کد خبر: 20968
A

مستند «خشت و خشم» در تدارک تولید

پس از 15 ماه تحقیق، تصویربرداری مستند «خشت و خشم» آغاز می‌شود.

مستند «خشت و خشم» در تدارک تولید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،فضل‌الله تاری از پایان تحقیقات فیلم مستند «خشت و خشم» پس از پانزده ماه خبر داد و گفت: جستجوی مواد آرشیوی درباره‌ی جنگ به ویژه پیرامون موضوع بناهای تاریخی کار دشواری بود و ما پس از چندین ماه موفق شدیم برخی از منابع مورد نیاز برای ساخت این مستند را فراهم کنیم.

این مستندساز در گفت‌وگویی اظهار کرد: پروسه تحقیقات این مستند بسیار زمان‌بر بود و ما از اسفند سال 94 تاکنون در شهرهای مختلف به دنبال مواد آرشیوی مورد نظر خود بودیم و با یافتن مدارک مورد نیاز، باید نامه‌نگاری‌های متعددی برای دریافت آن‌ها انجام می‌شد.

وی ادامه داد: فیلمنامه ما بر اساس این تحقیقات تا 80 درصد به واقعیت نزدیک شده و در حال رایزنی با فیلمبرداران هستیم تا به زودی فیلمبرداری «خشت و خشم» را آغاز کنیم. البته با توجه به این که فیلمبرداری در شهرهای مختلف انجام خواهد شد، شرایط آب و هوایی در مدت زمان کار موثر خواهد بود.

تاری تاکید کرد: تهران، اصفهان، لرستان، ایلام، کرمانشاه، خوزستان و آذربایجان‌غربی هفت استانی هستند که بیشترین آسیب را به لحاظ تخریب آثار هنری در طول جنگ تحمیلی دیده‌اند و در این مستند، بر وضعیت فعلی این آثار متمرکز شده‌ایم.

این مستندساز در توضیح موضوع فیلم مستند خود گفت: بر اساس یکی از مواد ﮐﻨﻮاﻧﺴﯿﻮن ﻻﻫﻪ «دﺷـﻤﻦ ﺑﺎﯾـﺪ از ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ اﻋﻤﺎل ﺧﺼـﻤﺎﻧﻪ، ﺳـﺮﻗﺖ، ﻏﺎرت ﯾﺎ ﺑﺮداﺷـﺖ ﻣﺘﻘﻠﺒﺎﻧﻪ از اﻣﻮال ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ (ﺑﻨﺎﻫﺎ و ﻧﻮاﺣﯽ ﮐﻪ از ﻧﻈﺮ ﺑﺎﺳﺘﺎنﺷﻨﺎﺳﯽ اﻫﻤﯿﺖ دارد، آﺛﺎر ﻫﻨﺮی، ﻣﺠﻤﻮﻋﻪﻫﺎی ﻋﻠﻤﯽ، آرﺷﯿﻮ) و ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنﻫﺎ ﯾﺎ ﻣﮑﺎنﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ اﯾﻦ اﻣﻮال در آﻧﻬﺎ ﻧﮕﻬﺪاری ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ (ﻣﻮزه، ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ، ﻣﺨﺰن و ﻣﺄﻣﻦ) و ﻣﺤﻠﻪﻫﺎی ﺗﺎرﯾﺨﯽ ﺷﻬﺮﻫﺎ خودداری کند»؛ اما دشمن بعثی این قانون بین‌المللی را زیرپا گذاشت و ضرباتی به آثار تاریخی ایران نظیر «چغازنبیل» وارد کرد که حتی برخی از آن‌ها، امروزه وجود خارجی ندارند. ایران به دادگاه لاهه شکایت کرد و این دادگاه پرونده‌ای تشکیل داد که ما در مستند «خشت و خشم» ماجراهای این پرونده را روایت می‌کنیم_ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر