کد خبر: 18656
A

مروری بر روزنامه های پنج شنبه ۲۴ فرودین

روزنامه های اصلاح طلب تقریبا در تمامی صفحه های اول خود به موضوع نامزدی احمدی نژاد پرداخته اند و در لابه لای تیترها و تحلیل ها انتقادات شدیدی انجام داده اند. این در حالی است که اصولگرایان اقدام احمدی نژاد را در سکوت قرار داده اند.

مروری بر روزنامه های پنج شنبه ۲۴ فرودین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ روزنامه های اصلاح طلب احمدی نژاد را در کانون توجه قرار داده اند.

 
 
 
 
 
 
 

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان«فتنه مرموز» نوشت:« «محمود احمدی‌نژاد دیروز برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد» خبر یک جمله بود! یک جمله‌ای که برخی را به یاد اخباری در گذشته انداخت، مانند توصیه به عدم کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری. آیت‌ا... هاشمی از قدرت پیش‌بینی خوبی برخوردار بود که نشات گرفته از ذکاوت و شناخت افراد بر اساس تجربیاتشان بود. زمانی که از او درباره رفتار احمدی‌نژاد سوال شد، چنین پاسخ داد که«مردم آگاه هستند و از عملکرد آن جریان در آن ۸ سال در همه ابعاد خبر دارند. اما در عالم سیاست به کرات شاهد اتفاقاتی بودیم که با معادلات عقلی و منطقی غیرقابل تحقق بود. من که قدرت غیب و پیش‌بینی ندارم، براساس محاسبات و آگاهی مردم از گذشته، نباید نگران بود.» آیت‌ا... می‌دانست که احمدی‌نژاد روزی چنین می‌کند. یاسر هاشمی فرزند آیت‌ا... دیروز به این موضوه اشاره کرد و اظهار داشت:« این سند بصیرت‌ آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی است» آنچه دیروز محمود احمدی‌نژاد انجام داد صفت غرض ورزانه‌ای را به ذهن متبادر کرد که حامیان احمدی‌نژاد برای تخریب آیت‌ا... هاشمی به کار می‌بردند اما غافل از آن بودند که روزی مانند ۲۳ فروردین ۹۶ «فتنه مرموز» در اذهان شکل می‌گیرد همانی که آیت‌ا... هاشمی در زمان حیات خود نسبت به وقوع آن هشدار داده بود.»

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان«تحقق پیش‌بینی 12 سال قبل آیت‌الله» نوشت:« زمانی له او بود. در دولتش او را به عنوان نخستین استاندار اردبیل به خدمت گرفت. اما به تدریج نسبت به او زاویه پیدا کرد و سال 84 در حالی که دامنه زاویه میان آنها به 180 درجه گسترانیده شده بود، علیه او شد و به مصاف وی رفت. آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی از سال 84 تا هنگام درگذشتش در نوزدهم دی ماه 95 به مدت 12 سال، توانست عنوان نخستین و همینطور سرسخت‌ترین منتقد محمود احمدی نژاد را از آن خود کند و در این راه هم تبدیل به سیبلی شده بود که نه تنها تیرهای احمدی‌نژادی‌ها را دریافت می‌کرد که متحمل هجمه‌های بسیاری از سران نیز می‌شد اما همچنان بر مواضع خود علیه سیاست‌های ماخوذه توسط احمدی‌نژاد پافشاری می‌کرد و حتی در طول این مسیر چندین بار مغضوب واقع شد. حال با ثبت نام محمود احمدی‌نژاد در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، برای دومین بار مبرهن شد که آنچه بسیاری در خصوص رئیس دولت‌های نهم و دهم در آینه می‌دیدند هاشمی در خشت خام می‌دید چراکه احمدی‌نژاد سابقه سرپیچی دارد یک بار زمانی که سکان‌دار دستگاه اجرایی کشور بود و دیگر بار روز گذشته او پند را نادیده گرفت و در حالی که لبخندی بر لبانش نقش بسته بود، برای حضور در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. درست در زمانی که ایهام و ابهام بر سپهر سیاسی نقش بسته بود و بهت و خشم از کلام کنشگران سیاسی نمایان بود. دیروز در این باره یاسر هاشمی کوچکترین فرزند مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به پیش‌بینی‌های پدر خود ماهیت احمدی‌نژاد را گوشزد کرد. این گفته یاسر آغازگر یک موج بود.»

احمد شیرزاد نیز در یادداتشی در روزنامه شرق با عنوان«غروب زودرس احمدی‌نژاد»نوشت:«احمدی نژاد می‌داند امکان به‌نتیجه‌رسیدن پروژه ٩٦ بسیار کم است؛ همه آنان به دنبال آن هستند که در هر فرصتی در دوربین‌ها دیده شوند. رفتار آنها به رفتن به یک پیک‌نیک سیاسی شبیه است، نه اینکه بخواهند نامزد مدنظر خود را به جامعه معرفی کنند. شدت علاقه‌مندی به روی‌آنتن‌بودن و حضور در عکس‌ها و قاب تصویر در کنار سخنان جنجالی و تنش‌آفرینی با هر ابزار و شکلی، از خصلت‌های آنان است. زمانی شعارهای هسته‌ای تند می‌داد و وقتی حس کرد این مسیر نتیجه نمی‌دهد، کاملا برعکس آن موضع‌گیری کرد. مهم این هست که سخنانی مطرح شود که در میان اقشار جامعه بُعد تبلیغاتی بالا داشته باشد. هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند قول ٢٥٠ هزار تومان یارانه را بدهد؛ چون کشور از لحاظ نقدینگی، همین یارانه فعلی را نیز نمی‌تواند تحمل کند، اما برای این جریان فقط مهم این است که در سطح تریبونی مطرح باشد. مجموعه تحولات نشان می‌دهد، این طلوع غروب زودرسی خواهد شد و به محض اعلام اسامی کاندیداهای تأیید‌صلاحیت‌شده، به اتمام خواهد رسید؛ همان‌طور که دور گذشته درباره رحیم‌مشایی به وقوع پیوست. تصوری در این جمع وجود دارد که گرفتن ژست اپوزیسیون و مخالف‌خوانی آنان و اعلام زیربارنرفتن، برای اینها رأی می‌آورد. محاسبه‌ای که آگاهی سیاسی جامعه را به هیچ انگاشته است. مردم علاوه بر علاقه‌مندی به ثبات سیاسی و اقتصادی ایجاد‌شده در دولت روحانی، از فردی که هر روز به رنگی درمی‌آید، استقبال نخواهند کرد. تنش‌آفرینی‌های پی‌درپی او در گذشته که یک نمونه آن، ماجرای یکشنبه سیاه مجلس نهم بود، هیچ‌ سود و نفعی به ارمغان نمی‌آورد. پرخاش به دولت روحانی و ژست اخیر وی، یعنی ثبت‌نام در انتخابات، نمی‌تواند در باور جامعه از او، تغییری ایجاد کند.»

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان«٦ سناریوی کاندیداتوری احمدی‌نژاد» نوشت:« دو خودرویی که دیروز در حیاط وزارت کشور ایستادند تا سرنشینانش شناسنامه به دست وارد ستاد انتخابات کشور شوند مشخص بودند. حتی مشخص بود که از میان سه سرنشین این خودرو یک نفر نیست که شناسنامه‌اش را از جیبش بیرون می‌آورد و دو نفر هستند که شناسنامه به دست اسم خود را وارد لیست داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری می‌کنند. سابقه هشت‌ساله محمود احمدی‌نژاد آنقدر روشن بود که همه آنهایی که نامه ششم مهرماه ٩٥ محمود احمدی‌نژاد خطاب به مقام معظم رهبری را خوانده بودند و جمله« برنامه‌ای برای حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی سال آینده ندارم» را مرور کرده بودند به خوبی می‌دانستند که احمدی‌نژاد قرار نیست از این عرصه کنار برود. حتی آنجا که در بیانیه ٢٣ بهمن ماه ٩٥ اعلام کرد بنایی برای حمایت از کاندیدایی ندارد و تنها یک ماه بعد از بقایی حمایت کرد، همه‌چیز مشخص بود. محمود احمدی‌نژاد هیچ‌وقت بنای کاندیدا نشدن را نداشت. هیچ‌وقت هم به تعطیل کردن سفرهای استانی‌اش فکر نکرد. حتی با وجود پرونده شکایتی که از او در قوه قضاییه وجود داشت تصور می‌کرد که بهترین شرایط را برای آینده سیاسی‌اش دارد. ثبت نام دیروز محمود احمدی‌نژاد محتمل‌ترین اتفاق ممکن در تمام سال‌های اخیر بود اما اینکه اهداف او برای آینده چیست و او در صورت رد صلاحیت خود یا بقایی چه می‌کند، موضوعی است که هنوز خیلی روشن نیست. اما چه شد که بهاری که احمدی‌نژادی‌ها نویدش را می‌دادند آنقدر زود از راه رسید؟

سناریوی اول: گرفتن صلاحیت بقایی

سناریوی دوم: برهم زدن جبهه اصولگرایی

سناریوی سوم: آمده‌ایم، پس هستیم

سناریوی چهارم: سکوت یا حمایت از نامزد سایه

»

بی قانونی

4 سناریو نامزدی احمدی نژاد/ پای وزیر در پرونده امنیتی کانال‌ها

سکوت اصولگرایان

در حالی روزنامه های اصولگرا نسبت به ثبت نام احمدی نژاد بی اعتنا بوده اند. با این حال همچنان انتقاد به عملکر دوات را در دستور کار قرار داده اند.

 

 
 
 

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان«پرسشی که بی‌جواب مانده/ 100 روز کافی نبود، 4 سال چطور؟!» نوشت:« در حالی‌که دولت یازدهم از ابتدای دوره خود از برنامه یک ماهه، صد روزه و.... برای حل مشکلات اقتصادی سخن گفته و همواره به وعده‌هایی مانند اشتغال‌زایی، انضباط مالی و توسعه سرمایه‌گذاری می‌پرداخت، آمار‌های اقتصادی نشان می‌دهد با گذشت چهار سال نیز این وعده محقق نشده است.

با وجود تاکیدات رئیس‌جمهور مبنی بر داشتن برنامه صد روزه در ایام تبلیغات ریاست جمهوری در سال 92 و اعلام صریح این مطلب که این برنامه قابلیت ایجاد تحول هم خواهد داشت، بررسی برخی از شاخص‌های مهم اقتصادی نشان می‌دهد که نه تنها وضع شاخص‌های اقتصادی مهمی مانند اشتغال، سرمایه‌گذاری و انضباط مالی که از جمله شاخص‌های مهم اقتصادی در عرصه کلان هستند، متحول نشده، بلکه تصریحات اخیر رئیس‌جمهور درباره محقق شدن این وعده‌ها هم بر اساس آمار تو‌خالی از آب درآمده است.

 

روزنامه جوان نیز گزارش اصلی خود را به موضوع اظهارات دیروز سخنگوی قوه قضائیه اختصاص داده است. در این گزارش با عنوان«پای وزیر در پرونده امنیتی کانال‌ها» می خوانیم:« رئیس جمهور که خود اطلاعات حقوقی دارد می‌داند مرجع صالح برای اینکه کسی مرتکب جرم شده یا نشده است وزیر اطلاعات نیست.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه دیروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه « در بحث دستگیری ادمین‌های شبکه‌های اجتماعی، رئیس‌جمهور در نشست خبری اخیر خود به نقل از وزیر اطلاعات بیان کردند که این افراد جرمی را مرتکب نشده‌اند، در رابطه با جرم این افراد و نحوه دستگیری آنها توضیح دهید»، اظهار کرد: « برخی از این افراد به اتهام مسائل ضدامنیتی و بعضی هم علاوه بر مسائل ضد امنیتی به دلیل ارتکاب جرائم خلاف عفت عمومی و انتشار مطالب مستهجن دستگیر شده‌اند و بر اساس گزارشات رسمی این مطالب در پرونده‌های ایشان مطرح شده است. دادستان طبق موازین قانونی نسبت به دستگیری این افراد اقدام کرده است و تعدادی از این افراد بازداشت هستند و در مرحله رسیدگی دادسرایی است.» »

 

طرح از روزنامه شهروند
4 سناریو نامزدی احمدی نژاد/ پای وزیر در پرونده امنیتی کانال‌ها
 
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر