کد خبر: 23026
A

مروری بر روزنامه های شنبه بیستم خرداد ماه

روزنامه های امروز پس از واقعه تروریستی تهران، از ادای احترام هزار تن از مردم ایران در مراسم تشییع شهدای این حادثه تجلیل کرده اند. این در حالی است که انتخابات بریتانیا و شکست حزب حاکم در این کشور از دیگر موضوعات مهم بوده است.

مروری بر روزنامه های شنبه بیستم خرداد ماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های امروز تجلیل ملت ایران از شهدای حادثه تروریستی را مورد توجه قرار داده اند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

روزنامه شهروند در گزارشی با تیتر «وداع با شهدای ترور» گزارشی از مراسم تشییع شهدای حادثه تروریستی تهران و گفت‌وگو با خانواده‌های تعدادی از شهدا منتشر کرده است. در بخشی از این گزارش می خوانیم:« مراسم وداع با شهدای حادثه تروریستی تهران روز گذشته با حضور مسئولان کشوری و لشکری و خانواده‌های شهدای ترور در تالار آفتاب مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری، حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه، آیت‌الله امامی‌کاشانی، حجت‌الاسلام ناطق‌نوری، اسحاق جهانگیری، سفرای برخی کشورها، نمایندگان مجلس و برخی اعضای کابینه حاضر شده و به شهدای حادثه روز چهارشنبه ادای احترام کردند. به گزارش خبرگزاری‌ها، علی لاریجانی در ابتدای این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: امروز روز سختی برای ملت ایران است، روز وداع با عزیزانی که مظلومانه در حرم مطهر امام(ره) و مجلس شورای اسلامی به شهادت رسیدند و به ارواح مطهر این شهدای عزیز درود می‌فرستیم.»

جعفر بلوری در یادداشتی در روزنامه کیهان با عنوان «پیام ویژه حمله تروریستی تهران» نوشت: «سپاه در کنار سایر نیروهای نظامی و امنیتی و اطلاعاتی کشور در روز چهارشنبه، انصافا خوش درخشید. در دو روز گذشته نیز ضربات مهلکی بر پیکر پس مانده‌های تکفیری در برخی نقاط غربی کشور وارد کرده و «کلکشان را کنده‌اند» و گزارش‌های آن نیز به طور مرتب منتشر می‌شود.

شاید امروز وقت خوبی برای گله و شکایت نباشد چرا که می‌گویند - و درست هم می‌گویند- باید اتحاد را حفظ کرد اما به امید روزی که مسئولین برای رسیدن به یک مشت رای بیشتر، به مولفه‌های قدرت آن نظامی که خود بخشی از حاکمیت آن هستند، حمله نکنند. تضعیف چنین نهادهایی می‌تواند به منزله چراغ سبزی باشد برای طراحان آمریکایی و سعودی برای انجام چنین حملاتی. ا، برخی در جریان انتخابات اخیر، ناخواسته چنین چراغ سبزی را نشان دادند! بدون کوچکترین تردیدی پشت حمله تروریستی تهران، تنها یک گروه «شکست خورده تکفیری» یعنی داعش قرار ندارد و احتمالا چند کشور این عملیات را سازماندهی و اجرا کرده‌اند. از تغییر و تحولات در سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) بگیر تا تحولات اخیر در عربستان و قطر، می‌تواند در وقوع این حمله کور نقش داشته باشد.»

مازیار خسوری نیز در یادداشتی در روزنامه شرق با عنوان «ارعاب؛ هم استراتژی هم تاکتیک» نوشت: «مشکل بتوان فهمید که در مغز یک عامل انتحاری چه می‌گذرد. این معمایی است که برای سال‌ها و سال‌ها ذهن کوشنده بشر را به خود مشغول خواهد کرد. ذهن آدمیان معمولی مشتاق زندگی که ماییم و دهشت‌افکنی با هدف مرعوب‌کردن آنان صورت می‌گیرد اما از پرسش و پاسخ درونی ناگزیر و به آن محکوم است؛ انتحاری‌ها، مرگ را به جان می‌خرند که در ذهن ما چه بکارند؟ به گمانم پرسش اصلی این است.»

طرح از روزنامه اعتماد

داعش در کمین دوباره؟/ تجلیل ملت از شهدای حادثه تروریستی
 

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «داعش در کمین» با اشاره به اینکه مشکلات معیشتی و فضاسازی روانی، عامل جذب برخی جوانان به گروه‌های تروریستی است، نوشت: «برای اطلاع دقیق درباره اخبار منتشر شده در خصوص حضور برخی نیروهای داعش در شهرهای غربی و عضوگیری این گروهک‌تروریستی به سراغ احمد صفری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی رفتیم که او در گفت‎وگو با «قانون» در مورد برخی اخبار منتشر شده در خصوص اینکه نیروهای تروریستی که حادثه مجلس را رقم زدند، در کرمانشاه حضور داشته و از مردم استان‌های غربی بودند، اظهار داشت: صحت این اخبار در هیچ کدام از منابع رسمی استان تایید نشده است.وی با بیان اینکه در هر صورت، جوان ما به کار و درآمد نیاز دارد تا بتواند زندگی خود را بگذراند و اگر به این نیاز او توجه نشود مشکلات زیادی به وجود می آید، گفت: به هر حال این امکان وجود دارد که در برخی مناطق، وهابیت با نفوذ و صرف هزینه هنگفت، برخی‎ از افراد را به سمت خود جذب کند. نماینده  مردم کرمانشاه با بیان اینکه چندی پیش برخی مسئولان به نهادهای امنیتی هشدارهایی در این زمینه دادند، افزود: متأسفانه این موضوع به خوبی از طریق نیروهای امنیتی استان  پیگیری نشد و یکی از دلایل بروز حوادث تروریستی اخیر در تهران می‎تواند همین موضوع باشد.»

الهه کولایی در یادداشتی در روزنامه اعتماد با تیتر «انسجام ملی ضرورت مقابله با تهدید بزرگ «تروریسم»» نوشت: «ورود تروریست‌ها به نمادهای اصلی قدرت ملی در کشور به خوبی نشان می‌دهد امروز بیش از هر زمان دیگری یکپارچگی و انسجام ملی پیرامون منافع مردم و مصالح کشور و نظام باید مورد توجه قرار گیرد. بر همین اساس جریان‌ها و گروه‌های سیاسی هم فارغ از علایق خود باید رفتارهای خود را در مسیر تحکیم امنیت ملی تنظیم کنند. به ویژه با در نظر گرفتن حضور پرشکوه ملت ایران پای صندوق‌های رای در منطقه‌ای که با التهاب‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی گوناگون و خونریزی‌های شدید و گسترده روبه‌روست این اقبال عظیم و سرنوشت‌ساز باید از سوی جریان‌ها، گروه‌ها و احزاب سیاسی پاس داشته شود. پاسداشت این اقبال سرنوشت ساز و تاریخ ساز مردم ایران احترام گذاشتن به مطالبات و خواسته‌های آنان است که پای صندوق‌های رأی خود را نشان داد و بدون تردید وظیفه همه صاحبان قدرت در همه سطوح و همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی ایجاد وحدت و انسجام ملی برای مقابله با تهدیدی است که امروز کیان کشور و ملت را هدف قرار داده است. با در نظر گرفتن زمینه‌های داخلی و خارجی فعالیت‌های تروریستی در شرایط کنونی نیازمند این هستیم که همه توانایی‌ها و امکانات خود را برای تامین امنیت ملی و حمایت از نهادهای رسمی و قانونی کشور بسیج کنیم و در این راستا همه امکانات و توانایی‌های ملی باید به کار گرفته شود. روشن است که امروز مسیر فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی باید فراتر از گرایش‌های سیاسی بر پایه توجه به مطالبات مردم و مصالح عمومی و تحکیم و تقویت قانونگرایی تنظیم شود و به ویژه با در نظر گرفتن شرایط پیچیده و دشواری که در منطقه خلیج فارس در حال شکل‌گیری است هشیاری ملی و یکپارچگی و انسجام ملی پیرامون نهادهای قانونی کشور احترام به رای مردم در حمایت از دولت قانونی برگزیده آنان وظیفه‌ای است که همه جریان‌ها و گروه‌های سیاسی باید محوریت فعالیت‌های خود را بر اساس تقویت و تحکیم آن شکل دهند. در این میان تقویت همه نهادها و ارکان سیاسی قدرت در کشور بیش از هر زمان دیگری به این یکپارچگی و به این هشیاری وابسته است.»

زلزله در انگلیس

داعش در کمین دوباره؟/ تجلیل ملت از شهدای حادثه تروریستی
 

صلاح‌الدین هرسنی در سرمقاله روزنامه جهان صنعت در این باره نوشت: «با توصیف نتایج انتخابات سراسری بریتانیا نوشت: این نتیجه‌ برای حزب محافظه‌کار و رهبر آن، ترزا می معنایی غیر از شکست ندارد چراکه او از تمام شرایط بالقوه عینی و ذهنی برای رسیدن به اکثریت مطلق برخوردار بود. همین وی را بر آن داشت که برای نیل به هدف نهایی خود بر ارزش‌های سنتی حزب محافظه‌کار تاکید کند اما در نهایت شکستی غیرمنتظره را بر حزب محافظه‌کار و شخص نخست‌وزیر وارد کرد که با توجه به حرکت خزنده حزب کارگر در سپهر سیاسی بریتانیا چه‌بسا تا مدت طولانی قابل جبران نباشد.عامل دیگری که سبب ناکامی حزب محافظه‌کار شد، چه‌بسا ریشه در رشد بی‌اعتمادی مردم به رهبران خود داشته باشد. نظرسنجی که اخیرا در بریتانیا منتشر شد، مبین آن است که سیاستمداران این کشور به جای بها دادن به مردم و بهبود زندگی آنها، بیشتر به منافع شخصی و حزبی خود اهمیت دهند.با نتایج به دست آمده در انتخابات پارلمانی بریتانیا، این کشور در آستانه یک تجربه سیاسی خطرناک قرار دارد که نه‌تنها سیستم دوحزبی را زیر سوال می‌برد بلکه پارلمان را هم در جایگاهی ضعیف و لرزان قرار می‌دهد که نه‌تنها با ائتلاف هم، تشکیل یک دولت کارآمد و مقتدر ممکن نباشد بلکه کشور دچار بی‌ثباتی هم بشود.»

طنز

روزنامه ایران در ستون طنز خود در مطلبی با عنوان «وعده ایستادن ماشین لباسشویی!» نوشت: «یکی از کاندیداهای انتخابات اعلام کرده: «از اجرای برنامه‌هایم توسط دولت خوشحالم» ما واقعاً از اینکه تحت هر شرایطی میزان اعتماد به نفس در کشورمان افت نکرده واقعاً در پوست و دیگر اعضا و جوارح‌مان نمی‌گنجیم. البته این صحبت‌ها براساس متر و معیارهای خاصی بیان می‌شود، نمونه‌اش همین امروز بود که یکی از اعضای هیأت دولت در خانه ما را زد و گفت: «اوضاع یخچال‌تون چطوریاست؟» گفتیم: «هی الکی درش رو باز می‌کنیم شاید اتفاقی توش افتاده باشه که نیفتاده؟» خلاصه این عضو محترم دولت چند کیسه به ما داد که داخل آنها یک مقدار مواد خوراکی بود و گفت: «اینم طرح پر کردن یخچال‌ها، برید و حالشو ببرید.» اساساً این دوره از انتخابات دوستان یک وعده‌هایی می‌دادند که خود پوپولیسم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «داداچیا شل بگیرید، زندگی آنقدرا هم ارزش نداره.» باور کنید دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری چند روز دیگر ادامه پیدا می‌کرد، یکی از عزیزان می‌گفت: «در دولت مردم، ما سعی می‌کنیم که ماشین لباسشویی شما آنقدر حرکت نکنه که وقتی روشنش می‌کنید حرکت کنه بره سر کوچه!» یعنی استادان به درجه‌ای از استادی در وعده رسیده بودند که کار به اینجاها کشیده شد. حال این کاندیدای اسبق اعلام کرده که دولت در حال اجرای برنامه این عزیز بزرگوار است. کدام برنامه؟ پر کردن یخچال؟ خواندن اشعار عموپورنگ در ستاد انتخاباتی؟ تقسیمات جمعیت کشور براساس سالی که در آن هستیم؟(همان نود و شش درصد و چهار درصد معروف!).متأسفانه دکتر روحانی در زمان انتخابات وعده نمی‌داد و این باعث شده بود که ما احساس غربت کنیم. قدیم‌ها رمز موفقیت در وعده بود، یعنی هرکس تعداد کامیون‌هایی که وعده در آنها بار زده بود بیشتر بود، شانس بیشتری هم در انتخابات داشت. اما متأسفانه این بار شرایط فرق داشت و مردم دیگر توجهی به وعده‌ها نمی‌کردند. حال دولت یازدهم در حال اجرای وعده‌های این عزیزان است؟ باور کنید وعده‌هایی که شما می‌دادید را حتی خودتان هم نمی‌توانستید انجام دهید. زمانی که اعلام کردید میزان یارانه را سه برابر می‌کنید، خود یارانه جیغ کشید و از محل متواری شد و تا به امروز خبری از آن در دست نیست.»

طرح از روزنامه شهروند

داعش در کمین دوباره؟/ تجلیل ملت از شهدای حادثه تروریستی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر