کد خبر: 23208
A
فریده غیرت در گفتگوی با دیده بان ایران؛

مجازات مربوط به پدیده اسیدپاشی از بازدارندگی های لازم برخوردار نیست/ روحانیون و رسانه ها نقش خطیری در پیشگیری این نوع خشونت را برعهده دارند

با توجه به شیوع انواع پدیده های خشونت به ویژه پدیده اسید پاشی، دل نگرانی های مردم نسبت به این نوع خشونت به حداکثر خود رسیده است و هیچ ساز و کاری برای جلوگیری از این پدیده انزجارآمیز در پیش گرفته نمی شود. با شروع سال جدید و طی چند ماه گذشته، متاسفانه شاهد ادامه روند اسید پاشی در برخی نقاط کشور بوده ایم که از جمله تازه ترین این موارد می توان به موضوع اسیدپاشی هفته گذشته در پارک فداییان اسلام اشاره کرد که قربانیان این حادثه دلخراش، عمدتا کودکان زیر 10 سال بودند.

مجازات مربوط به پدیده اسیدپاشی از بازدارندگی های لازم برخوردار نیست/ روحانیون و رسانه ها نقش خطیری در پیشگیری این نوع خشونت را برعهده دارند

دیده بان ایران- سپیده اجلالی:  فریده غیرت، وکیل پایه یک دادگستری، در همین رابطه و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مجازات اینگونه تخلفات بازدارندگی های لازم را به دنبال ندارد به خبرنگار دیده بان ایران گفت: مجازاتی که قانون برای این قبیل جرایم در نظر گرفته است به قصد تنبیه فرد خاطی بوده که نسبت به عملی است که انجام داده و هیچگونه عمل بازدارنده ای برای خود مجرم به همراه ندارد مگر این که باعث تغییر و تحول اطرافیان و سایر مردم شود تا دست به چنین اعمالی نزنند و فرد متهم باید مجازات تعیین شده برای خود را تحمل کند که پس از اتمام مجازات یقیناً هیچگونه اثربازدارنده ای برای وی، به دنبال نخواهد داشت.

 

وکیل پایه یک دادگستری، در خصوص این موضوع که آیا قانون ساز و کار جدیدی نسبت به مقابله با این پدیده اعراب برانگیز در جامعه خواهد داشت یا خیر، بیان داشت: قانون، مجازات پدیده اسیدپاشی را درنظر گرفته و نمی تواند آن را تغییر دهد. قانون یک سری موازینی دارد که چهارچوب این موازین، مجازات جرایم مختلف تعریف شده است امکان دگرگونی این موازین وجود نخواهد داشت.

 

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به این نکته که از آغاز سال 96، چهار مورد اسیدپاشی علنی شده، که دو مورد از آنها براساس نزاع ها و خصومت های خانوادگی بوده است؛ خاطرنشان کرد: این پدیده وحشتناک ریشه در بافت نابه هنجار جامعه دارد و حل این موضوع، نیازمند مبرمی  فرهنگ سازی است. 

وی ادامه داد: گروهی از جامعه که اجازه سخن گفتن و اختیار روشن شدن افکار و اذهان مردم را به عهده دارند روحانیون هستند. روحانیون با توجه به وظایف خطیر خود هنگام سخن گفتن با مردم و بر روی منبر، نباید از خبط و تخلف زنان جامعه یاد کنند بلکه باید به مردان، همسران و پسرانی که با آنها سروکار دارند گوشزد کنند که نباید به حربه های زورگویی مانند اسیدپاشی  متوسل شوند. زیرا با این روش آنها نمی توانند  مشکلات خود را حل کنند. این در حالی است که قانون هم چنین اختیاری به مردان نداده است. و به همین خاطر  باید مرتباً در جامعه 

«فرهنگ سازی» صورت بگیرد.

غیرت، در رابطه با نقش رسانه ها در ارتباط با معضل اسیدپاشی در جامعه افزود: رسانه ها نقش بسیار روشن کننده ای در این زمینه دارند. آنها باید مدام به مردم القا کنند که برای فروکش کردن خشم لحظه ای نباید اقدام به اسید پاشی کنند، چرا که آنها مالک جسم مردم نیستند و با صدمه زدن به آنها نمیتوانند از راه های غیر انسانی به جایی برسند. این مسائل باید به طور مداوم به مردم تذکر داده شود.

این وکیل پایه یک دادگستری در پایان، ضمن هشدار درباره  ترس ناشی از وقوع اینگونه حوادث در جامعه تصریح کرد: ترس از خشونت در هر جامعه ای وجود دارد و جامعه ای موفق است  که ترس از خشونت بر مردم آن جامعه چیرگی داشته باشد. خشونت نباید به شکل نماد در جامعه ظاهر شود تا جایی که هرکس به خودش اجازه دهد تا با اعمال خشونت و با تجاوز به حریم اشخاص، جسم و روح آن فرد را به خطر بیاندازد.

 

جدول چند مورد اسیدپاشی از ابتدای سال 96 در پی می آید:

photo_2017-06-12_14-26-17

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر