کد خبر: 20321
A

مروری بر روزنامه های سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه

روزنامه های طرفدار دولت، سخنرانی های دیروز روحانی را به نوعی بازگشت وی به رقابت های انتخاباتی دانسته و آن را سرآغاز ظهور روحانی می دانند. با این حال، روزنامه های مخالف دولت، انتقاد شدیدی به این اظهارات رئیس جمهور کرده اند.

مروری بر روزنامه های سه شنبه  ۱۹ اردیبهشت ماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های اصلاح طلب سخنان دیروز انتخاباتی روحانی را در کانون توجه قرار داده اند.

 
 
 
 
 
 
 

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با تیتر «پایان مدارا با رقبا» نوشت: «شاید در حال اجرای نقشه‌ای از پیش تعبیه شده باشند و ابتدا بنا بوده تا حرکات حریف را به دقت ملاحظه و وارسی کنند، سپس رویه‌ای دفاعی پیش گیرند و در پایان هم حریف را هدف قرار دهند و به او حمله کنند. این را می‌توان از توییت حسن ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری دریافت که پس از اتمام دومین مناظره، هفت روز مانده به آخرین رویارویی زنده کاندیداها خطاب به ملت ایران وعده داد که: «روحانی در مناظره سوم به بازی رقبا با سرنوشت و ناامیدسازی ملت خاتمه خواهد داد.» او همچنین گفت: «مناظره سوم آغاز شور انتخاباتی ملی برای رفتن به پای صندوق‌های رای. سه مناظره وجود دارد و تصمیم‌گیری مردم عموما پس از مناظره سوم اخذ می‌شود؛ دکتر روحانی رئیس جمهور مستقر است، استراتژی مناظراتی او باید با توجه به اهداف و پایگاه اجتماعی وسیعش شکل گرفته و با سال٩٢ متفاوت باشد؛ شعار دکتر روحانی درسال ٩٢ احیای اخلاق بوده است، پس بی‌اخلاقی باید

ممنوع باشد؛ جناح مقابل چیزی برای از دست دادن ندارد، پس استراتژی‌اش سه وجه دارد: دروغ‌گویی، افترا و تهمت؛ سیاه‌نمایی سه دهه تلاش در کشور؛ اقدام برای کاهش مشارکت مردم.» در ادامه هم به تبیین استراتژی فردی و ترکیبی دکتر روحانی پرداخت:« در مناظره اول تحرک اجتماعی حاصل شود،در مناظره دوم شناخت و آگاهی اجتماعی نسبت به دیگر نامزدها پدید آید و در مناظره سوم شعور و شور انتخاباتی وسیع ایجاد گردد.»

***

دو نگاه

یک فرضیه هم وجود دارد که حسن روحانی استراتژی انتخاباتی‌اش را بر مبنای منطق ، استدلال، گزارش عملکرد و تبیین برنامه‌های دولت آینده‌اش استوار کرده بود اما با مشاهده جنجــال‌سازی‌هــای رقبایش برای پیروزی تغییر راهبرد داده و رویه‌ای دیگر را پیش گرفته است. شیوه‌ای که در آن بی‌پروا از رازهای مگو سخن می‌گوید.»

 

 

روزنامه اعتماد نیز در گزارش اصلی امروز خود با عنوان «ظهور روحانی96 » نوشت: «تنها در ستاد روحانی است که مخالفان می‌توانند اینچنین آزادانه اظهار عقیده کنند». سخنرانی انتخاباتی حسن روحانی در همدان دیروز با این جمله خطاب به مخالفانش آغاز شد. حسن روحانی آماده شد تا پشت تریبون برود که نزدیک 50 نفر از مخالفانش در میان موج جمعیت حامیانش پلاکاردهایی را بالا بردند و شروع کردند به شعار دادن علیه او. حسن روحانی اما شاخه گل سرخی را که در دستش بود به سمت آنها گرفت و به روی‌شان لبخند می‌زد و مدام برای‌شان دست تکان می‌داد.

پشت تریبون رفت و نطقش را خطاب به مخالفانش آغاز کرد، مخالفینی که در مناظره دوم او را متهم به بستن دهان منتقد کردند و گفت: تنها در ستاد روحانی است که مخالفان می‌توانند اینچنین آزادانه اظهار عقیده کنند. سپس رو به حامیانش گفت: چند نفر از شما می‌توانید به ستاد رقبای من بروید و علیه آنها شعار دهید؟»

آیدین سیار سریع نیز در مطلب طنزی در قانون نوشت: «در حالی که حسن روحانی شهر به شهر می‌گردد و به خاطر کارهای کرده و نکرده، شعارهای استادیومی دریافت می‌کند و در شرایطی که محمدباقر قالیباف سایت کارانه (مدل مجازی و پیشرفته سیب‌زمینی انتخاباتی) راه‌اندازی می‌کند که جوانان بیکار در آن ثبت‌نام کنند و پول بگیرند، ولی متاسفانه دولت ظالم فیلترش می‌کند و بعد می‌گوید کار من نبود و در روزهای حساسی که ابراهیم رئیسی در گوگل سرچ می‌کند «فن مذاکره+تخصص+سیاست خارجی+برجام چیست؟» و در شب‌های سختی که استاد میرسلیم به خاطر تحدید آزادی رسانه‌ها و ممیزی‌های بی‌شمار کتاب در دولت یازدهم خوابش نمی‌برد و بی‌وقفه سر تکان می‌دهد و هاشمی‌طبا هنوز دارد لعنت می‌فرستد بر آن کسی که جو داد تا در انتخابات ثبت‌نام کند و درحالی که یک انسانی به اسم مکرون در انتخابات فرانسه، مارین لوپن تندرو را کنار زده و با تابلوی کاندیدای میانه‌رو برنده انتخابات شده و در وضعیتی که یک فعال دانشجویی مخالف دولت، یک چیز بنفشی را با کلیدواژه #دانش_سیاسی و #مسئولیت_اجتماعی علم کرده و نشان داده که ما با ذکر آن هم اعمال قانون می‌شویم و هتاک و لمپن و بی‌شخصیت و هرزه‌نگار نامیده می‌شویم چه برسد به نشان دادن آن و در فضایی که پنه لوپه کروز با توصیف نابغه از اصغر فرهادی تولد او را تبریک می‌گوید و متاسفانه این عمل زشت و غیراخلاقی از نگاه تیزبین کیهان دور می‌ماند و در زمانه‌ای که سالار عقیلی در آمل از روی استیج سقوط می‌کند و در کمال تعجب هنوز هیچ کدام از شرکت‌کنندگان استیج در این رابطه افشاگری نکرده‌اند و در روزگاری که نه تنها شاهد سقوط سالار عقیلی بلکه شاهد سقوط اخلاقی و فرهنگی هم هستیم و خبرگزاری‌ها با تیتر «روناک در تالار وحدت کنسرت برگزار می‌کند» دل هر انسان دلسوزی را به درد می‌آورند (که الحمدا... بعدا معلوم شد روناک اسم گروه موسیقی است که البته این هم خالی از اشکال نیست) و در فصلی که همه کائنات و جنبندگان درگیر انتخابات، تبلیغات و مباحث سیاسی هستند، علی لاریجانی گفته: «کنکور بلای کشور شده است». الحق و الانصاف تنها حرف درست و حسابی در این برهه از زمان، همین جمله است!

ایشان در ادامه خاطرنشان کرد که با تست زدن کسی علامه نمی‌شود و اگر دولت قضیه کنکور را پیگیری نکند، مجلس راسا وارد می‌شود. جای امیدواری دارد حقیقتا. فقط خدا را شاکریم که این خبر زیاد سروصدا نکرده و وایرال نشده، وگرنه کاندیداهای محترم زوم می‌کردند روی حوزه آموزش و احتمالا یکی می‌گفت به هر داوطلب کنکور پنجاه هزار تومان تقدیم می‌کنم و دیگری می‌گفت نوتلا و کیت‌کت را به جای ویفر آمل‌پخش و ساندیس میمون‌نشان سر جلسه کنکور می‌آورم. امیدواریم تا روزهای آخر، این حوزه هم مثل بقیه حوزه‌های جدی، از دید کاندیداهای عزیز پنهان بماند. انشاءا...»

انتقاد شدید از اظهارات روحانی

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «روحانی: دیگران رأی بیاورند در پیاده‌روها دیوار می‌کشند» نوشت: «روحانی دیروز صدا و اظهار خود را به «اوج» رساند. این نکته را چندصد مخاطب او در یک سالن ورزشی در همدان به خوبی فهمیدند و بی‌بی‌سی هم تأیید کرد: «روحانی روش تبلیغاتی خود را تغییر داد.» بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که این یک برنامه از پیش نوشته شده برای روحانی است که در یک ستاد مخفی برای او تنظیم شده است و قرار است روحانی مرحله به مرحله با بیان اتهاماتی که فرصت پاسخگویی به آن نباشد، مردم را از رقیب‌های انتخاباتی‌اش بترساند. اما به نظر می‌رسید ترس اصلی در دل گوینده این سخنان است که گویی از چیزی مثلاً افول رأی یا افشاگری‌ها در مناظره اقتصادی پیش‌رو کاملاً نگران شده است و این «اوج»گیری صدا حکایت از ترس «عمیق» دارد.

 

روحانی در آن سوله ورزشی موج اول این اوج‌گیری را به زعم خود این گونه به حرکت در آورد: «اگر شما جوانان در خانه بنشینید، بدانید که در پیاده‌روهای ما هم دیوار خواهد بود، شما آنها را نمی‌شناسید. من آنها را می‌شناسم. آنها روزی در جلسه‌ای تصمیم گرفتند که در تهران و در پیاده‌رو دیوار بکشند. آنها می‌خواستند، پیاده‌رو زنانه و مردانه ایجاد کنند.»

 

این سخنان روحانی ابتدا با واکنش‌هایی از سوی شخصیت‌ها رو‌به‌رو شد و آنها با نخ‌نما توصیف کردن این ادعا نوشتند که «دیوار واقعی بین وزرای اشرافی و کاسب دولت یازدهم و سفره خالی توده مردم است» اما واکنش‌ اصلی در میان مردم، تولید انبوهی از لطیفه‌ها درباره این سخن بود. هرچند برخی نیز از اینکه رئیس‌جمهور مستقرشان ادعایی می‌کند که مجبور است بگوید «شما آنها را نمی‌شناسید، من می‌شناسم» درباره سلامت و صداقت این‌گونه سخن گفتن ابراز نگرانی کردند.

 

 

روزنامه کیهان نیز در گزارشی با عنوان «اگر به روحانی رأی ندهید /یارانه و بودجه‌تان را قطع می‌کنیم!» نوشت: «در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، شایعاتی درباره قطع یارانه مردم در صورت تغییر دولت فعلی در برخی مناطق روستایی کشور منتشر شده است! بر اساس گزارش‌های متعدد به کیهان، افرادی در روستاها و مناطق محروم مردم را اینگونه تهدید می‌کنند که دولت کنونی، حتما دومرحله‌ای است و بار دیگر رأی می‌آورد، اما اگر رأی شما به این دولت نباشد، بودجه و یارانه روستاها قطع می‌شود.

پس از این گزارش‌ها، بررسی‌های کیهان از مناطق مختلف کشور برای راستی‌آزمایی این ادعا آغاز گردید که به نتایج جالب و سوال‌برانگیزی منجر شد.

در تماس‌هایی که با منابع خبری و مردمی صورت گرفت مشخص شد انتشار این شایعات در برخی مناطق کشور صحت دارد. از جمله در مناطقی از مرکز کشور شایعه حذف یارانه درصورت تغییر دولت کنونی منتشر شده است. بطور قطع این نوع تهدید مردم، افزون بر ترس دولتمردان از رویگردانی مردم مناطق محروم، اقدامی خلاف قانون و مهندسی انتخابات است.»

 

 

 

شکست پوپولیسم در فرانسه

تغییر روش تبلیغاتی روحانی/ شکست پوپولیسم در فرانسه
 

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «خطر پوپولیسم از بیخ گوش فرانسه گذشت» با اشاره به استقبال جهانی از پیروزی میانه روها بر راست افراطی نوشت: «فرانسوی‌ها، اروپایی‌ها و جامعه بین‌الملل که با نگرانی روند انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را دنبال می‌کردند، یکشنبه شب به وقت فرانسه و دیروز دوشنبه پیروزی قاطع امانوئل ماکرونِ میانه رو مقابل مارین‌‌لوپنِ پوپولیست و افراط‌گرا را جشن گرفتند و پیام‌های تبریک از گوشه و کنار جهان نثار جوانترین رئیس جمهوری تاریخ فرانسه با 1/66 درصد آرا شد. از سال 1965 میلادی تاکنون این دومین بار است که یک کاندیدای ریاست جمهوری در فرانسه در دور دوم انتخابات موفق به جذب بیش از 666 درصد آرا می‌شود.

اگرچه نظرسنجی‌ها پیروزی ماکرون و رأی 60 درصدی به او را پیش‌بینی کرده بودند اما نه تحلیلگران داخلی و بین‌المللی، نه مؤسسات نظرسنجی و رسانه‌ها و نه حتی مارین لوپنِ ملی‌گرا و ضد اتحادیه اروپا تصور نمی‌کردند، آرای ماکرون به بالای 65 درصد برسد. سهم لوپن از صندوق‌های رأی تنها 9/33 درصد باشد. وزارت کشور فرانسه مشارکت مردمی در این انتخابات را 85 درصد اعلام کرد و باز هم برخلاف پیش‌بینی‌ها که گفته می‌شد، رکود اقتصادی، فقر و نارضایتی از وضع موجود، فرانسوی‌ها را از آمدن پای صندوق‌های رأی ناامید کرده، فرانسوی‌ها برای نه گفتن به پوپولیسم در انتخابات 7 ماه مه‌ مشارکت بالایی داشتند.»

طرح از روزنامه شهروند

تغییر روش تبلیغاتی روحانی/ شکست پوپولیسم در فرانسه

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر