کد خبر: 20631
A

سیاست دشمن‌تراشی به قیمت منافع ملی

یک منبع آگاه در وزارت خارجه اعلام کرد که نماینده و مسئول ایستگاه خطوط هوایی ایران که تمام وقت برای ورود و خروج پروازها در محل حضور داشته موضوع برهنه کردن زنان ایرانی در گرجستان را از اساس دروغ دانسته است.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، هفته گذشته در خلال مناظره دوم کاندیداهای ریاست جمهوری یکی از کاندیداها در انتقاد به سیاست خارجی دولت روحانی بر طبل شایعه‌ای کوبید که چندی است توسط مخالفان دولت نقل می‌شود. او در ادامه ادعای بدون مدرک یکی از نمایندگان مجلس مدعی برهنه کردن زنان ایرانی در فرودگاه گرجستان شد و دولت را به بی اعتباری پاسپورت ایرانی متهم کرد.

 این ادعا که همزمان با سفر وزیر امور خارجه ایران به گرجستان و استقبال مقامات گرجی در بالاترین سطح دیپلماتیک در مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود به یکی از محورهای مذاکرات سطح بالای مقامات دو کشور تبدیل شد.

نماینده آستارا در مجلس فریاد واغیرتا سر داد و از تریبون خانه ملت اعلام کرد زنان ایرانی را در فرودگاه تفلیس برای بازرسی برهنه کرده‌اند. این ادعا از تریبون مجلس که همزمان با حضور قشقاوی معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه در صحن مجلس مطرح شده بود بلافاصله مورد تردید از سوی معاون وزیر امور خارجه قرار گرفت و خواستار ارایه سند و مدرک از سوی نماینده مدعی شد. این درخواست از سوی پزشکیان نایب رییس مجلس به نماینده مدعی منتقل شد و تا امروز هیچ اقدامی برای ارائه سند از سوی او صورت نگرفته و اساسا هیچ یک هم وطنان ما در تایید این ادعای نماینده مجلس شهادتی نداده‌اند.

اما برای کسانی که قصد تخریب دولت را دارند سند و مدرک لازم نبود و در عرض چند ساعت سایت‌ها و کانال‌ها و حتی خبرگزاری‌های منتقد دولت هجمه به دولت یازدهم را آغاز کردند و برهنه کردن زنان ایرانی در تفلیس تبدیل به یک عبارت آشنا برای موتورهای جستجوگر شد.

برخی از این شبکه‌ها حتی تصویر زنی خارجی و نیمه عریان را هم برای بالا بردن بازدید خبر خود به متن اتهام اضافه کردند.

با توجه به طرح موضوع در سطوح بالا از سوی وزیر خارجه کشورمان در دیدار با نخست وزیر گرجستان از آن تاریخ وزارت امور خارجه ایران و مقامات گرجی بعد از بررسی‌های صورت گرفته بارها این مساله را تکذیب کردند.

از این گذشته به گفته یک منبع آگاه در وزارت خارجه، نماینده و مسئول ایستگاه خطوط هوائی ایران که تمام وقت برای ورود و خروج پروازها در محل حضور داشته موضوع برهنه کردن را از اساس دروغ دانست.

فهم این واقعیت که طرح موضوعاتی از این دست از سوی برخی نمایندگان مجلس و خبرگزاری‌ها نه با هدف حفظ شان بانوان ایرانی بلکه با اغراض دیگر سیاسی است برای مخاطب سخت نیست. اما سوال اصلی در حال حاضر این است که تکرار این اتهام از سوی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری در مناظره‌ای با مخاطب میلیونی چه معنای سیاسی می‌تواند داشته باشد؟

آیا طرح اتهامی که بارها تکذیب شده و از هیچ سند حقوقی برخوردار نیست از سوی یک کاندیدا نمی‌تواند نمایش درک او از دیپلماسی باشد؟ باید پرسید آیا این کاندیدای ریاست جمهوری از تبعات حرف خود آگاهی دارد یا خیر.

تکرار این ادعای نادرست از سوی کاندیدای جریان اصولگرا بازی دو سر باخت برای آنهاست. تقابل رویکرد دشمن‌تراشانه بدون دانش کافی از مبانی دیپلماسی  با رویکرد عقلایی دولت روحانی مبتنی بر گفت‌وگو و اجتناب از رجزخوانی،  عیار درک این جریان را در سیاست خارجی  عیان‌تر خواهد کرد.

در دولت تدبیر و امید تعداد گردشگران ایرانی در گرجستان  ۴۳۸ درصد افزایش را تجربه کرده است. لغو روادید میان دو کشور که به پیشنهاد گرجستان صورت گرفته خود معید ابعاد احترام و علاقه سیاست‌مداران این کشور به اتباع ایران است که قابل جمع با بی‌احترامی مورد ادعای نماینده مجلس ایران نیست.

رقابت‌های انتخاباتی این دوره با محوریت معضلات معیشتی و وعده‌های نجومی در حوزه پرداخت یارانه ادامه دارد اما نباید فراموش کرد که عدم درک صحیح از عرصه دیپلماسی تا چه حد می‌تواند برای یک کشور مشکل آفرین باشد.

شاید سناریو حل یک شبه مساله یارانه و بیکاری در داخل کشور خریدار داشته باشد اما اظهارات برخی کاندیداها نباید به ماجراجویی در عرصه بین‌الملل تبدیل شود. اتهام به یک کشور دوست صدمات جبرانناپذیری به همراه دارد و منافع ملی کشور را نشانه می‌رود.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر