کد خبر: 19581
A

آسیب‌های اجتماعی حلقه مفقوده مناظره انتخاباتی بود

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی گفت: آسیب‌های اجتماعی حلقه مفقوده مناظره دیروز بود و درباره مباحث مهمی چون طلاق، نقاط بحران شهری، فحشا و اعتیاد برنامه‌ای مطرح نشده است.

آسیب‌های اجتماعی حلقه مفقوده مناظره انتخاباتی بود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ کوروش محمدی با اشاره به اولین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری که پیرامون مسائل اجتماعی برگزار شد اظهار کرد: نقدهایی در این خصوص وارد است. شیوه برخورد با مسائل اجتماعی در این مناظره به هیچ عنوان اقناع کننده نبود.

وی افزود: واقعیت این است که در حال حاضر با حجم وسیعی از آسیب‌های اجتماعی روبرو هستیم که حتی مقام معظم رهبری هم به این مسئله ورود کرده است و دولت به شدت درگیر حل این آسیب‌های اجتماعی است اما متاسفانه در این مناظره به مقوله آسیب‌های اجتماعی ورود نشد و جای آن به شدت خالی بود.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی با بیان اینکه شیوه پرسش از نامزدها و مدت زمان کوتاه در نظر گرفته شده برای طرح برنامه و پرسش نیز نامناسب بود و باعث می‌شد حق مطلب ادا نشود گفت: آسیب‌های اجتماعی حلقه مفقوده مناظره دیروز بود و درباره مباحث مهمی چون طلاق، نقاط بحران شهری، فحشا و اعتیاد برنامه‌ای مطرح نشد. قرار است نامزدهای انتخابات با کدام برنامه مشکلات و آسیب‌های اجتماعی را حل کنند؟ ای کاش دو یا سه مبحث مطرح می‌شد و کاندیداها برنامه‌های اصلی خود را در این خصوص ارائه می‌کردند.

محمدی افزود: جنبه تخریب و اتهام مسائل اصلی را به حاشیه برد و به لحاظ منطقی و کارشناسی چیزی عاید نشد.

وی در پاسخ به اینکه کاهش فاصله طبقاتی و عدالت اجتماعی در چهار سال اخیر تا چه اندازه محقق شده است؟ گفت: اقداماتی در این خصوص در چهار سال اخیر انجام شده است که از جمله آنها می‌توان به ترمیم حقوق کارگران اشاره کرد، اما همچنان تا برقراری عدالت اجتماعی در جامعه فاصله داریم و علت آن این است که اقتصاد ما به طور سیستماتیک طبقه اجتماعی ایجاد می‌کند و با اقتصاد رانتی که مدیریت واحد ندارد مواجهیم، البته این موضوع ربطی به دولت فعلی ندارد بلکه در طول ادوار این سیستم ایجاد شده و دفاعیات امروز نامزدها در حوزه اقتصادی که به قصد جلب آراء و تخریب دولت فعلی صورت می‌گیرد چندان منطقی نیست زیرا این سیستم در دولت‌ها و ادوار قبلی نیز حاکم بوده است و بیشتر انتقادات افراد در فضای انتخاباتی جنبه هیجانی پیدا می‌کند.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی با اشاره به تحت الشعاع قرار گرفتن احساس امنیت روانی در جامعه طی چند سال گذشته به علت فشارهای جدی اقتصادی، تورم و ... گفت: بزرگترین گام  دولت این بود که فاصله مردم را تا احساس امنیت کم کرد و امروز شاهد هستیم که مردم با حس امنیت بهتری زندگی می‌کنند و رتبه ما به لحاظ شادی بیش از چهار سال گذشته شده و مشارکت زنان افزایش یافته که نشان می‌دهد احساس اعتماد زنان به توانمندی خودشان افزایش یافته است.

محمدی افزود: اما همچنان فاصله طبقاتی وجود دارد و نیازمند برنامه ریزی صحیح در ارتباط با توزیع متعادل و عادلانه امکانات میان همه بخش‌های جامعه هستیم. زمانی عدالت اجتماعی محقق می‌شود که بتوانیم حقوق شهروندی را پیاده سازی کنیم و همه مردم در جامعه از مزایای شهروندی به صورت مساوی بهره مند شوند.

وی در پایان بار دیگر با بیان اینکه این شیوه مناظره نامزدهای ریاست جمهوری حال مردم را خوب نمی‌کند گفت: استفاده از آرمان گرایی در بیان مواضع کاندیداها فضای هیجانی جامعه را هدف گرفته که نمی‌تواند چندان کمکی به پیشبرد اصل برنامه‌ها کند. به هر حال افرادی که در حال حاضر نامزد انتخابات هستند یا در گذشته سمت‌های اجرایی سنگین داشتند یا در حال حاضر مسئول هستند و نباید اینها را تخریب کنیم. این شیوه تخریب یکدیگر خود یک آسیب است و باعث می‌شود مردم و کارشناسان نتوانند به درستی از برآیند صحبت‌ها نتیجه گیری کرده و تصمیم بگیرند.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر