کد خبر: 20096
A
فیض الله عرب سرخی

روحانی با فاصله از رقبا پیش است/آرزوی اصول‏گرایان دور دوم کشیدن انتخابات است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارزیابی خود از مناظرات اخیر انتخابات ریاست‌جمهوری با نقد عملکرد دو نامزد اصولگرا تأکید کرد که قالیباف آمده بود تا رأی جمع کند حتی به قیمت حرف‌هایی که از پایه خلاف و اشتباه بود. او معتقد است رئیسی و قالیباف دارای خاستگاه اجتماعی و تعریف‌شده نیستند و برای جلب آرای مردم فرودست جامعه به سمت وعده‌های چشمگیر و نجومی می‌روند.

 روحانی با فاصله از رقبا پیش است/آرزوی اصول‏گرایان دور دوم کشیدن انتخابات است

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سروش قاسمی- یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارزیابی خود از مناظرات اخیر انتخابات ریاست‌جمهوری با نقد عملکرد دو نامزد اصولگرا تأکید کرد که قالیباف آمده بود تا رأی جمع کند حتی به قیمت حرف‌هایی که از پایه خلاف و اشتباه بود. او معتقد است رئیسی و قالیباف دارای خاستگاه اجتماعی و تعریف‌شده نیستند و برای جلب آرای مردم فرودست جامعه به سمت وعده‌های چشمگیر و نجومی می‌روند.

 

فیض‌الله عرب سرخی در گفت‌وگویی ضمن انتقاد از عملکرد قالیباف در سمت شهردار تهران و عدم پاسخگویی وی در شورای شهر گفت: او می‌تواند به‌صورت مدل نشان دهد که چه‌کارهای مهمی در شهرداری تهران صورت گرفته است و بگوید شیوه کار بنده به این شکل است و در ریاست‌جمهوری نیز به چنین شیوه‌ای خواهد بود اما ما چنین چیزی از قالیباف نمی‌بینیم.

***

 

سوتیتر :

- آقای قالیباف در حالت خوش‌بینانه، آمده بود که به هر قیمتی رأی جمع کند حتی به قیمت حرف‌هایی که از پایه خلاف و اشتباه است

- در حرف‌های آقای قالیباف مشهود است که از عملکرد خویش درگذشته فرار می‌کند

- قالیباف توضیح دهد که چه گلی بر سر محرومین زده است

-آقای رئیسی فردی است که اشراف بر مسائل اجرایی کشور ندارد و با اطلاع کم و حرف‌های کلی در مناظره شرکت کرده بود

-بنده در نظرسنجی‌ها که شاهد آن هستم، می‌توانم بگویم آقای روحانی با فاصله چشمگیری از رقبای خود پیشی گرفته است

- قالیباف اگر عزم جدی برای مقابله با فساد را در دولت دارد باید شاهد چنین عزمی در شهرداری تهران نیز باشیم که ما چنین چیزی را تاکنون ندیده‌ایم

 

***

 

ارزیابی شما از مناظرات کاندیداهای دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری چیست؟

 

همان‌طور که در مناظرات دیدیم و پیش‌بینی هم می‌شد، آقای رئیسی فردی است که اشراف بر مسائل اجرایی کشور ندارد و با اطلاع کم و حرف‌های کلی در مناظره شرکت کرده بود. حرف‌هایی که مابه ازای عملی و اجرایی ندارد و اگر خوش‌بینانه نگاه کنیم فقط جهت‌گیری‌هایی را مشخص می‌کرد اما ناظر به وضعیت واقعی قوه مجریه نبود. آقای قالیباف در حالت خوش‌بینانه، آمده بود که به هر قیمتی رأی جمع کند حتی به قیمت حرف‌هایی که از پایه خلاف و اشتباه است و بدبینانه اینکه، آگاهانه این حرف‌ها را برای جمع‌آوری رأی مطرح می‌کرد؛ بنابراین آقای قالیباف حضور پرتحرک و مهاجمانه و بسیار پرحرفی دارد. حرف‌های جزئی و کلی که با توجه به وضعیت عمومی، بخش عمده آن قابلیت اجرایی ندارد. وقتی‌که ما بودجه عمومی را می‌بینیم و از عددهای بزرگ صحبت می‌کنیم بدون اینکه به منابع و راه‌های تأمین آن اشاره‌کنیم، پیداست که به‌قصد جلب رأی حرف‌هایی را به جامعه می‌زنیم. در مقابل دو فرد اصلی جریان اصلاح‎طلبی آقای روحانی و جهانگیری حضور قابل قبولی داشتند به‌خصوص جناب جهانگیری در مقام مدافع دستاوردهای دولت و برنامه‌های دولت و هویت فکری و سیاسی خودش بسیار پررنگ و مؤثر ظاهر شد.

 

پایگاه رأی قالیباف و رئیسی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر نگاه واقع‌بینانه داشته باشیم نامزدهایی که حضور دارند دارای خاستگاه اجتماعی و تعریف‌شده نیستند، به دلیل اینکه جامعه ما سازمان‌دهی شده نیست و به شکل توده‌وار حرکت می‌کند، نه نهادهای اجتماعی و نه احزاب هیچ‌کدام شکل تعریف‌شده‌ای در ایران ندارند. ولی نامزدها سعی می‌کنند که با تأمین مطالبات بخش‌هایی از جامعه رأی آن‌ها را جلب کنند؛ بنابراین آقای قالیباف و رئیسی هردو در مقام جلب رأی طبقات فرودست و حاشیه‌نشین و اقشار پایین جامعه سعی می‌کنند با دادن وعده‌های چشمگیر رأی آن‌ها را جلب کنند.

 

به نظر شما آرای احمدی‌نژادی‌ها به کدام سمت میل می‌کند؟

به‌طورقطع نمی‌شود گفت که احمدی‌نژاد کدام بخش از جامعه را نمایندگی می‌کند، اما تیم نزدیک به آقای احمدی‌نژاد فعالیت گسترده‌ای در ستادهای کاندیداهایی خاص را دارند.

 

باوجوداینکه استقبال مردمی که در مناظرات از آقای جهانگیری شد بازهم کاندیدای نهایی جریان اصلاحات آقای روحانی خواهد بود؟

قطعاً کاندیدای نهایی جریان اصلاحات آقای روحانی خواهد بود و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات نیز بیانیه خود را اعلام کرده است و نظر نهایی خود مبنی بر کاندیدای نهایی جریان اصلاحات که آقای روحانی است را رسماً اعلام کرده است؛ اما حضور فداکارانه آقای جهانگیری برای رفع پاره‌ای از دغدغه‌ها بوده است که در لحظه ورود، آقای جهانگیری اعلام کرده‌اند در حمایت از دولت تدبیر و امید و آقای روحانی درصحنه حاضرشده‌ام و در نقطه‌ای که تشخیص داده شود و دغدغه‌ها رفع بشود آقای جهانگیری کنار می‌رود و کاپیتان نهایی این کشتی آقای روحانی خواهد بود.

 

حضور قالیباف در عرصه رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری را با عملکرد وی در شهرداری چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حرف‌های آقای قالیباف مشهود است که از عملکرد خویش درگذشته فرار می‌کند. به‌عنوان نمونه ساخت‌وساز و صدور مجوزهای ساخت‌وساز وظیفه شهرداری تهران است، معاون مربوط در وزارت مسکن و شهرسازی پس از مناظره رسماً پاسخ قالیباف را داد، منتهی بنای آقای قالیباف بر این است که رجوع به گذشته نکنند. قالیباف دوازده سال شهردار تهران بوده است. باید به‌روشنی در رابطه با شهرداری تهران پاسخگو باشد اما قالیباف در شورای شهر تهران نیز حاضر نمی‌شود والان آنچه مطرح می‌کنند در رابطه با نحوه اداره شهر تهران نیست راجع به آینده مدیریت در سطح کلان ملی است. درحالی‌که او می‌تواند به‌صورت مدل نشان دهد که چه‌کارهای مهمی در شهرداری تهران صورت گرفته است و بگوید شیوه کار بنده به این شکل است و در ریاست‌جمهوری نیز به چنین شیوه‌ای خواهد بود اما ما چنین چیزی از قالیباف نمی‌بینیم. به‌هرحال برای موضوع املاک نجومی پرونده تشکیل‌شده است و مقامات قضایی رسماً بخشی از تخلفات را تائید کردند. اگر در اذهان عمومی دقت کنیم بدون شک در رأس تمام نهادها ابتدا شهرداری تهران را فاسدترین نهاد ذکر خواهند کرد.

قالیباف اگر عزم جدی برای مقابله با فساد را در دولت دارد باید شاهد چنین عزمی در شهرداری تهران نیز باشیم که ما چنین چیزی را تاکنون ندیده‌ایم. زمانی که مجلس دهم شورای اسلامی مصمم بر تحقیق و تفحص در شهرداری تهران بود چه تلاش‌هایی صورت گرفت که چنین اتفاقی رخ ندهد، درحالی‌که اگر ما به دنبال مبارزه با فساد باشیم باید مشوق مجلس برای تحقیق و تفحص می‌بودیم نه اینکه همه تلاش خود را برای خارج کردن تحقیق و تفحص از دستور کار مجلس شورای اسلامی انجام دهیم. عملکرد قالیباف در شهرداری تهران کاملاً واضح و مشهود است؛ دوازده سال شهرداری قالیباف در شهر تهران الگویی از عملکرد او است از قبیل مبارزه با فساد و توجه به محرومین که امروز شعارش را گوش فلک کر کرده است و نمونه آن برخورد با دست‌فروشان به‌عنوان یک قشر محروم جامعه بود که از چشم دوربین‌ها و رسانه‌ها دور نماند. خوب است آقای قالیباف توضیح دهد که چه گلی بر سر محرومین زده است که حالا به فکر حاشیه‌نشین‌ها افتاده است. مهم‌ترین نکته‌این است که مجلس به‌عنوان قانون‌گذار گفته است که امکان افزایش یارانه نقدی وجود ندارد پس نمی‌توان یارانه را دستاویز تبلیغات انتخاباتی کرد.

 

در چهار سال دولت تدبیر و امید ما شاهد برجام خارجی بودیم آیا در چهار سال دولت دوم تدبیر و امید شاهد برجام داخلی نیز خواهیم بود؟

بنده با لفظ برجام داخلی اندکی مشکل‌دارم. حرف شما کاملاً صحیح است ما در داخل کشور شاهد مشکلاتی هستیم و دور از انصاف است که یک‌طرفه به قاضی برویم. ما باید ببینیم که آقای روحانی چه دستاوردهایی به دست آورده است و این دستاوردها چه مقدار قابل دفاع است. به‌عنوان نمونه در اقتصاد شاهد آن هستیم که در سال 92 با تورم 43 درصد دست‌وپنجه نرم می‌کردیم و حالا تورم به زیر 10 درصد رسیده است ما با نرخ رشد منفی شش درصد روبه‌رو بودیم و امروز به مثبت شش درصد افزایش‌یافته است. ما بزرگ‌ترین واردکننده گندم در جهان بودیم و حالا در آستانه صادرات گندم هستیم. درزمینهٔ سوخت ما یک واردکننده بزرگ بودیم و حالا به نقطه خودکفایی رسیدیم، صادرات نفت به زیر یک‌میلیون بشکه رسیده بود و روندی نزولی داشت و در آن زمان ما نفت را با کالا و دارو معاوضه می‌کردیم و مدل نفت در برابر غذا پیاده می‌شد و حالا توانستیم صادرات نفت خود را به دوره قبل از تحریم برگردانیم که این را مدیون دیپلماسی موفق دولت تدبیر و امید هستیم. در پارس جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه گازی جهان ما 5 فاز را در سال جدید با حدود 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به افتتاح رساندیم و فاصله نجومی که بین مخازن مشترک ما و قطر بود را به بهره‌برداری مساوی و اندکی بهره‌برداری بیشتر ایران رسانده‌ایم. در حوزه دانشگاه نیز ما شاهد فعالیت 150 انجمن اسلامی و دانشجویی هستیم. شکل‌گیری احزاب و وزارت کشور در مجلس بسیار زیبا عمل کرد و ما الآن شاهد مجلسی معتدل و مناسب هستیم. رونق گرفتن فضای مجازی و ایستادگی دولت در مقابل فیلترینگ فضای مجازی بسیار ارزشمند است. به نظر بنده این دستاوردهای ارزشمندی بوده است و در 4 سال آینده دولت تدبیر و امید نیز بیش از حال روند رو به رشدی را خواهد داشت.

 

انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 96 چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با سال 76 و 88 دارد؟

آنچه مشترک در بین سال‌های 76 و 88 و 96 است فضای زنده و پرنشاط و امید است. قبل از سال 76 رقابت جدی در انتخابات وجود نداشت حتی برخی کاندیداها می‌گفتند که ما به کاندیدای رقیب رأی می‌دهیم. فصل مشترک تمام این انتخابات‌ها وجود رقابت است و نکته مهم دیگر تفاوت گفتمانی نامزدهاست؛ نمونه آن رئیس دولت اصلاحات و شیخ علی‌اکبر ناطق نوری از دو گفتمان متفاوت دفاع می‌کردند، در سال 88 نیز وضع به همین شیوه بود و در سال 96 نیز دقیقاً به همین شیوه و روش است، در نگاه آقایان روحانی و جهانگیری از یک‌سو و نگاه قالیباف و رئیسی نیز از سوی دیگر تفاوت‌های فاحشی مشاهده می‌شود. مهم‌تر از آن، اگر گفتمان فاخر در ادبیات فاخر تطابق بیابد نتیجه‌بخش‌تر خواهد بود.

 

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات با چه مکانیسمی لیست اصلاح‌طلبان را در شورای شهر پنجم تهران خواهد بست و چه راهکارهایی را مدنظر دارند و رئیس دولت اصلاحات چه نقشی را در آن ایفا می‌کند؟

رئیس دولت اصلاحات در ابتدای امر توانستند تمام اصلاح‌طلبان را در زیر یک چتر جمع کنند و سازوکاری را ارائه دهند و نتیجه آن تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری بود. در این دوره مکانیسم بسیار دقیقی سنجیده شده است اما خوشبختانه یا متأسفانه در این دوره تعداد واجدین شرایط اصلاح‌طلب بسیار بالاست. بنده الآن می‌توانم بگویم که 100 نفر واجد شرایط در حال حاضر در اختیارداریم اما رسیدن از بین این افراد به 21 نفر کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است. به‌هرحال شهرداری تهران بیش از بودجه یک سال آینده بدهی‌های معوق دارد که پرداخت نکرده است و حدود 3 برابر این عدد طرح‌ها و پروژه‌های تعریف‌شده و قرارداد بسته‌شده دارد و بدهی‌های سررسید نشده دارد، در حقیقت شهردار فعلی تا دوره بعد به‌طور کامل برای شهردار جدید و شورای شهر جدید تهران تصمیم‌گیری کرده است. امیدواریم یک شورای عاقل و پاک دست و متخصص بر سرکار بیاید و با حداقل خسارت این مشکلات را از سر بگذراند.

 

نامه 9 نفر از اصلاح‌طلبان شاخص در رابطه با لیست شورای شهر تهران چه زنگ خطر و ضرورتی به همراه دارد؟

آن نامه می‌خواست نکته‌ای مهم را بیشتر برجسته کند و تصمیم گیران نهایی به نکات بسیار دقیق و ریزبینانه عمل کنند.

 

آیا اصلاح‌طلبان گزینه‌ای برای شهرداری آینده مدنظر دارند؟

تا آنجا که بنده مطلع هستم هیچ گزینه‌ای تا این لحظه مطرح نشده است.

 

آینده مناظرات را چگونه می‌بینید؟

به‌طورمعمول هنگامی‌که به انتخابات نزدیک می‌شود دیدگاه های نامزدها در مناظره ها شکل منظم و منسجمی به خود می‌گیرد. بنده امیدوارم این روند در مناظره آینده ادامه یابد و شاهد مناظره فنی و کیفی مطلوبی باشیم که در آن نقدهای سالم و برنامه کاندیداها به‌طور شفاف ارائه شود.

 

آیا از حالا می‌شود گفت آقای روحانی پیروز نهایی انتخابات است؟

بنده در نظرسنجی‌ها که شاهد آن هستم، می‌توانم بگویم آقای روحانی با فاصله چشمگیری از رقبای خود پیشی گرفته است. امیدوارم در دور اول انتخابات آقای روحانی برنده نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری باشد البته آرزوی اصول‌گرایان این است که انتخابات به دور دوم کشیده شود.رویداد 24

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر