کد خبر: 22647
A

«اتاق‌های فکر را در صداوسیما جدی بگیرید»

اگر اتاق فکری با حضور کارشناسان رسانه، ارتباطات و مذهبی برای تولید ویژه‌برنامه­‌های تلویزیون ایجاد شود، قطعا یک برنامه باکیفیت‌ تولید خواهد شد.

«اتاق‌های فکر را در صداوسیما جدی بگیرید»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،فتانه انفرادی - استاد ارتباطات و روزنامه‌نگار - در گفت‌وگویی، درباره‌ی ضرورت تشکیل اتاق فکر برای برنامه­‌های صداوسیما، گفت: معتقدم وجود اتاق فکر برای تمام برنامه­‌های صداوسیما ضروری است اما در ماه مبارک رمضان به دلیل حساسیت بالا ضروری­‌تر به نظر می‌رسد. صداوسیما نباید فقط دنبال جذب تعداد زیاد مخاطب باشد و این امر نباید معیار توفیق یک برنامه در ماه مبارک رمضان به شمار بیاید، زیرا سطح برنامه­‌ها پایین می­‌آید.

او با اشاره به ویژگی‌های یک اتاق فکر کاربردی برای برنامه­‌های صداوسیما، ادامه داد: اگر اتاق فکری با حضور کارشناسان رسانه، ارتباطات و مذهبی ایجاد شود، قطعا یک برنامه با کیفیت تولید خواهد شد. معتقدم در حال حاضر برنامه­‌های ماه رمضان از لحاظ کمی خوب، اما از لحاظ کیفی مناسب نیستند؛ زیرا اتاق فکرشان در زمان محدودی تشکیل شده است. اتاق فکر برای همه برنامه­‌های تلویزیون در طول سال باید مستمر باشد. به نظرم حضور اساتید ارتباطات در رسانه و برنامه­‌های صداوسیما کم‌رنگ است.

 

برنامه­‌های ماه رمضان باید شاد باشند

انفرادی با انتقاد از محتوای ویژه برنامه­‌های ماه رمضان بیان کرد: ماه مبارک رمضان برای افراد اهل ایمان و مومن، ماه بشارت و شادی است؛ بنابراین باید در برنامه­‌های ماه رمضان موضوعات شاد مطرح شود. افرادی که اهل ایمان هستند، غم و اندوه و استغفارشان در خلوت خودشان است ما باید سعی کنیم در برنامه‌هایمان از موضوعات شاد استفاده کنیم. در این چند روز که ویژه برنامه­‌های ماه رمضان را دیدم متوجه شدم، مجری دلش می­‌خواهد بیننده با او اشک بریزد اما من قبول ندارم و می‌گویم ماه رمضان، ماه شادی برای اهل ایمان است و باید مردم را به جز چند شب قدر، بخندانیم.

او ادامه داد: ما باید سعی کنیم نگاهمان در ایام ماه مبارک رمضان همراه با ترحم نباشد، اما این نگاه در بعضی برنامه­‌ها وجود دارد. چرا  فکر می‌کنیم کار خیر را فقط در ماه مبارک رمضان انجام می­‌دهند؟ کار خیر نباید مختص این ماه باشد و صداوسیما باید برنامه‌ای در طول سال تولید کند تا مردم در کار خیر مشارکت کنند و این روند استمرار داشته باشد.

 

مجری نباید به شعور مردم توهین کند

فتانه انفرادی با بیان ویژگی­‌های یک مجری ادامه داد: مجری صداوسیما باید ویژگی­‌های خاصی داشته باشد اما مجری که برنامه ماه رمضان را اجرا می­‌کند باید متخصص باشد. باید اتاق فکری با حضور اساتید ارتباطات و کارشناسان مذهبی ایجاد شود تا به او در اجرا کمک کند. یک مجری باید از جاذبه کلامی برخوردارباشد و رفتار غیرکلامی را بداند. همچنین او باید دانش ارتباطات را بلد باشد تا بتواند مخاطب را خوب بشناسد. مجری نباید به شعور مردم توهین کند یا نباید خواسته­‌اش را به مردم تحمیل کند. مردم ما اهل فرهنگ هستند هیچ چیزی را نباید با بیان به مردم تحمیل کرد. برنامه ماه مبارک رمضان که بخشی از آن با گفتار مجری همراه است، باید با فطرت انسان سازگار باشد تا به مردم چیزی را تحمیل نکند و حتی باعث اقناع شود.

او افزود: یکی از ویژگی­‌های مجری این است که بداهه‌گو باشد اما بداهه‌گویی به معنی، گفتن هر حرف و سخنی نیست. من فکر می­‌کنم بعضی از مجری­‌های صداوسیما مطالعشان کم است که باید از طریق مطالعه کتاب، دانش خود را بالا ببرند. همچنین مجری باید اطلاعات عمومی داشته باشد و مسلط به واژگان فراوان باشد تا دم‌دستی صحبت نکند. در واقع مجری ویژه برنامه رمضانی باید با تأمل و تدبر بیشتری انتخاب شود.

 

در فضای مجازی خوبی در کنار بدی است

 

این روزنامه نگار با اشاره به فضای مجازی بیان کرد: به نظر من فضای مجازی هم فرصت است هم تهدید. ما امروزه تعداد زیادی کانال تلگرامی داریم آیا این کانال­‌ها تغذیه مناسب به مردم می‌دهند؟ قطعا اینگونه نیست. در فضای مجازی خوبی‌ها در کنار بدی‌هاست بنابراین می‌توانم بگویم فضای مجازی باعث می شود مردم واکنش متعدد نشان دهند و زمانی که مجری  واکنش­‌ها را که با سلیقه متعدد مردم همراه است، می­‌بیند، می­‌تواند به عملکرد خود نمره دهد. در نهایت نباید بپذیریم هر حرفی که در فضای مجازی گفته می‌شود قطعا درست است. به دلیل اینکه در فضای مجازی بحث علمی و غیرعلمی کنار هم قرار می‌گیرد. مجری باید از نقدهای فضای مجازی استفاده کند تا خود را به‌روزتر کند؛ البته همه نقدها هم سازنده نیست بلکه گاهی تخریب است که ما باید به این موارد هم توجه جدی کنیم.

 

بجر خواننده و بازیگر فرد دیگری برای آوردن به تلویزیون نداریم؟!

 

فتانه انفرادی با انتقاد از برخی مهمانان برنامه­‌های صداوسیما، گفت: صداوسیما اغلب در برنامه­‌هایش از خواننده و بازیگر دعوت می­‌کند که دارای ارزش خبری شهرت هستند. من سوالم این است که آیا ما جز این افراد مشهور، فرد مهم دیگری را نداریم که با او گفت‌وگو کنیم؟ درست است که بسیاری از مخاطبان ما اینگونه جذب می‌شوند اما ما سطح سلیقه مردم را تعیین می­‌کنیم. در کنار دعوت از خواننده و بازیگر افراد دیگری هم هستند که می‌توانند الگویی برای مردم باشند. ما در برنامه های  صداوسیما یک بعدی پیش می‌رویم._ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر