کد خبر: 18527
A
گزارش دیده بان ایران؛ اولین روز ثبت‌نام داوطلبان کاندیداتوری ریاست‌جمهوری؛

ثبت‌نام 74 داوطلب تاکنون

رحمانی فضلی در ادامه افزود: به مردم عرض می کنم وزارت کشور، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی برگزاری یک انتخابات کاملا آرام ، قانونی ،‌سالم و با شکوه را تدارک دیده اند.

ثبت‌نام  74  داوطلب تاکنون

دیده بان ایران - محمود اکبری کیا: با دستور عبدالرضا رحمانی‌فضلی ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری در محل ستاد انتخابات کشور آغاز شد. ثبت‌نام داوطلبان این انتخابات که صرفا در ستاد انتخابات کشور واقع در محل وزارت کشور آنجام می‌شود از امروز تا روز ۲۶ فروردین به مدت ۵ روز ادامه می‌یابد.

تعاملی مثبت مبتنی بر اخلاق و قانون داشته باشیم

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛  عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز در آغاز روند ثبت نام انتخابات داوطلبان ریاست جمهوری ادامه داد:‌ امروز خداوند به  ملت عزیز ایران توفیق داده است که در تعیین سرنوشت خود و کشورشان شرکت کنند و به خاطر این نعمت الهی که به یمن امام (ره) ، مردم و انقلاب اسلامی به دست آمده است اگر شبانه روز هم شکر کنیم باز هم جای شکر دارد.

وی با اعلام دستور شروع مراحل انتخابات ریاست جمهوری به فرمانداران سراسر کشور اظهار کرد: امیدواریم همه مسئولان اعم از مجریان و ناظران و همه کسانی که در امر برگزاری انتخابات به ما کمک می‌کنند از جمله رسانه ها ، رادیو و تلویزیون ،‌نیروی انتظامی، قوه قضاییه و همه دستگاه های دیگر ضمن حفظ رعایت کامل بی طرفی و مرّ قانون ، در ایجاد نشاط سیاسی و مشارکت بالا و برگزاری انتخابات سالم و قانونی همکاری لازم را انجام می دهند. ما با کمک شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی می توانیم هم در اجرای و هم در نظارت انتخابات ریاست جمهوری و شوراها گام های بهتری برداریم. ما باید ضمن فعالیت مستمر و قانونی و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی بتوانیم یکبار دیگر حماسه و شکوه حضور در روز ۲۹ اردیبهشت به منصه ظهور برسانیم. ان‌شاء‌الله در این ایام بتوانیم با نیت خالص و پاک برای خدمت به مردم، رفتار قانونی و اخلاقی مناسبی داشته باشیم.

رحمانی فضلی در ادامه افزود: به مردم عرض می کنم وزارت کشور، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی برگزاری یک انتخابات کاملا آرام ، قانونی ،‌سالم و با شکوه را تدارک دیده اند.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چه کسانی می‌توانند در انتخابات ثبت نام کنند ، اظهار کرد: قانون بیان کرده داوطلبان باید دارای شرایط از جمله رجال مذهبی و سیاسی، ایران الاصل ، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران ، مدیر و مدبر ، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا و مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشد.همه کسانی که خود را مستعد ریاست جمهوری می دانند و شرایط ذکر شده در قانون را دارند می‌توانند ثبت نام کنند و ثبت نام از آن‌ها انجام می‌شود.

 
 

وی در مورد تبلیغات زودهنگام نیز اظهار کرد: تبلیغات زودهنگام قطعا تخلف است و همه نامزدها و احزاب و شخصیت ها از جمله رسانه هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند نباید تبلیغات داشته باشند اما فعالیت در جهت آگاه سازی مردم را تبلیغات زودرس نمی دانیم. همه کسانی که خود را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری معرفی می کنند جزء افراد شناخته شده هستند و تبلیغات زودهنگام آن‌ها یقینا نگرشی در افکار عمومی نسبت به آن‌ها ایجاد کرده و افکار عمومی این تبلیغات را نمی پذیرند . به مصلحت همه است که وارد  تبلیغات زودهنگام نشوند.

وی در مورد ادامه روند انتخابات ریاست جمهوری پس از ثبت نام ها نیز گفت:  بعد از اتمام ثبت نام ها در روز ۲۶ فروردین ما مدارک داوطلبان را در روز ۲۷ فروردین به شورای نگهبان تحویل می دهیم . شورای نگهبان ۵ روز فرصت دارد تا صلاحیت نامزدها بررسی کند اما ۵ روز دیگر هم می‌تواند بررسی ها را تمدید کند. به هر حال روز ۸ اردیبهشت تبلیغات شروع می‌شود و تا پیش از آن یعنی روز ۶ و ۷ اردیبهشت باید اسامی تائید صلاحیت شدگان اعلام شود.

وزیر کشور در پایان درباره اظهارنظر سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر تشکیل کمیته بررسی تبلیغات در وزارت کشور گفت:‌ تشکیل این کمیته در قانون پیش‌بینی شده و ان‌شاء‌الله شنبه این کمیته را تشکیل می دهیم و گزارش‌ها  درباره تخلف از قانون را بررسی می‌کنیم و سپس تخلفات در کمیته رسیدگی به تخلفات در قوه قضاییه  مورد رسیدگی قرار می گیرد.

وزیر کشور همچنین صبح امروز (اولین روز ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست  جمهوری) از بخش‌های مختلف ستاد انتخابات کشور بازید کرد.

 

حضور شخصیت‌های سرشناس برای داوطلبی ریاست جمهوری دوازددهم

*مصطفی میرسلیم با حضور در وزارت کشور برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

مصطفی میرسلیم رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در روز اول ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، با حضور در ستاد انتخابات کشور ثبت نام کرد.
میرسلیم اولین چهره سیاسی است که برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با پوشیدن لباس  کارکنان شرکت ایران خودرو برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور مراجعه کرد.

 
رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: من نامزد حزب موتلفه برای انتخابات ریاست جمهوری هستم.

مصطفی میرسلیم در جمع خبرنگاران در محل ستاد انتخابات کشور افزود: تا اخر انتخابات در صحنه حضور دارم و اطلاعی ندارم بادامچیان برای انتخابات ثبت نام می کند یا خیر.

وی درپایان درباره جمنا نیز گفت: جمنا را به لحاظ اخلاقی قبول دارم نه به لحظ ساز و کار .

با موارد ضدامنیتی در انتخابات برخورد قاطع خواهیم داشت

معاون امنیتی وزیر کشور تصریح کرد که برخورد قاطعی بر هر مورد ضدامنیتی در انتخابات خواهیم داشت.

حسین ذوالفقاری در بازدید از ستاد انتخابات کشور تاکید کرد : تهدیدات احتمالی تاکنون برای انتخابات اردیبهشت ماه نداشته‌ایم، اما آسیب ها را مورد توجه قرار دادیم و لحظه به لحظه مسایل داخلی و خارجی را مورد رصد و کنترل قرار داده ایم.
وی در ادامه با اعلام اینکه دستور العمل فضای مجازی نیز تصویب و ابلاغ شده است، گفت: هرکاندیدایی که بخواهد کار تبلیغاتی در فضای مجازی انجام دهد، فرقی با فضای واقعی ندارد و باید با مشخصات کامل و رعایت قانون و اخلاق باشد.
معاون امنیتی وزیر کشور تاکید کرد:اصل امنیت جزء اساسی ترین مقوله ما است. امنیت و مشارکت بسیار مورد توجه قرار گرفته و تاکید می‌کنیم همه رسانه ها و مسولین و احزاب قانون و اخلاق را رعایت کنند.

 
 

 

بازدید احمدی از ستاد انتخابات کشور

علی اصغر احمدی رییس ستاد انتخابات کشور نیز  از محل ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در ستاد  انتخابات کشور بازدید کرد.

ثبت‌نام ۷۲ داوطلب در ۴ ساعت اول برای انتخابات ریاست جمهوری

سخنگوی وزارت کشور از ثبت‌نام ۷۰ داوطلب انتخابات ریاست جمهوری بعد از 4 ساعت از شروع ثبت‌نام‌ها خبر داد.

سید سلمان سامانی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: تاکنون که بیش از ۴ ساعت از آغاز ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری می گذرد ۷۰ نفر در انتخابات ثبت‌نام کردند.

وی دقایقی بعد در نشست خبری که گزارش آن متعاقبا ارسال خواهد شد، در جمع خبرنگاران این تعداد را 72 نفر اعلام کرد.

رسانه‌ها حق ندارند علیه نامزدهای انتخابات مطلبی بنویسند

سخنگوی وزارت کشور گفت:‌ تا این لحظه ۷۲ نفر برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند که یک نفر از آن‌ها خانم است.

به گزارش دیده بان ایران؛ سید سلمان سامانی امروز در محل ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران افزود: این افراد یا مراحل ثبت‌نام آن‌ها تکمیل شده یا مراحل نهایی آن‌ها در حال  طی شدن است.

وی در ادامه با تبریک میلاد حضرت علی (ع) اظهار کرد: تقوا و اخلاق حسنه یکی از ویژگی های امام علی (ع) و امیدواریم این ویژگی‌ها در این انتخابات رعایت شده و در تاریخ ثبت شود.

سخنگوی وزارت کشور همچنین اظهار کرد: طبق ماده ۷۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری کلیه رسانه‌های دیداری، شنیداری‌، ‌مکتوب و الکترونیک و سایر شبکه مجازی حق ندارند آگاهی یا مطلبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج کنند. من از تمامی رسانه‌ها خواهش می کنم به این ماده قانونی توجه کنند. رسانه‌ها حق ندارند علیه نامزدها مطلبی بنویسند.

وی در پاسخ به این پرسش که قانون درباره اقدامات تخریبی اخیر برخی جناح ها علیه دولت چه می‌گوید، تصریح کرد: در قانون مجازات اسلامی برای توهین، افترا و هتک حرمت مجازات تعیین شده است. علاوه بر این قانون انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید نامزدها و طرفداران آن‌ها  باید صرفا برنامه‌های خود را اعلام کنند و هرگونه هتک حرمت و توهین ممنوع است. ستاد انتخابات کشور از طریق کمیته رصد فضای مجازی و بررسی لحظه ای فضای سیاسی کشور، نسبت به موضوع تخریب‌ها دقت نظر دارد و نسبت به آن حساس است تا مرّ قانون رعایت شود.

 
سامانی درباره تفاوت نقد سازنده و تخریب خاطر نشان کرد: نقد سازنده و اظهار نظر درباره واقعیات و مسائل کشور ایراد قانونی ندارد و ما از آن استقبال می کنیم اما سیاه نمایی، ارائه اطلاعات غلط، توهین، ‌افترا و هتک حرمت خلاف قانون است. انتظار ما این است که مرز بین نقد و تخریب رعایت شود تا هم در جامعه اخلاق و انصاف رعایت شود و هم جناح های سیاسی تضارب آرا داشته و اظهار نظر کنند.

سامانی در پاسخ به این پرسش که آیا تبلیغات زودرس می‌تواند موجب رد صلاحیت نامزدها شود، ‌گفت: رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به عهده شورای نگهبان است. در قانون انتخابات ریاست جمهوری صراحتا اعلام شده است که فعالیت‌های انتخاباتی نامزدها از تاریخ اعلام اسامی آن‌ها از طریق وزارت کشور آغاز می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از روز رای گیری خاتمه می پذیرد. هرگونه فعالیت انتخاباتی خارج از این روزها قطعا تخلف از قانون است.

شرایط انتخاب شوندگان

بر اساس ماده ۵۵ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری «داوطلبان ریاست جمهوری یا نمایندگان تام‌الاختیار آن‌ها که کتباً معرفی شده باشند باید ظرف ۵ روز از تاریخ انتشار دستور شروع انتخابات به وزارت کشور مراجعه نموده و پرسشنامه اعلام داوطلبی را پس از دریافت و تکمیل همراه با چهار برگ تصویر کلیه صفحات شناسنامه و دوازده قطعه عکس ۴×۶ از آخرین عکس خود را که در همان سال گرفته باشند به وزارت کشور تسلیم و رسید دریافت دارند.»

براساس ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاب شوندگان بایددارای شرایط زیر باشند:

۱- از رجال مذهبی، سیاسی

۲-ایرانی‌الاصل

۳-تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

۴-مدیر و مدبر

۵-دارای حسن سابقه و امانت و تقوی

۶- مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور

دیروز نیز  وزیر کشور به فرمانداران سراسر کشور دستور  تشکیل هیات‌های اجرایی را صادر کرد.

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجل شورای اسلامی روز ۲۹ اردیبهشت برگزار می‌شود.

 

مدارک مورد نیاز نام نویسی در انتخابات ریاست جمهوری

نام نویسی داوطلبان شرکت در این انتخابات از ساعت ۸ صبح الی ۱۸ بعد ظهر در محل ستاد انتخابات کشور مستقر در وزارت کشور انجام خواهد شد.

 طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات کشور انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:
۱. از رجال مذهبی، سیاسی.
۲. ایرانی‌الاصل.
۳. تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.
۴. مدیر و مدبر.
۵. دارای حسن سابقه و امانت و تقوی.
۶. مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.

واجدان شرایط باید در زمان ثبت نام با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی و یک قطعه عکس شش در چهار، در ستاد انتخابات کشور حضور پیدا کرده و اقدام به تکمیل فرم های پیش بینی شده کنند.

 

به گزارش دیده بان ایران نام‌نویسی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ساعت ۸ صبح با دستور وزیر کشور آغاز شد که از همان ساعات ابتدایی  بیش از ۲۵ نفر از شهروندان عادی برای رییس جمهور شدن به ستاد انتخابات کشور واقع در میدان فاطمی مراجعه کردند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر