کد خبر: 21469
A

موسویان: ترامپ با ابزار اتهام به ایران،دنبال چاپیدن دلارهای نفتی شیوخ عرب است

برای حل بحرانهای منطقه،ترامپ باید مسیردیپلماسی و همکاری باایران را ازطریق گفتگوهای مستقیم و سطح بالا دنبال کند.

موسویان: ترامپ با ابزار اتهام به ایران،دنبال چاپیدن دلارهای نفتی شیوخ عرب است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حسین موسویان عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای و استاد دانشگاه پرینستون آمریکا در مصاحبه با تلویزیون چین ابعاد و پیامدهای سفر رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به عربستان را بررسی کرد.

موسویان به این شبکه گفت: مذاکرات و توافق هسته ای یک مدل و میراث بزرگ دیپلماسی است که اگر ترامپ بخواهد میتواند از این مدل برای حل سایر اختلافات با ایران استفاده کند.


مشروح این گفتگو را از نظر می گذرانید:

ترامپ درسفر به عربستان گفت که ایران درسراسر منطقه  ازیمن تا لبنان ، تروریستها را آموزش داده و اسلحه میدهد. ایران برای دهه ها جنگ فرقه گرایی درمنطقه دامن زده است. آیا شما ارزیابی او  راباوردارید؟
معتقدم ترامپ خودش هم این ارزیابی را قبول ندارد. شما بخاطر دارید که او درجریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا گفت که عربستان سعودی اولین منبع تروریسم است. بعد از انتخابات او علنا گفت که عربستان و سایر کشورهای عرب خلیج فارس چیزی بجز دلار ندارند و لذا باید با ما بپردازند. روشن است که ترامپ بدنبال صدها میلیارد دلارهای نفتی عرب های حاشیه خلیج فارس است تا درآمریکا شغل ایجاد کند و تاسیسات زیربنایی آمریکا را بازسازی کند.بنابراین او از اتهام به ایران بعنوان ابزار فروش تسلیحات و گرفتن دلارهای نفتی استفاده خواهد کرد. او از این طریق قرارداد 100 میلیارد دلاری فروش اسلحه را امضاء کرد که قرار است تا 300 میلیارد افزایش یابد. بنابراین او میداند که چه میکند و بدنبال چاپیدن دلارهای نفتی شیوخ عرب ندارد.

نه تنها ترامپ، بلکه دولت اوباما و هزاران گزارش رسانه ای آمریکا قبلا تایید کرده اند که عربستان منبع اصلی مالی و تسلیحاتی و ایدیئولوژی تروریستهای وهابی درمنطقه است. لذا ترامپ دنبال تجارت است نه مبارزه با تروریست. اگرترامپ، آمریکا، اروپا و دیگران واقعا میخواهند با تروریست مبارزه کنند، آنها باید درک کنند که گروههای تروریستی القاعده و داعش و جبهه النصره، وهابیهای سنی هستند و نه شیعه. پایگاه وهابیت هم سعودی است و نه ایران.

درمورد روابط ایران وآمریکا بپرسم. روحانی یک میانه رو است اما با مواضع تند ترامپ، آیا شانسی برای بهبود روابط ایران و آمریکا هست؟
معتقدم توافق هسته ای مثال روشنی است. بعد از 38 سال، برای اولین بار آمریکا و سایر قدرتهای جهانی با ایران وارد گفتگوی مستقیم درمورد بحران هسته ای شدند. بعد از 18 ماه گفتگوهای سطح بالا و مستقیم ، دیپلماسی موفق شد و بحران هسته ای درقالب یک توافق برد-برد برای همه طرفهای مذاکره کننده به نتیجه رسید. لذا مذاکرات و توافق هسته ای یک مدل و میراث بزرگ دیپلماسی است که اگر ترامپ بخواهد میتواند از این مدل برای حل سایر اختلافات با ایران استفاده کند. برای حل بحرانهای منطقه،ترامپ باید مسیردیپلماسی و همکاری باایران را ازطریق گفتگوهای مستقیم و سطح بالا دنبال کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر