کد خبر: 21572
A
آغاز تحرکات حامیان رییس 8 ساله مجلس برای کسب کرسی ریاست؛

ریاست لاریجانی نه ساله می شود؟

خرداد ماه دومین رئیس مجلس دهم انتخاب می شود. با توجه به تحرکات حامیان لاریجانی او همچنان از کاندیداهای بالقوه ریاست مجلس محسوب می شود. در آغاز مجلس دهم محمدرضا عارف رقیب سرسخت علی لاریجانی برای کسب کرسی ریاست بود اما در حال حاضر فراکسیون امیدی ها اقدامی برای حمایت از عارف انجام نداده اند، با این حساب باید منتظر ماند و دید که آیا عارف بار دیگر وارد میدان رقابت با علی لاریجانی خواهد شد؟

ریاست لاریجانی نه ساله می شود؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ علی لاریجانی از سال 87 تاکنون رییس مجلس شورای اسلامی است. او بعد از مرحوم هاشمی رفسنجانی رکورد دار ریاست مجلس  محسوب می شود. علی اکبر هاشمی از سال 1359 تا سال 13688یعنی در مجالس اول، دوم و سوم به مدت 9 سال ریاست قوه مقننه را بر عهده د اشت.
علی لاریجانی هنوز برای نهمین دوره متوالی از سوی خانه ملتی ها به عنوان رییس انتخاب نشده است و در خرداد ماه سرنوشت کرسی ریاست مجلس مشخص می شود. لاریجانی اگر امسال هم موفق به کسب رای لازم برای ریاست مجلس شود با هاشمی رفسنجانی هم رکورد خواهد شد.
لاریجانی در سالهای رقابت برای تکیه بر مسند ریاست مجلس چند رقیب جدی بیشتر نداشت. غلامعلی حداد عادل یکی از این رقبا است که با آغاز فعالیت مجلس هشتم، ردای ریاست را به ناچار به لاریجانی تحویل داد.
محمدرضا عارف هم پس از راهیابی به مجلس دهم به عنوان رای اول تهران، قدرتمندترین رقیب علی لاریجانی محسوب می شد. عارف به رای لیست امیدی های مجلس دهم دل خوش کرده بود اما برخی از نمایندگانی که با لیست امید به مجلس راه یافته بودند خلف وعده کردند و بعد از حضور در خانه ملت راه دیگری را انتخاب کردند.
در حالیکه اصلاح طلبان از امضای میثاق نامه تمامی اعضای لیست امید صحبت می کردند اما برخی نمایندگان امضای آن میثاق نامه را تکذیب کردند. برخی از اعتدالیون و اصولگرایان معتدل که با لیست امید راهی مجلس دهم شده بودند بعد از ورود به  مجلس در فراکسیون امید حاضر نشدند و از علی لاریجانی برای ریاست مجلس حمایت کردند.
همین پارسال و در دومین جلسه مجلس دهم پس از رأی‌گیری برای ریاست موقت مجلس، علی لاریجانی با کسب 173 رأی از 281 رای مأخوذه به عنوان رئیس موقت مجلس دهم برگزیده شد و محمدرضا عارف هم 103 رأی منتخبان جدید ملت را از آن خود کرد. 5 رأی سفید هم به صندوق انداخته شد تا علی لاریجانی در رقابت اصلی بی رقیب بماند و همچنان سکان دار مجلس باشد.
انتخابات ریاست مجلس دهم برای سال دوم، خردادماه برگزار می شود. در صورت کاندیداتوری محمدرضا عارف فضای رقابتی دیگری در مجلس شکل خواهد گرفت و شاید به همین دلیل است که فراکسیون مستقلین ولایی که از حامیان و نزدیکان علی لاریجانی تشکیل شده است حمایت خود را از رییس 8 ساله مجلس آغاز کرده اند.
مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس گفته است که تکلیف ریاست مجلس از نظر ما مشخص است.  فراکسیون مستقلین از ریاست علی لاریجانی در انتخابات هیأت رئیسه مجلس حمایت قاطع می‌کند و برای سایر ارکان هیأت رئیسه گزینه‌های خود را معرفی خواهد کرد.
کاظم جلالی رییس فراکسیون مستقلین ولایی هم درباره گزینه فراکسیون مطبوعش برای ریاست مجلس گفت: اکثریت از مدیریت آقای لاریجانی بر مجلس حمایت می‌کنند، ایشان شخصیت توانمندی است که در مجلس نهم هم جلسات را به خوبی اداره کرد و در یک سال گذشته نیز حتی آنهایی که رأی ندادند هم اذعان دارند که مجلس خوب اداره شده است، لذا گزینه ما برای ریاست مشخص است.
اعضای فراکسیون مستقلین ولایی در حالی حمایت خود از علی لاریجانی را آغاز کرده اند که فراکسیون امیدی ها به سکوت در این خصوص ادامه می دهند. هنوز مشخص نیست که محمدرضا عارف یا گزینه دیگری برای ریاست مجلس دهم در سال دوم کاندیدا شود یا خیر و اگر کاندیدا شد این بار چه نتیجه ای برای او رقم خواهد خورد.-اعتماد


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر