کد خبر: 18499
A

پیشینه ساختمانی که از فردا میزبان مدعیان پاستور است

از فردا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای ثبت نام به وزارت کشور می روند. ساختمان کنونی که مقر وزارت کشور است اما سرگذشت شنیدنی دارد.

پیشینه ساختمانی که از فردا میزبان مدعیان پاستور است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، نشریه «خواندنیها» در تاریخ 29 مهر 57 در باره این ساختمان نوشت: «در ساختمان عظیم و بی نظیر حزب رستاخیز واقع در خیابان ایران نوین، آخرین مراحل احداث خود را طی می کند. این ساختمان که در بهترین نقطه شمال شهر تهران و در  ضلع شمالی این خیابان در زمینی به وسعت زیاد که بعداً هم بر وسعت اولیه آن افزوده شده، بنا گردید. از نظر عظمت و سبک و نمای بیرونی در تهران تک است. ناظر ساختمان حزب، سناتور مهندس جمال گنجی وزیر اسبق راه می باشد.

این ساختمان که اول برای (حزب) ایران نوین برپا می شد در یازدهم اسفند پنجاه و سه تحویل حزب جدیدالولاده رستاخیز شد و برای اینکه قدرت حزب را به رخ بکشند بر عظمت و جلال و جبروت این طرح افزودند و از جمله برای دبیرکل اتاقی ساختند که اتاق نخست وزیر در کاخ نخست وزیری در برابر آن به صورت اتاق یک کارمند معمولی دولت جلوه می کند…

سالنهای متعدد به گنجایش چند هزار نفر… اتاقهای بزرگ و کوچک که بیشتر آنها اختصاصی بوده… سالنهای کوچک برای تشکیل کنفرانسها، رستوران بزرگ به گنجایش دو هزار نفر با آشپزخانه مجهز و دیگر وسائل راحتی و رفاهی که در این ساختمان آسمان خراش مانند فراهم شده آن را بصورت یک کاخ به تمام معنی برای زندگی راحت و تمدد اعصاب نمودن و در ضمن سیاست باقی کردن درآورده است.

چون مخارج احداث این ساختمان را دولت پرداخت نموده بنابراین در مالکیت دولت قرار خواهد داشت، اما هیچ تصمیمی در نحوه استفاده از این ساختمان که تنها پارکینگ آن گنجایش ۴۰۰۰اتوموبیل را دارد اتخاد نشده و البته به هیچ درد وزارت خانه ای نمی خورد، چون اتاقها و سالنها و سرسراها به صورتی است که نمی توان از آنها برای دائرکردن یک وزارتخانه استفاده نمود. حتی برای بیمارستان هم مناسب نیست و برای دانشگاه هم تناسبی ندارد… ضمناً نمی توان در داخل این ساختمان دست به تغییراتی زد و این کار میلیونها خرج بری دارد.»

 با توجه به این شرایط، هیأت وزیران دولت موقت انقلاب اسلامی در جلسه مورخ 26 اسفند 57 بنا به پیشنهاد وزارت کشور تصویب کردند که  ساختمان حزب سابق رستاخیز واقع در‌میدان ایران نوین به شهرداری  تهران واگذار شود.

بعد از جابجایی شهردای تهران ازخیابان ایرانشهر به این ساختمان در در پایان سال ۱۳۵۹  با تصمیم علی اکبر ناطق نوری وزیر وقت کشور  ساختمان وزارت کشور از خیابان بهشت به ساختمان فاطمی انتقال پیدا  کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر