کد خبر: 18668
A
یادداشت تحلیلی دیده بان ایران:

توجه به احمدی نژاد / غفلت از قالیباف

بهرام گل زاده :قالیباف، بزودی برای ثبت نام می آید ! سخنان او در نخستین مواجهه با رسانه ها شاید شنیدنی باشد!

توجه به احمدی نژاد / غفلت از قالیباف

دیده بان ایران - بهرام گل زاده روزنامه نگار: توجه به تحرکات این روزهای احمدی نژاد، ممکن است تا حدودی به غلفت از فعالیت خزنده انتخاباتی محمدباقر قالیباف، انجامیده باشد و لذا ضرورت رصد این تحرکات از اهمیت برخوردار است.

شهردار تهران، یک هفته پیش و زمانی که جمنا (جبهه متحد نیروهای انقلاب)، با فروپاشی و شکنندگی جهت یکپارچه کردن اصولگرایان در مقابل روحانی مواجه شد و قالیباف نیز یکی از گزینه های این تشکل بود که بدون امضای میثاق نامه از آن خارج شد، در مصاحبه ای با این مضمون گفته بود که از نامزدهای موجود اصولگرا برای رقابت با روحانی حمایت می کند. و معنای این سخن این است که او از هیچ تلاشی برای شکست روحانی دریغ نخواهد کرد.

اما اندکی تامل شاید یک تحلیل گر را به این تحلیل برساند که این روزها با هوشمندی تلاش می کند، از رییسی و جلیلی و حتی احمدی نژاد و بقایی به عنوان پیاده نظام غیررسمی بهره ببرد. آنان از خاکریزها و سیم خاردار ها عبور کنند تا شهردار سردار، از خط روحانی ظفرمندانه عبور کرده و فتح الفتوحی رقم بزند.

برای محمدباقر قالیباف، هیچ هدفی مهمتر از یک دوره ای کردن دولت تدبیر و امید نیست و به همین منظور به عنوان کاندیدایی در سایه ، از هیج حمله یا پاتکی دریغ نمی کند. ستادها و پیاده نظامش را تجهیز کرده و در آماده باش کامل نگه داشته است تا در فرصتی مناسب، با یک حمله گازنبری کاخ ریاست جمهوری را از مسیر انتخابات 96 فتح کند. برای این منظور وعده های اقتصادی رای آوری هم تدارک دیده و خواهد داد. 

قالیباف به ظرفیت رای بیکاران، اقشار کم دارآمد، و برخی آراء خاکستری به شدت نیاز دارد اما از تاکتیک احمدی نژاد برای جذب این آرا بهره نخواهد برد و به دنبال ساز و کارهای جدید جمع آوری رای و پیروزی در انتخابات است! او ژست های مدرن تر و برنامه ای تر خواهد گرفت.

پیش تر در یادداشتی تحلیل کردم که قالیباف ، در صدد خُرد کردن آرا انتخابات در میان نامزدهای انتخاباتی در مرحله اول رقابت است تا این توفیق را بدست آورد از فرصت ورود احتمالی به مرحله دوم برای شکست روحانی استفاده کند ویا حداقل، پیروزی روحانی در مرحله اول را از وی سلب کند. زیرا هدف او یک دوره ای کردن دولت تدبیرو امید است.

قالیباف ، فعلا اختلاف عمیق خود با احمدی نژاد، و یارانش را عیان نخواهد کرد و به معامله بر سر تجربه اجرایی خود و بی تجربگی اجرایی ابراهیم رییسی هم دست نخواهد زد. او مصمم است بار دیگر خود را احیا کند اما موانعی سخت بر سر راه اوست. محبوبیت دولت روحانی، حداقل درمیان طبقه متوسط و تاثیر گذار که حلقه وصل حسن روحانی با لایه های اجتماعی هستند، عملکرد موفق و چشمگیر او در دیپلماسی خارجی و برجام، و گشایش های اقتصادی و تجاری و سیاسی حاصل از این توافق، اعتدال و برنامه محوری دولت تدبیر و امید، و ثبات و آرامش نسبی ایجاد شده در 3 سال اخیر، تحولات موثر و تعیین کننده ی پدیدآمده در بخش هایی از دولت، از جمله نفت و بهداشت و درمان، و تلطیف نسبی فضای فرهنگی و رسانه ای و نشر، و بسیاری موارد دیگر اینها همه پاشنه های آشیل برای قالیباف است که دسترسی به کُرسی ریاست جمهوری را برای او سخت و شاید هم غیرممکن می کند.

اما قالیباف، ناامید نیست ومصمم به ورود به یک رقابت نفس گیر است که در آن، اینبار به مثابه یک سرهنگ، گرفتار تدبیر و  درایت یک حقوقدان نشود.

 باید حوصله کرد و تحولات روزهای آتی را دید. اما این بدان معنا نیست که روحانی وحامیانش از قالیباف غافل شوند قطعا لحظه به لحظه تحرکات او را رصد کرده و دنبال خواهند کرد و عملکرد او در طول سه دوره شهرداری تهران، که از سوی برخی اعضای مستقل تر شورای شهر به چالش کشیده شده ، حادثه پلاسکو و گزارش اخیر هیات مصوب رییس دولت از این رویداد دلخراش، موضوع واگذاری املاک و استخدام های نجومی، بی شک در سطح جامعه و افکار عمومی به بحت و نقد گذاشته خواهد شد.

شاید رد صلاحیت یا تایید صلاحیت احمدی نژاد و یا نامزد مورد حمایتش ، برای قالیباف علی السویه باشد و باقی ماندن رییسی در گردونه انتخابات یا انصراف او نیز تفاوتی آنچنانی به حال شهردار تهران نکند اما به نظر می رسد او خود را آماده کرده تا همه ی ظرفیت ها و شرایط  را برای کشاندن رقابت به مرحله دوم تبدیل به فرصت کند و قول تحلیل گری ، کشاندن روحانی به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیز برای قالیباف و حامیانش، و حتی برخی از رقبای اصولگرای رییس دولت تدبیرو امید یک پیروزی به حساب می آید حتی اگر در مرحله دوم شکست را متحمل شوند. زیرا چنین رخدادی انسجام از دست رفته ی اصولگرایان را بازخواهد گرداند و آنان را برای انتخابات 1400 آماده خواهد ساخت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر