جمعیت دارد یا قسمتی از آن تخریب شده یا ترک برداشته و دیگر قابل سکونت نیست و مردم در چادرهای هلال احمر به‌سر می‌برند.

در این میان، با یکی از اهالی روستا هم‌کلام می‌شویم، وی با اشاره به بزرگی این فاجعه از تلاش‌های امدادگران تشکر می‌کند، با این حال با گلایه از روند امدادرسانی می‌گوید: تازه ساعت 11 شب برایمان چادر آوردند، با وجود سرمای هوا و با توجه به اینکه امکان سکونت در منازل فراهم نبود، شب را همراه با زن و بچه در کنار آتش گذراندیم.
 
یکی از بانوان روستا نیز از اینکه مسئولان تنها پس از زلزله به فکر مردمان این روستاها افتاده‌اند گلایه‌مند است و اظهار می‌کند: مسیر روستا خاکی است، گاز و آب لوله‌کشی ندارد، تلفن‌های همراه به ندرت در این منطقه آنتن می‌دهد و سال به سال کسی به فکر ما نمی‌افتد و تنها امروز و پس از زلزله همه از ما یاد کرده و حالمان را می‌پرسند و بعد از این جریان، دوباره به فراموشی سپرده می‌شویم.

با ادامه مسیر به روستای «سرچشمه» می‌رسیم، اکثر خانه‌های این روستا که حدود ۳۵ خانوار جمعیت دارد نیز تخریب شده و در این شرایط مردم راهی جز زندگی در چادرهای سفید رنگ هلال‌احمر ندارند.

همزمان با حضور ما در این روستا، نیروهای شرکت برق در حال وصل برق و تامین روشنایی موقت برای اهالی روستا هستند.

به چادر یکی از اعضای شورای روستا می‌رویم، وی که در هنگام زمین‌لرزه در روستا حضور نداشته از حضور به موقع و تلاش نیروهای امدادی تشکر کرده و عنوان می‌کند: خدا بسیار بر ما رحم کرد که این حادثه در طول روز رخ داد، اگر زلزله در شب اتفاق می‌افتاد قطعا با تعداد تلفات و مصدومین بسیار بالایی روبرو می‌شدیم.

روستای «دو قلعه» نزدیک‌ترین روستا به کانون زلزله مکان اسکان نیروهای امدادی و تشکیل ستاد بحران و سومین روستای هدف ما بود. در این روستا که از سایر روستاها بزرگ‌تر به نظر می‌آید، در حدود 60 خانوار زندگی می‌کنند. تمام خانه‌های این روستا ویران شده و دیگر قابل سکونت نیست.

تنها قربانی این حادثه تلخ نیز، فردی از روستای دو قلعه‌، که مادر دو فرزند معلول بوده است، می‌باشد، همسر وی که همچنان داغدار است، در نزدیکی خانه‌ مخروبه خود، بر روی زمین نشسته است.

فرماندار فریمان نیز که برای بررسی روند امدادرسانی و شرکت در ستاد بحران در منطقه حضور داشت، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بر اثر وقوع زلزله ۱۳ روستای این شهرستان آسیب دیده و حدود 300 نفر آواره شدند، تصریح می‌کند: با این وجود همچنان آمار دقیقی از تعداد خانه‌های تخریب شده و میزان خسارت وارده در دست نیست.

محمدحسین یساقی ادامه می‌دهد: با پایان عملیات نجات و اسکان زلزله‌زدگان آواربرداری آغاز شده و پس از آن اقدام به  بازسازی خانه‌های تخریب شده خواهیم کرد.

 

 

 

منبع» ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر