کد خبر: 20608
A

شرط حضور کاندیداهای ریاست‌جمهوری در دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص حضور کاندیداها در دانشگاه گفت: بر اساس استعلام ما از قوه قضائیه و شورای نگهبان حضور کاندیداهای ریاست جمهوری در دانشگاه‌ها به شرطی که جلسات در قالب پرسش و پاسخ یا مناظره برگزار شود، مشکلی ندارد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،دکتر سیدضیاء هاشمی در گفت‌وگویی اظهار کرد: در خصوص انتخابات دو بخشنامه از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که بخشنامه اول از سوی وزیر علوم خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها صادر شد.
 
وی افزود: در این بخشنامه تأکید شده است که حداکثر تسهیلات برای مشارکت دانشجویان در چارچوب ضوابط فعالیت‌های فرهنگی در رابطه با انتخابات در نظر گرفته شود تا زمینه برگزاری جلسات، گفت‌وگوها و تبادل نظر فراهم شود و هم دانشجویان نسبت به انتخابات مشارکت بیشتری داشته باشند و هم دانشگاه به‌عنوان نهادی که برای جامعه الگو است، بتواند پیام مشارکت را به جامعه منعکس کند.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در این بخشنامه چارچوب ضوابط تعریف و تأکید شده است که رؤسای دانشگاه‌ها حداکثر همکاری و حمایت را داشته باشند.
 
هاشمی با اشاره به بخشنامه دوم، گفت: این بخشنامه از سوی معاون فرهنگی ابلاغ شده که در آن توضیحات تفصیلی داده شده و در حوزه‌های مختلف و بر مبنای قوانین، سیاست وزارت علوم مشارکت حداکثری است.
 
وی درباره فعالیت تشکل‌های دانشجویی سیاسی در دانشگاه‌ها در آستانه انتخابات، گفت: از نظر ما برای فعالیت این تشکل‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد؛ به شرطی که در چارچوب قانون باشد؛ قانون اعلام کرده است فعالیت‌هایی که در راستای روشنگری و افزایش آگاهی و انگیزه برای مشارکت انجام می‌شود، مجاز هستند و تشکل‌های مختلف می‌توانند در قالب مناظره، پرسش و پاسخ و سخنرانی این برنامه‌ها را برگزار کنند؛ دانشگاه‌ها نیز باید همراهی کنند که با حفظ انضباط کافی و توجه به قوانین مجوزها را صادر کنند.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: تداخل برخی برنامه‌ها یا عدم امکانات کافی در دانشگاه یا تقاضای دیرهنگام برای اجرای برنامه گاهی موجب لغو برنامه‌ها می‌شود.
 
هاشمی ادامه داد: به اعتقاد ما کسانی نباید در برنامه‌ها حضور داشته باشند که منع قانونی دارند، اما کسانی که منع قانونی ندارند باید بتوانند در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند و ما نیز همواره بر اجرای قانون تأکید کرده‌ایم. ما از همکاران خواهش کردیم نگاه انضباطی داشته باشند و تا جایی که ممکن است محدویتی ایجاد نکنند.
 
وی توضیح داد: یک اختلاف‌نظر در تفسیر قانون انتخابات وجود دارد که آیا کاندیداها و طرفدارن آن‌ها می‌توانند در دانشگاه‌ها حضور داشته باشند، یا خیر. بر اساس استعلامی که از قوه قضاییه و شورای نگهبان کردیم، به ما اعلام شد که مشکلی از این لحاظ وجود ندارد به شرطی که امکان گفت‌وگو یا مناظره یا ... فراهم شود.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: از این لحاظ که استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغات نباید صورت بگیرد، برخی تصور کرده‌اند جلسات پرسش و پاسخ تبلیغات انتخاباتی محسوب می‌شود؛ در حالی که ما همواره تأکید کرده‌ایم که چون این جلسات در قالب پرسش و پاسخ یا مناظره است، شکل میتینگ تبلیغاتی نداشته باشد و از لحاظ قانون منعی ندارد.-ایسنا
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر