کد خبر: 23206
A

علاوی: برای اطلاع از ابعاد همه‌پرسی به اقلیم کردستان عراق می‌روم

معاون رئیس جمهوری عراق اعلام کرد که برای اطلاع از ابعاد همه پرسی درخصوص تعیین سرنوشت کردستان، به اقلیم کردستان سفر خواهد کرد. اخیرا عمار حکیم از علاوی خواسته بود تا در زمینه کاهش تنش بین بغداد و اربیل وارد عمل شود.

علاوی: برای اطلاع از ابعاد همه‌پرسی به اقلیم کردستان عراق می‌روم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی نوشت: ایاد علاوی، معاون رئیس جمهوری عراق در کنفرانس خبری در بغداد گفت: تا زمانی که آشتی ملی محقق نشود که ضامن حقوق همگان بوده و منجر به بازگشت آوارگان به مناطقشان شود کشور مستقل کردها در عراق وجود نخواهد داشت بلکه یک دولت فقط مطرح خواهد بود.

وی گفت که ریاست هیئتی از ائتلاف الوطنیه را برای سفر به اربیل جهت دیدار با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق برعهده خواهد داشت تا این مساله را مورد بررسی قرار دهد که منظور از همه پرسی چیست و اینکه پس از همه پرسی چه رخ خواهد داد.

وی افزود: من از دیرباز نسبت به این امر هشدار داده بودم که نباید کردها را به سمت جدایی سوق دهیم و باید با آنها به عنوان بخشی از مردم عراق تعامل شود.

علاوی خواهان آغاز گفت‌وگو جهت تشخیص خوب از بد و درست و نادرست از هم شد.

وی درخصوص موضعش نسبت به همه پرسی نیز گفت: به صراحت بگویم که زمان همه پرسی الان نیست ما به اقلیم کردستان به عنوان بخشی از عراق می‌بالیم و امیدواریم که عراق یکپارچه بماند. تصویب قانون نفت و گاز بسیاری از مشکلات و مسائل حل نشده میان اربیل و بغداد را حل می‌کند.

علاوی درخصوص انتخابات نیز تصریح کرد: سران سه قوه در نشست اخیر با روسای فراکسیون‌های سیاسی توافق کردند که انتخابات محلی به تعویق بیفتد و به همراه انتخابات پارلمانی برگزار شود.

وی بر لزوم برگزاری انتخابات سالم در کشور بدون مداخله خارجی تاکید کرد.

معاون رئیس جمهوری عراق از حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز خواست تا عملاً تحقق آشتی را آغاز کند و شرایط بازگشت آوارگان به مناطق آزادشده‌شان را فراهم سازد چراکه این امر در مبارزه با رادیکالیسم نقش خواهد داشت.

این در حالی است که مسعود بارزانی روز گذشته از تمامی شهروندان در اقلیم کردستان خواست تا برای شرکت در همه پرسی در مورد استقلال کردستان در ۲۵ سپتامبر، پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

در همین حال، نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان درخصوص واکنش‌های بین‌المللی نسبت به تصمیم برگزاری همه پرسی گفت: این واکنش‌ها طبیعی بوده و به هیچ وجه شدیداللحن نبوده‌اند.

از سوی دیگر، روزنامه الشرق الاوسط نوشت، عرب‌ها و ترکمان‌ها در اقلیم کردستان و در مناطق مورد مناقشه در مصاحبه با این روزنامه گفته‌اند که برای مشارکت در همه پرسی ۲۵ سپتامبر آماده می‌شوند.

طبق گزارش الشرق الاوسط، آنها گفته‌اند که همه پرسی یک مساله داخلی است و کشورهای دیگر نباید در آن دخالت کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر