کد خبر: 20042
A

گزارش واشنگتن پست از مناظره دوم کاندیداها و تاکید آن‌ها بر حفظ برجام

پس از برگزاری دومین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران، روزنامه واشنگتن پست نوشت: هر شش نامزد انتخابات پیش‌رو در ایران تاکید کردند که در صورت پیروزی توافق هسته‌ای را حفظ خواهند کرد.

گزارش واشنگتن پست از مناظره دوم کاندیداها و تاکید آن‌ها بر حفظ برجام

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، اعلام حمایت از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در جریان مناظره تلویزیونی دوم از سه مناظره زنده میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران انجام شد. حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران که دولت وی بر سر حصول این توافق مذاکره کرد، با پنج رقیب روبرو است که وی را به چالش می‌کشند. منتقدان وی حسابی به توافق هسته‌ای تاخته‌اند و می‌گویند که نتوانسته منجر به موفقیت اقتصادی شود.

روحانی که یک فرد میانه‌رو است تلاش می‌کند تا در برابر این انتقادات علیه دستاوردش دفاع کند و می‌گوید که بدون این توافق، به جای فروش دو میلیون بشکه نفت در روز این تعداد تنها 200 هزار بشکه در روز بود.

وی همچنین مخالفان خود، شامل نامزدهای اصولگرا، یعنی ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف شهردار تهران را به چالش کشید و از آنها خواست تا موضع خود را در خصوص این مسئله روشن کنند. روحانی گفت: اکنون نامزدها باید به صورت شفاف و شخصی به مردم بگویند که می‌خواهند چه کاری با توافق انجام دهند.

این توافق، با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک موجب رفع تحریم‌های سخت اقتصادی ایران در ازاء محدودیت برنامه هسته‌ای این کشور شده است. صادرات نفت به روزهای گذشته خود بازگشته و تورم تک نرخی شده است اما بیکاری هنوز زیاد است و رشد بخش غیرنفتی همچنان کند است.

در نهایت، هیچ یک از رقبا نگفتند که توافق هسته‌ای که از حمایت رهبری ایران نیز برخوردار است، کناره‌گیری خواهند کرد.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: مناظره روز جمعه غیر از توافق هسته‌ای روی دیدگاه نامزدها درباره جایگاه ایران در جهان متمرکز بود. دیگر شرکت‌کنندگان در این رقابت انتخاباتی؛ مصطفی میرسلیم وزیر فرهنگ پیشین و محافظه‌کار، اسحاق جهانگیری معاون رئیس‌جمهور و میانه‌رو و مصطفی هاشمی طبا معاون رئیس‌جمهور سابق و اصلاح‌طلب هستند.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره اولویت سیاست خارجی‌اش بر رویکرد دولتش برای بهره‌بردن از دیپلماسی جهت دستیابی به اهداف به ویژه در منطقه تاکید کرد.

رئیسی نیز گفت که دیپلماسی ایران باید به طور کلی بر پایه اقتصاد مقاومتی استوار باشد که ترغیب‌کننده تولید داخلی در مواجهه با تحریم های بین‌المللی است.

رئیسی و قالیباف که حریفان قدرتمند روحانی محسوب می‌شوند، وی را متهم به حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در برابر تولیدکنندگان متهم می‌کنند. قالیباف در اشاره کنایه‌آمیز به تاثیرات اقتصادی توافق هسته‌ای گفت: این تاثیرات چه هستند، به مردم به درستی می‌گویند که هیچ تحولی اتفاق نیفتاده است.- ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر