کد خبر: 23177
A

خانم‌ها منعی برای اقامت مجردی ندارند

معاون گردشگری در واکنش به اجرای سلیقه‌ای دستور «منع قانونی اقامت زنان تنها یا مجرد در هتل‌ها» گفت: این سازمان هیچ محدودیتی برای حضور بانوان به هر شکلی، در اماکن اقامتی قائل نیست و دستوری در این راستا صادر نکرده است.

خانم‌ها منعی برای اقامت مجردی ندارند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ مرتضی رحمانی موحد - معاون گردشگری  سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - که از اجرای سلیقه‌ای این دستور که سال ۱۳۷۸ از سوی اداره اماکن نیروی انتظامی ابلاغ شده بی‌اطلاع بوده است، به ایسناگفت‌: غیر از گزارش رسانه‌ای، تا کنون هیچ گزارش مکتوبی از این نوع برخورد هتل‌ها با زنان نداشته‌ایم، باید استان‌ها گزارش کتبی بدهند که دستورالعملی در تناقض با این دیدگاه وجود دارد تا ما برای رفع آن با دستگاه مربوطه وارد صحبت شویم.

او در عین حال یادآور شد: از منظر سازمان متولی (میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری)، هیچ محدودیتی برای حضور و اقامت بانوان مجرد و یا تنها در مراکز اقامتی وجود ندارد و دستور یا بخشنامه‌ای در این راستا ابلاغ نکرده‌ایم. همان‌طور که یک مرد مجرد حق دارد در هتل اقامت کند، یک خانم مجرد و یا تنها هم این حق را دارد. تفکیک و نیت‌خوانی این موضوع، کارِ دستگاه تخصصی نیست.

معاون گردشگری افزود: اگر بخش‌های دیگر در این مورد احساس وظیفه می‌کنند باید با ما (سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری) هماهنگ باشند تا ملی و یکپارچه به راه حل مشترک برسیم. این‌طور نباشد که هر دستگاهی بنا به سلیقه‌ی خود و موضوعاتی که در زمان‌های خاص اتفاق می‌افتد، فعالیت اقامتگاه‌های  گردشگری را تحت تاثیر قرار دهد.

رحمانی موحد درباره مذاکره با نیروی انتظامی برای بازداری از برخوردهای سلیقه‌ای در اقامتگاه‌ها، اظهار کرد: تا زمانی که گزارش مکتوبی در این باره  به معاونت گردشگری نرسد نمی‌توان با این نهاد وارد مذاکره و صحبت شد.

اداره‌ی اماکن نیروی انتظامی در سال ۷۸ بخش‌نامه‌ی خود را درباره‌ی این‌که «زنان تنها و بدون محارم باید با نامه‌ی این اداره در اماکن اقامتی پذیرش شوند» لغو کرد، اما با گذشت دو دهه از ملغی شدن آن دستور همچنان برخوردهای سلیقه‌ای در برخی شهرها و اقامتگاه‌ها باعث شده اقامت این زنان با محدودیت و چالش روبرو شود.

این درحالی است که رییس وقت اماکن عمومی نیروی انتظامی در اظهارنظری گفته بود: «هیچ هتل یا مرکز اقامتی حق ندارد برای پذیرش خانم‌ها درخواست نامه کتبی از اماکن کند و اصلا چنین چیزی وجود ندارد که هتل‌ها زنان را بدون نامه از اماکن نپذیرند«.

ولی تیموری ـ مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری ـ نیز  اظهار کرده بود: «سال‌هاست این بخشنامه باطل شده و لزومی ندارد به آن در دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های جدید پرداخته شود. این برخوردهای سلیقه‌ای در برخی اماکن اقامتی نیز از "عدم آگاهی" ناشی می‌شود«.

مهدی نریمانی ـ عضو هیات مدیره جامعه هتلداران ایران نیز به تازگی اعلام کرده است: «اقامت زنان تنها و مجرد در هتل‌ها و مهمانسراها هیچ منع قانونی ندارد. » با این حال اما دستورها، همچنان سلیقه‌ای اجرا می‌شود، بدون آن‌که سازمان و یا نهادی پاسخگوی عواقب آن باشد.- ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر