کد خبر: 20326
A

وزیر کشاورزی: می‌خواهید کشور را اصلاح کنید بیایید و اصلاح کنید چرا تخریب می‌کنید؟

حجتی گفت: آنهایی که مسوولان دولت را وارداتچی خطاب می‌کنند و امروز در برخی ستادها خزیده‌اند، در دولت گذشته ایران را به خاک سیاه نشاندند و چشم‌هایشان را بسته‌اند تا نبینند چه اتفاقاتی در کشور افتاده است.

وزیر کشاورزی: می‌خواهید کشور را اصلاح کنید بیایید و اصلاح کنید چرا تخریب می‌کنید؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمود حجتی در اولین همایش ملی مراکز جهاد کشاورزی دهستان، با گلایه از اظهاراتی که در روزهای اخیر به دولت وارد شده است، اظهار داشت: در تلاطم‌های سیاسی که در روزهای اخیر مشاهده می‌شود، قدرنشناسی‌ها و پایمال کردن‌هایی را شاهد هستیم که از طرف یک عده‌ای که زندگی آنها را نگاه می‌کنید، چه بگویم این همه دروغ برای رسیدن از کجاست؟ چه اتهام‌های سنگین و چه نامردمی‌هایی را شاهد هستیم. خدا نکند این مسائل روی روح و روان شما تاثیر بگذارد و از فعالیت خود باز بمانید.

وی تصریح کرد: خیلی نمی‌خواهم بگویم چه کار کرده‌ و چه کار نکرده‌ایم، یا وضعیت دولت را چگونه تحویل گرفته و چگونه تحویل می‌دهیم، اما اجازه دهید با شما درددل کنم.

حجتی افزود: بخش کشاورزی کشور دارای سهم مشخصی در تولید کشور است و امروزه دنیا بخش کشاورزی را به عنوان صرفا یک بخش اقتصادی نگاه نمی‌کنند و تحت هیچ شرایطی حمایت‌های خود را از آن دریغ نمی‌کنند و جامعه کشاورزان مورد احترام هستند و شان آنها نگه داشته می‌شود.

وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: بخش کشاورزی به عنوان یک بخش مطرح امروز مطرح است؛ به طوری که رییس‌جمهور بارها در صحبت‌های خود از آن صحبت و به آن اشاره می‌کنند.

حجتی با بیان اینکه به عنوان یک ناظر باید اشاره کنم که با وجود همه محدودیت‌ها، حمایت خوبی از بخش کشاورزی صورت گرفته است، گفت: در سال‌های 93، 94 و 95 از نظر مالی سال‌های سختی پیش روی دولت بود و به عنوان یک فرد مطلع که همیشه در جریان امور بودند، باید اشاره کنم که در سال‌های 94 و 95 با بیشترین مشکلات مالی مواجه بوده‌ایم، اما در بخش آب و خاک کشور بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها در این سال انجام شده که این امر به گواهی آمار، ارقام و سطح زیر کشت قابل مشاهده است.

وی خطاب به مسوولان حاضر در این مراسم اظهار کرد: هر چه می‌توانیم در بخش آب و خاک کار کنیم، هزینه آن را ما تامین می‌کنیم و نگاه دولت حمایتی است.

برخی‌ها در ستادها اطلاعات نادرست می‌دهند

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: برخی‌ها در ستادها (انتخابات) اقدام به اعلام اطلاعات نادرستی می‌کنند و می‌گویند دولت خسته یا پیر است.

وی افزود: در یک برنامه صداوسیما اعلام شد که وزرای دولت لیست درآمدهای خود را اعلام نکرده‌اند، اما دیدید که سخنگوی قوه‌قضاییه چه جوابی به آنها داد. دروغ بودن این امر مشخص شد.

حجتی با بیان اینکه انگشت اتهام را به سمت کسانی می‌برند که آدم تعجب می‌کند گفت: آقای سید حسن قاضی‌زاده هاشمی که در یک روز درباره وزیر شدن آن مطرح شد، علم و دانش و شخصیت ایشان، همچنین فعالیت وی را در زمان جنگ ببینید قبل از آنکه به دولت بیاید به صورت جهادی فعالیت می‌کرد.

وی افزود: توانایی‌های زنگنه را ببینید چرا این حرف‌ها را درباره وی می‌زنند؟ اگر می‌خواهید کشور را اصلاح کنید بیایید و اصلاح کنید چرا تخریب می‌کنید؟ بنده هیچ ادعایی ندارم اما باید توجه داشت که دیکته نانوشته غلط ندارد و بهتر است که در این ارتباط عملکردها را مقایسه کنیم.

حجتی با اشاره به اظهارات یکی از وزرای قبلی درباره واردات گندم گفت: یکی از این آقایان گفته که وقتی قبلا وزیر بوده که درباره وی نیز باید تاکید داشت که مدتی هم وزیر بازرگانی بوده امروز به عنوان یک منتقد و متفکر در حالی به واردات خرده می‌گیرد که خود در مصاحبه‌ای که با روزنامه ایران داشته اظهار کرده است که خدمت آقا رفتیم تا مجوز واردات گندم را بگیریم و از این طریق بتوانیم گندم وارد کنیم چرا که آرد برای مصرف موجود نبود و بحران در کشور بوجود می‌آمد.

وی تصریح کرد: این وزیر در ادامه صحبت‌های خود اشاره کرده که در زمان تحریم‌ها توانستیم آنها را دور بزنیم و گندم به کشور وارد کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اظهارات وزیر یاد شده گفت: زمانی که کشتی به بندر می‌رسید یک قایق می‌فرستادیم استانداردهای مورد نظر ما را بررسی کند و به دلیل محدودیت زمانی که داشتیم بعد از تخلیه گندم آن را بلافاصله برای آرد ارسال می‌کردیم زیرا در برخی استان‌ها تنها برای 17 تا 18 روز موجودی گندم وجود داشت.

حجتی در ادامه  افزود: در حالی به این وضعیت رسیدیم (موجود ذخایر گندم کاهش یافته بود)‌ نباید موجودی ذخایر گندم استراتژیک کشور به 3 ماه می‌رسید زیرا با مشکل مواجه می‌شویم. این حرف‌ها را خودشان گفته‌اند.

وی ادامه داد: در سال 94،‌ 6 میلیون چغندر در کشور تولید شده حالا ما وارداتچی شده‌ایم؟ اسناد همه این حرف‌ها هست بروید و بررسی کنید. از مهر سال 84 که دولت نهم آمد تا اردیبهشت 85، 5 بار تعرفه واردات شکر تغییر می‌کند و به A تومان می‌رسد تا این تعرفه به صفر تنزل کند.

وی گفت: شکر مملکت در سال 84،‌ سیصد و 3 هزار تن و در سال 82، 316 هزار تن وارد شده بود.

حجتی افزود: تولید یک میلیون و 200 هزار تن را به 500 هزار تن رساندیم حالا ما وارداتچی هستیم؟ به ما می‌گویند وارد نکنید تا شغل ایجاد شود اما خودشان در گذشته وارد کردند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون به حدی در این بخش تولید داریم که کارخانه‌ها مجال ندارند آن را تبدیل کنند.

وی افزود: وضعیت تولید گندم در کشور بیش از نیاز تولید شده است به طوری که امروز دنبال بازار صادراتی برای آن هستیم و در شب عید 8 میلیون تن گندم داشتیم. برای رسیدن به قدرت اینطور تلاش می‌کنیم؟ نکند اهداف دیگری دارید!

وزیر جهادکشاورزی عنوان کرد: آنهایی که مسوولان دولت را وارداتچی خطاب می‌کنند و امروز در برخی ستادها خزیده‌اند، در دولت گذشته ایران را به خاک سیاه نشاندند و چشم‌هایشان را بسته‌اند تا نبینند چه اتفاقاتی در کشور افتاده است.

حجتی با اشاره به وضعیت کمبود آب در استان فارس گفت: به برکت عنایت خداوند هوای خنکی بعد از عید به کشور آمد که این امر برای کشاورزی برکت ایجاد می‌کند و باعث شد که گندم‌هایمان چاق و چله شود. وزارت نیرو به ما آب نداد (در شهر مرودشت شیراز) اما باران خودش آمد و به داد آن منطقه رسید.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: حیا نیز چیز خوبی است می‌گویند واردات کشور پیشی گرفته است. سال 92 طراز کشور به 8- میلیارد دلار رسیده بود و این رقم در سال 93 به 3.9- میلیارد رسید اما الان شاهد طراز 3.59 دهم میلیارد دلار هستیم حالا ما شده‌ایم خسته و وارداتچی یا ما پیر هستیم؟

طرح موفق بازار در بازار بازار

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه طرح موفق بازار در برابر بازار را در این دولت مطرح کردیم گفت: بر این اساس توانستیم مسیر آزاد تولید خوب را در برابر واردات موز صادر کنیم.

وی افزود: برای کلزا و دانه‌های روغنی مجری گذاشتیم و این بخش را زنده کردیم. در کتاب تعرفه خون دل خوردیم و من شرمنده همکارانم در این بخش هستم زیرا می‌دانم چقدر برای تعرفه واردات تک تک محصولات مبارزه کردم آن وقت علیه ما معرکه گرفته و به ما می‌گویند وارداتچی.

حجتی در ادامه صحبت‌های خود گفت: در  یک همایشی بنده مطرح کردم که فکر می‌کنند مملکت بی‌صاحب است اما اینطور در رسانه‌ها مطرح کرده و تیتر زدن که مملکت بی‌صاحب است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: یکی از اتهام‌هایی که به من وارد می‌شود این است که تخصص ندارم اما با کشاورزی صحبت می‌کردم که می‌گفت 12 سال است که از یک بذر نامرغوب و نامناسب استفاده می‌کند اما اکنون اتفاقی افتاده است و در تفاهم‌نامه با موسسات بین‌المللی بهترین بذر را در کشور تولید و کسری مورد نیاز را وارد می‌کنیم.

وی گفت: ببینید در موضوع برنج چه‌کار نکردند. برنج داخلی قیمت بالاتری دارد اما برنج خارجی ارزان است و هر کس بخواهد می‌توان آن را با قیمت 3 هزار و 800 تومان خریداری کند.

وی افزود: 85 درصد برنج کشور اکنون به صورت ماشینی برداشت می‌شود که این امر منجر به کاهش هزینه‌های تولید نیز شده است.

حجتی افزود: در سال 92 کل پولی که برای خرید چغندر پرداخت شد 400 میلیارد تومان بود که این رقم در سال 95 به هزار و 800 میلیارد تومان رسید که این نشانه افزایش تولید است با این وجود سطح زیرکشت ما تغییری نکرد.

وی گفت: سیاست‌های غلطی که درباره تولید چغندر وضع شد باعث شد که کارخانه‌ها فعالیت نکنند و حتی برخی از آنها بسته شود اما برخی افراد امروز قیافه‌های برعکس به خود می‌گیرند.

وی با بیان اینکه جلسه امروز ما جلسه عدد و رقم است گفت: درباره امام علی (ع) مطرح است که وقتی ایشان را هنگام نماز ضربه زدند بعدا گفته شد مگر علی نیز نماز می‌خواند؟ خیلی باید حواسمان باشد.

حجتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عدم تحقق ظرفیت‌های کشاورزی گفت: ما خیلی ظرفیت و توانایی در این بخش داریم که نمی‌توانیم آن را انجام دهیم زیرا خداوند متعال ظرفیت‌های فراوانی برای ما گذاشته است و ما از بخش کمی از این ظرفیت‌ها بهره می‌جوییم و از مابقی آنها غافلیم و باید از خواب غفلت بیدار شویم اما در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم هر چند که ممکن است این مسیر در سال‌های آینده اصلاح شود و با توجه به توسعه علم و دانش و ابزارهایمان آن را بهبود بخشیم.

عصبانیت وزیر از عدم همکاری درباره کشت پاییزه

وی در ادامه صحبت‌های خود با گلایه از همکارانش در جهاد کشاورزی گفت: درباره کشت پاییزه با سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی همکاری لازم را نکرده‌اند و من در این ارتباط عصبانی هستم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: یک وقت فکر نکنید که ما خیلی کار کرده‌ایم زیرا ما در مقابل کارهایی که می‌توانستیم بکنیم کاری انجام نداده‌ایم اما همانطور که اشاره شد مسیر درستمان را پیدا کردیم.

حجتی گفت: آب را در سیستان، بلوچستان هدر می‌دهیم خدا در این باره قهرش می‌گیرد. ببینید اکنون چقدر آب به این استان می‌آید اما چگونه استفاده می‌شود.- خبرآنلاین

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر