کد خبر: 20340
A
دیده بان ایران بررسی می کند؛

هفت گام مهم روحانی در چهار سال گذشته

حال و هوای این روز های کشور و استقبال مردمی از روحانی در استانهای مختلف از جمله کرمان، یزد، بوشهر و همدان نشان می‌دهند که حماسه خرداد سال 92 این بار نیز تکرار می شود و همه مردم «دوباره برای ایران» به پای صندوق های رای خواهند آمد.

هفت گام مهم روحانی در چهار سال گذشته

دیده بان ایران_ محمود اکبری کیا: هر چه به زمان برگزاری انتخابات دوازدهیمن دوره ریاست جمهوری باقی مانده است و هر دو جناح سیاسی قالب در کشور اصلاح طلب و اصولگرا  با حمایت از کاندیدای مورد نظر خود در تلاش هستند تا مدیریت اجرایی کشور را در دست گیرند.

اصلاح طلبان که در سال 92 با ائتلاف هوشمندانه با اعتدالگرایان موفق شدند اصولگرایان را که از امکانات و تریبون‌های گسترده در سراسر کشور برخور دار بودند، شکست دهند و ضمام امور کشور را برای 4 سال به حسن روحانی بسپارند.

اگر چه پس از گذشت چهار سال با وجود دست آورد های بسیاری که دولت یازدهم برجای گذاشته که در این بین برخی از اصولگرایان منصف هم بر آن صحه می گذارند، مشاهده می کنیم که برخی نامزده های خاص با زیر سئوال بردن اقدامات شایسته دولت حسن روحانی با همه قوا دست به تخریب او می‌زنند؛ این در حالی است که همچون گذشته مردم در طول این سال ها به خوبی نشان دادند که نه تنها وارد بازی تخریب جناح خاص خواهند شد بلکه در روز انتخابات با هوشمندی خود فردی را راهی پاستور می‌کنند که از عقلانیت، شجاعت و مدیریت کافی برای اداره کشور برخور دار باشد.

مردم ایران آنگونه که در سال 92 نشان دادند، خواستار کشوری آرام و به دور از تحریم هستند که در کنار توجه به اوضاع اقتصادی کشور؛ حال فرهنگ، هنر، نشاط اجتماعی آنها هم خوب باشد و با دنیا در تعامل باشند.

حال و هوای این روز های کشور و استقبال مردمی از روحانی در استانهای مختلف از جمله کرمان، یزد، بوشهر و همدان  نشان می‌دهند که حماسه خرداد سال 92 این بار نیز تکرار می شود و همه مردم «دوباره برای ایران» به پای صندوق های رای خواهند آمد.

اول: دولت حسن روحانی در بدترین وضعیت اقتصادی کشور تشکیل شده که شاهد تورم بالای 40 درصد و تغییر لحظه ای قیمت اقلام بودیم، نفت فروش نمی رفت و حجم حجم نقدینگی در بهمن ماه سال 92 با 24.9 درصد افزایش نسبت به اسفند 91 به فراتر از 575 هزار میلیارد تومان رسیده بود اوضاع در بازار مسکن خوب نبود و شاهد رکود آن بودیم به طوری که افزایش قیمت مسکن در فاصله سالهای 83 به بعد به بیش از دو برابر و نیم افزایش یافت .افزایشی حباب گونه که در سال 87 با اتخاذ سیاست هایی از سوی دولت این حباب ترکید و قیمت ها پس از یک دوره صعودی کاهش یافت؛ آمارها نشان می دهد که در ماههای ابتدایی سال 91میزان درخواست صدور پروانه و عملیات اجرایی روند صعودی داشته اما از 6ماه دوم سال رکود و کاهش انگیزه ساخت و ساز ایجاد شده است .

واردات غیر نفتی بیشتر از صادرات بود به طوری که در سال 92 میزان واردات کشور 48 میلیارد و 364 میلیون دلار و صادرات به 40 میلیارد و 376 میلیون دلار رسیده بود که حدود هفت میلیون تن گندم وارد کشور می‌شد.

برداشت نابرابر از میدان مشترک گازی پارس جنوبی در چند سال گذشته یکی از معضلات بزرگ ایران بود که با بهره برداری از چندین فاز این میدان مشترک و توسعه کامل فازهای پارس جنوبی در دولت یازدهم ضمن تامین نیاز کشور به انرژی، سالانه 112 میلیارد دلار درآمد عاید کشور شد و با رفع تحریم های بانکی و بیمه ای و سایر اقدامات اقتصادی موفق شد تورم را مهار و آن را به 8 درصد کاهش دهد.

دوم: در سال 1392 در حالی دولت  به حسن روحانی واگذار شد که روابط ایران و اعراب یکی از پر تنش ترین دوره های خود را سپری کرد  و همکاری و مرادوات با کشورهای عربی تقریبا به صفر رسیده بود و روابط ایران در حد کشور هایی همچون بنین، نیجر و غنا بود که احمدی نژاد به آنها سفر می‌کرد؛ در موضوع هسته ای و مذاکره با کشور های 5+1 قطعنامه های پی درپی بود که برای ایران صادر می‌شد اما  روحانی که فردی آشنا به سیاست خارجی و روابط کشور ها بود، از همان روزهای نخست رقابت های انتخاباتی به موضوع سیاست خارجی و برقراری تعامل سازنده با کشورهای همسایه و جهان توجهی ویژه نشان داد و بر این باور بود که یک دولت کارآمد باید بتواند با استفاده از فن دیپلماسی و ظرفیت های موجود دیپلماتیک دشمنان کشور را به کشورهای بی طرف، کشورهای بی طرف را به کشورهای دوست و کشورهای دوست را به کشورهای برادر تبدیل کند. دولت حسن روحانی با حل موضوع هسته ای و توافق با شش کشور قدرتمند جهان علاوه بر ارتباط با دنیا و همکاری های اقتصادی با سایر کشورها، موفق شد، توهم ایران هراسی را که دولت نهم و دهم ساخته بودند بزداید و چهره ای رحمانی را از ایران به جهانیان نشان داد.

سوم: پس از روی کار آمد حسن روحانی فضای احزاب که با محدودیت های فراوانی رو به رو بودن باز شد به عنوان  نمونه حزب اتحاد برای اصلاحات که پس از پایان دوران اصلاحات مورد غضب تندورهای نظام قرار گرفتند بار دیگر به سپهر سیاسی کشور باز گردد، برگزاری کنگره حزب اعتماد ملی پس از وقفه 5 ساله بکی دیگر از باز شدن فضای سیاسی توسط دولت روحانی بود. همچنین برگزاری میتینگ‌ها و مراسم‌های سیاسی از سوی برخی از احزاب که پیش از این برای برگزاری ان با محدودیت مواجه بودند و همچنین راه اندازی خانه احزاب، باعث شد تا کارشناسان سیاسی عملکرد دولت و وزارت کشور را مطلوب ارزیابی کنند.

چهارم: دولت یازدهم از ابتدای فعالیت حساسیت ویژه ای بر مسئله محیط زیست داشت و با احیاء شورایعالی آب برای حل مشکلات آبی و زیست محیطی تلاش کرد. که احیای دریاچه ارومیه و اجرای طرح آموزشی مشارکت کشاورزان برای اصلاح الگوی کشت و آبیاری در ۹۰ روستا مجاور دریاچه، کاهش بهره برداری از جنگل ها و هماهنگی برای تسهیل واردات چوب به منظور حفاظت از جنگل ها وحذف تعرفه واردات چوب و ورود طرح تنفس جنگل ها به قانون برنامه ششم توسعه، اقدام برای احیای تالاب های هورالعظیم، شادگان، گندمان، طشک، بختگان،گاوخونی، هامون، حوز سلطان، بزنگان و فعال شدن ستاد ملی مقابله با گرد و غبار و مطالعات شناسایی کانون های گرد و غبار داخلی کشور برای بیش از ۱۵ استان و اقداماتی همچون کاشت نهال و اختصاص حق آبه تالاب ها از جمله این فعالیت ها می‌باشد.

پنجم:دولت یازدهم در حالی سکان هدایت مهمترین وزارتخانه را بر عهده گرفت که اوضاع مطلوبی را به سر نمی برد؛ تعطیل شدن سالن های سینما به همراه فروش پایین فیلم هایی که در حال اکران بود و همچنین سانسور عجیب در نشر کتاب باعث شده بود که اهالی هنر نسبت به بهبود شرایط مأیوس شوند اما در همان ابتدای کار با تأکید روحانی بر باز شدن فضا و کار برای اهالی و سینما خون تازه ای در رگ‌های این وزارتخانه به راه بی‌افتد تا جایی که پس از گذشت چهار سال آمار تماشگران فیلم های سینمایی و همچنین افزایش شمارگان نشر تا حد قابل توجه ای رو به افزایش بود، در کنار این دو مقوله باز شدن فضای نقد و جلوگیری از توقیف روزنامه ها یکیدیگر از عواملی بود که می‌توان از آن به عنوان نقطه قوت یاد کرد.

ششم: دولت حسن روحانی در برخورد با برخی از مشکلات و به وجود آمده از دوره های گذشته_ محسنی اژه‌ای: ریشه حقوق‌های نجومی در دولت احمدی‌نژاد بود  _ به درستی صریح و قاطع عمل کرده است و زبانش برای عذر خواهی از ملت الکن نیست.

 

هفتم: دولت حسن روحانی در تعامل با سایر قوا استقبال کرده و سعی بر رفع تنش های باقی مانده از دولت های نهم دهم بین قوه قضاییه و مجلس بوده است و تلاش کرد بعد از دوره‌ای که بر خلاف نقض صریح سخنان امام خمینی (ره) مجلس را در راس امور نمی دانست_ احمدی‌نژاد: مجلس دیگر در راس امور نیست/ قوه مجریه قوه اول کشور است_ و یکشنبه های سیاه می‌ساخت، دوباره شأن و جایگاه اصلی این نهاد راحفظ کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر