کد خبر: 21341
A

دوباره ایران، دوباره روحانی

اگرچه عادت کرده بودیم که خرداد را با انتخابات به یاد آوریم اما این بار اردیبهشت با حضور پرشور مردم رنگ انتخاباتی گرفت و دوباره ایران تصمیم گرفت که به حسن روحانی اعتماد کند؛ مردم با «تکرار» خود اردیبهشت 96 را برای حسن روحانی خوش یمن کردند.

دوباره ایران، دوباره روحانی

 

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، با پایان ایام تعطیلات نوروز، رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری داغ شد. اصلاح‌طلبان، اعتدال گرایان و بخشی از اصولگرایان معتدل حسن روحانی را به عنوان نامزد خود معرفی کرد. اکثریت اصولگریان نیز ابراهیم رییسی و محمدباقر قالیباف را برگزیدند، موتلفه هم راه خود را از سایر اصلگرایان جدا و میرسلیم را معرفی کرد.

 

 

پس از پایان ماراتن ثبت نام ها، شورای نگهبان شش نامزد نهایی را معرفی کرد. حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، مصطفی هاشمی طبا در برابر ابراهیم ریسی، محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم قرار گرفتند. کمتر از یکماه تبلیغات نامزدها انجام شد. برنامه‌های مختلف نامزدها در شهرهای مختلف کشور برگزار و نامزدها جواب یکدیدگر را در سخنرانی‌های‌شان می‌دادند. نقطه اوج تبلیغات، سه مناظره انتخاباتی بود که نامزدها برنامه های خود به صورت مستقیم مطرح و چهره به چهره برنامه رقبای خود را نقد کردند. دوره تبلیغات تقریبا بدون مشکل خاصی در سراسر کشور طی شد هر چند تخلفاتی نیز انجام شد که نسبت به حجم کلی تبلیغات می شود آن تخلفات را نادیده گرفت.

 

 

در روزهای پایانی انتخابات نیز جهانگیری به نفع روحانی و قالیباف به نفع رییسی کنار کشیدند. هاشمی‌طبا نیز اعلام کرد که کناره‌گیری نمی‌کند اما به روحانی رای می دهد. هرچه حزب موتلفه اسلامی نیز اصرار کرد که میرسلیم به نفع رییسی کنار برود، او قبول نکرد و در نهایت انتخابات با حضور روحانی، رییسی، میرسلیم و هاشمی طبا برگزار شد، البته  با این کناره‌گیری‌ها معلوم شد که انتخابات دو قطبی میان روحانی و رییسی است و یکی از این دو رییس جمهور آینده ایران خواهد بود.

 

 

انتخابات راس ساعت 8 صبح روز جمعه(29 اردیبهشت) با دستور وزیر کشور در سراسر کشور آغاز شد. یکی از نکات بسیار قابل توجه در روز انتخابات این بود که صف‌های رای دهندگان قبل از شروع زمان انتخابات پشت شعب شکل گرفته بود و مردم از همان ابتدا آمده بودند تا رای دهند. البته این صف‌ها تا ساعت پایانی روز جمعه ادامه داشت. انتخابات ریاست جمهوری به دلیل حضور مردم یکبار تا ساعت 20، دفعه بعد تا 22، سپس تا 23 و در نهایت تا ساعت 24 تمدید شد. هرچند هنوز هم افراد زیادی در صف رای دادن بودند و تقریبا هیچ شعبه خلوتی در تهران وجود نداشت.

 

صف‌های رای آن‌قدر طولانی بود که ستاد نامزدها از مردم می خواستند از ماندن در صف‌ها خسته نشده و در شعب باقی بمانند. ستاد انتخابات هم اعلام کرد که اعضای شعب مردم را به داخل شعب هدایت کنند و درهای شعب را ببندند تا رای گیری در داخل شعب ادامه یابد. البته با توجه به این‌که قانون تصریح دارد که انتخابات ریاست جمهوری در یک روز انجام می شود؛  بنابراین امکان اخذ رای پس از ساعت 24 روز جمعه نبود. بخاطر همین تعدادی از شهروندان نتوانستند در انتخابات شرکت کنند. البته مشارکت ایرانیان خارج از کشور در انتخابات نیز بسیار چشمگیر بود و صف‌های طولانی مردم در شعب اخذ رای در خارج از کشور شکل گرفته بود. تحلیل ها و امارهای اولیه حاکی از مشارکت 40 میلیونی ایرانیان در انتخابات داشت، آمار واجدان شرایط بیش از 56 میلیون نفر بود.

 

 

از نکات قابل توجه دیگر روز انتخابات اصرار ستاد انتخابات یک نامزد بر وجود تخلفات گسترده در انتخابات بود. عدم اعلام شهرت رییسی، پایان تعرفه رای در مشهد، پر رنگ شدن نام روحانی در لیست نامزدهای انتخابات فقط بخشی از مواردی بود که به عوان تخلف از ان یاد می شد و همزمان رسانه های نزدیک به این نامزد هم این خط خبری را به صورت پررنگی دنبال می کردند. در مقابل وزارت کشور اعلام کرد که هیچ کمبود تعرفه در هیچ نقطه از کشور نداریم و به شکایات نامزدها حتما رسیدگی می شود. کدخدایی سخنگوری شورای نگهبان هم با بیان این‌که «گزارشات تخلفات زیاد بود اما این به این معنی نیست که تمام آن‌ها تخلف باشد و تخلف صورت گرفته در برخی موارد گفته شده بود که در فلان شهر تعرفه کم است وقتی پیگیری می‌کردیم می‌دیدم که چنین نیست ممکن است افرادی گزارشاتی را از روی احساسات ارسال کنند ولی ما موظفیم به تمام گزارشات رسیدگی کنیم.»

 

صبح روز شنبه آمار اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری که اعلام شد، روحانی پیشتاز رقابت بود. ساعت 11 که امار دوم اعلام شد دیگر تقریبا پیروز شدن روحانی قطعی شد و  نهایتا وزیر کشور در ساعت 14 حسن روحانی را با کسب 57 درصد آراء پیروز انتخابات اعلام کرد.

 

اکنون دیگر رقابت های انتخاباتی تمام شده است. یک نفر رییس جمهور شد و سایرین رییس جمهور نشدند اما حضور بیش از 40 میلیونی مردم در انتخابات موجب افزایش اقتدار نظام شد و به دنیا نشان داد که دولت و نظام ایران پشتوانه مردمی دارد. اما حالا دیگر وقت کار کردن برای مردم است؛ مردمی که ساعت ها در صف انتخابات ایستادند تا ثابت کنند پای نظام هستند. مردم به امید حل مشکلات و تحقق وعده ها پای کار آمدند. دولت دوازدهم باید پیگیر تحقق این وعده ها باشد و منتقدان و اقلیت با نقد سازنده به دولت کمک کنند. آنکه رای آورد و آنکه رای نیاورد نباید فراموش کند که باید «هدف خدمت به مردم باشد_ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر