کد خبر: 20060
A
گوی سبقت از تویسرکان ربوده شد؛

ملایر با مبل و منبت ملی شد

بهمن نامورمطلق ، معاون صنایع دستی کشور: در حوزه منبت مبل باید به سراغ شهرهای دیگر مثل ملایر، آباده، تویسرکان و قم می‌رفتیم. پیش از این، شهر آباده در استان فارس را به‌عنوان شهر دارای نشان جغرافیایی معرفی کردیم. بنابراین پرونده دو شهر ملایر و تویسرکان را بررسی کردیم و متوجه شدیم، بیشترین تعداد فعالان در این رشته هنری، میزان فروشگاه‌ها و گردش مالی ملایر از نظر آمار نسبت به شهرهای دیگر بالاتر است.

ملایر با  مبل و منبت ملی شد

دیده بان ایران- مریم مقدم؛ شهرستان ملایر با منبت ملی شد . این رویداد آخرین ساعات  روز پنج شنبه 14 اردیبهشت رسانه ای شد . چهارهزار واحد تولید مبل و منبت دارد و بیش از هشت‌هزار نفر در این حوزه در شهرستان ملایر اشتغال دارند و  به‌تازگی بازار مبل ملایر افتتاح شده است. در ماههای اخیر  پرونده دو شهر ملایر و تویسرکان در میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مورد   بررسی قرار داد ، پس از بررسی ها مشخص شد ، تعداد فعالانی که در حوزه منبت مبل کار می‌کنند و همچنین فروشگاه‌ها و گردش مالی، در ملایر نسبت به شهرهای دیگر بیشتر است. 3 هزار و 500 کارگاه مبل سازی مجوز فعالیت در شهرستان ملایر دارند که همه این ظرفیتها توانست امتیاز بالایی برای برپایی یک بازار خوب به حساب آید. حدود 3 هزار کارگاه زیرزمینی نیز در این شهر وجود دارد، مبل ملایر با توجه به ظرفیتی و سرمایه عظیمی که دارد، می تواند باعث درآمد پایداری برای شهرستان ملایر و حتی استان همدان باشد. بر اساس آمارهای رسمی، اشتغالزایی برای هر فرد در صنایع کوچک و متوسط به سرمای هگذاری با متوسط 10 میلیون تومان نیاز دارد. این در حالی است که اشتغالزایی برای هر نفر در صنایع بزرگ و مادر نیازمند سرمای هگذاری متوسط یک میلیارد تومان است.بر این اساس، در صورتی که صنایع کوچک و متوسط رونق بگیرند، سطح اشتغالزایی نیز افزایش یافته و به دنبال آن بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی برطرف می شود. یکی از دلایلی که مسئولان بر رونق صنایع کوچک تکیه کرد ه اند نیز همین موضوع است.صنعت مبل به عنوان یکی از صنایع کوچک و بنگاه های زودبازده نیز در همین مقوله می گنجد امید آنکه  به دلیل  وجود ظرفیت های شاخص در این زمینه استان بتواند شاهد جهشی در بازار مبل و منبت باشد.حالا ملی شدن این هنر صنعت جان تازه ای به آمار اشتغال زایی در ملایر خواهد بخشید .

•  خبر خوش برای ملایری ها  

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در نشست مشترک با سمنهای شهرستان ملایر در حوزه صنایع دستی با اشاره به کاهش 75 درصدی واردات این صنایع در سال 95 در کشور خبر خوشی هم برای مبل و منبت کاران ملایری با خود به همراه داشت و از ثبت ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت خبر داد.زهرا احمدی پور در این جلسه ابتدا اظهار کرد: در دسته بندی موضوعاتی که در سازمان وجود دارد معمولا از زیرساختهایی که به لحاظ تاریخی، فرهنگی و صنایع دستی در شهرها هست استفاده کرده تا نهایتا بتوانند برای ما اشتغال بیاورند، تولید ایجاد کرده و وضعیتی را خلق کنند که  باعث ماندگاری جمعیت شود.وی افزود: یعنی اگر این شهرها و روستاها بنا به این فعالیتهای اصیل خودشان بتوانند فرصت اشتغال برای نسلهای جوان خود فراهم کنند اصلا نیازی به مهاجرت کردن نیست و مباحثی مانند حاشیه نشینی و آسیبهایی که برای کلان شهرها دارد هم اتفاق نمی‌افتد.

وی بیان کرد: اینکه این صنایع را به صورت اصیل و سنتی داریم و دانشگاه‌های ما در حال به روز کردن این هنرها هستند و اینکه سعی داریم مجموعه درهم آمیخته ای از هنر و اصالت را با روزآمد کردن کنار هم گذاشته و به یک محصول جدید که نسل جوان آن را می‌پسندد تبدیل کنیم از دستان شما هنرمندان صنایع دستی برمی‌آید و شماها هستید که در این بخش کمک می‌کنید که همچنان بدون انقطاع حفظ ریشه های هویتی و اصالتی خود را استمرار دهیم. 

احمدی پور تاکید کرد: اصلی ترین کاری که در سازمان انجام میدهیم حمایت کردن از همین فعالیت است اینکه شما همچنان به حرفه تان امیدوار باشید، آن را به روز کرده و باورش کنید تا بتواند گردش مالی که مد نظر ما است در آن اتفاق بیافتد، اشتغال افزایش پیدا کند و سپس مزایایی که برای شهر و منطقه دارد را شاهد باشیم.

 وی افزود: این مباحث جز عمده فعالیتهایی هستند که باعث میشوند سرمایه در محل به  گردش در بیاید، بسیاری از فعالیتها خصوصا فعالیتهای تجاری خیلی کمکی نمیکند به اینکه ما شهرهای کوچکمان از نظر گردش سرمایه از منابع درامدی برخوردار شوند اما حوره فعالیتی ما این تفاوت را دارد که ضمن اینکه توانمندی جوانان محلی را با خود به همراه دارد و اشتغال ایجاد میکند این گردش سرمایه به توسعه محلی هم کمک میکند.

•  افزایش صادرات صنایع دستی به صورت جدی

احمدی پور با اشاره به کاهش رقابت پذیری تولید کنندگان داخلی صنایع دستی در صورت واردات بی رویه محصولات مشابه گفت: ما موظفیم در سازمان از واردات این کالاها جلوگیری  کنیم که در این راستا در  سال 95، 75 درصد واردات صنایع دستی به کشور کاهش پیدا کرده و این در شرایطی  است که در سال 92 عملا بازار ما توسط  صنایع دستی خارجی قطع شده بود و حتی در خاستگاههای سنتی صنایع دستی عملا محصولات غیر وطنی عرضه میشد اما سال 95 عملا این کاهش به 75 درصد رسیده و ما به ازای صادرات صنایع دستی است که به صورت خیلی جدی افزایش پیدا کرده و اخرین رقمی که گمرک  به ما ارائه کرده در سال 95، 237 میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشتیم.

وی تاکید کرد: البته این آمار، به جز آمار صادرات فرش است که اگر آن هم اضافه شود مبلغ بسیار بیشتر می‌شود، همچنین زیورآلات سنتی هم در این مجموعه نیست که از نظر سازمان رقم بسیار قابل قبولی است نه به این علت که ما توانستیم رقم افزایش صادرات و نرخ رشد آن را کنترل کنیم بلکه  از این جهت که افزایش صادرات ما به موازارت کاهش واردات صنایع دستی به کشور صورت گرفته است و این یعنی همان اقدام حمایتی که سازمان باید انجام می داد.وی افزود: البته این امر باید استمرار پیدا کند یعنی اینکه ما سرفصل مشخص صنایع دستی را در گمرک نداریم و در فهرست سایر قرار میگیریم که در حال حاضر گمرک در حال اصلاح این مسئله است و سرفصل مشخص برای صنایع دستی در نظر گرفته میشود. 

وی تاکید کرد: انتظار داریم با توجه به تفاهم با وزارت کشور برای توسعه بازارچه های صنایع دستی در روستاها و شهرها حتما این اتفاق بتواند در ملایر هم بیفتد یعنی شما حتما با هماهنگی که با شهرداری صورت میگیرد میتوانید محلهایی را برای این موضوع مشخص کنید تا این کیوسکها مستقر شوند. وی در ادامه اظهار کرد: خوشحالم که خدمت شما عرض کنم که شما تبدیل شدید به شهر ملی مبل و منبت و این مصوبه را ما داریم و مبل و منبت ملایر ثبت شد.احمدی پور تاکید کرد: حالا شما هستید که باید کمک کنید این برند در این شهر به سرمایه تبدیل شود برای اینکه هم تعداد کارگاهها افزایش پیدا کند  و هم بتوانید اشتغال بیشتری را ایجاد کرده و همچنین اگر فکر میکنید نیاز است به سمت افزایش کیفیت محصول پیش روید.

•  شهر ملی مبل و منبت

بهمن نامورمطلق ، معاون صنایع دستی کشور درباره این‌که چرا ملایر به‌عنوان «شهر ملی مبل و منبت» در لیست شهرهای صنایع‌ دستی کشور ثبت شد، توضیح داد: بهترین نمونه‌ها در حوزه خوشنویسی، نگارگری، معرق و منبت و ... در تهران وجود دارد، زیرا بیشتر هنرمندان خوب به تهران مهاجرت کرده‌اند و ساکن این استان هستند. به همین دلیل، نمی‌توانیم بهترین‌ها را فقط از استان تهران انتخاب کنیم. او ادامه داد: در حوزه منبت مبل باید به سراغ شهرهای دیگر مثل ملایر، آباده، تویسرکان و قم می‌رفتیم. پیش از این، شهر آباده در استان فارس را به‌عنوان شهر دارای نشان جغرافیایی معرفی کردیم. بنابراین پرونده دو شهر ملایر و تویسرکان را بررسی کردیم و متوجه شدیم، بیشترین تعداد فعالان در این رشته هنری، میزان فروشگاه‌ها و گردش مالی ملایر از نظر آمار نسبت به شهرهای دیگر بالاتر است. معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: ما ملایر را سال گذشته و قبل از انتصاب احمدی‌پور به‌عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انتخاب کردیم و حتی مبلغی برای تامین  زیرساخت‌ها و گفتمان‌سازی در این حوزه پرداخت کردیم.

گفتنی است ؛ بازار پر مشتری مبل منبت ملایر خارج از استان رونقی مثال زدنی دارد . اما وجود تولیدات مشابه که بی نام و نشان در معرض خرید مشتری قرار می‌گیرفت از جمله دغدغه هنرمندان ، تولیدکنندگان و  سرمایه گذاران در این حرفه بود . مبل منبت ملایر آنقدر که بیرون از استان بازار و مشتری داشعت ، در داخل استان شناخته شده نبود  و حال  با به ثبت ملی رسیدن منبت ملایر تا همیشه این هنرصنعت به نام این شهرستان در بازارهای داخلی و خارجی نمایان خواهد ش د ، این اتفاق نقطه عطفی است برای ملایری ها که شاهد تحقق شعار سال  "اقتصاد مقاومتی ، تولید  اشتغال" شدند  .

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر