کد خبر: 23343
A

میشل بارنیه: مذاکرات با انگلیس در مورد برگزیت بایستی بدون فوت وقت آغاز شود

'میشل بارنیه' مذاکره‌کننده ارشد برگزیت از سوی کمیسیون اروپا با بیان اینکه از زمان فعال شدن ماده 50 پیمان لیسبون که ناظر بر روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است، نزدیک به سه ماه می گذرد، تاکید کرد: مذاکرات برگزیت بایستی بدون فوت وقت آغاز شود.

میشل بارنیه: مذاکرات با انگلیس در مورد برگزیت بایستی بدون فوت وقت آغاز شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، بارنیه در اولین مصاحبه مطبوعاتی با رسانه های اروپایی از جمله روزنامه فایننشال تایمز که روز سه شنبه منتشر شد، گفت: ما در مقطع مهمی به سر می بریم، چون تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، تصمیم جدی است. بایستی بدون فوت وقت مذاکرات را شروع کنیم.

وی افزود: همانطور که ما در اینجا بارها اعلام کرده ایم، بلافاصله آماده شروع مذاکرات هستیم. هفته آینده اعضاء شورای اروپا تشکیل جلسه خواهند داد و من بایستی پیشرفت های صورت گرفته در رابطه با مذاکرات را ارائه دهم.
بارنیه با بیان اینکه «هفته آینده سه ماه از زمان فعال شدن ماده 50 پیمان لیسبون می گذرد» افزود: اما متاسفانه تاکنون مذاکرات آغاز نشده و پیشرفتی را در این خصوص نداشتیم؛ ضروری است که هرچه سریع تر مذاکرات را آغاز کنیم. این مذاکرات می تواند به بیان ژان کلود یونکر (رئیس کمیسیون اروپا) از فردا، هفته آینده و یا به پیشنهاد من از 19 ژوئن آغاز شود. 
وی بیان داشت: امروز با فرستاده «ترزا می» در بروکسل درباره شرایط و سازماندهی مذاکرات گفت وگو خواهم داشت.
این مقام اروپایی تصریح کرد: ما بایستی به بازه زمانی مشخص شده در پیمان لیسبون پایبند باشیم. ممکن است ماه ها طول بکشد تا درباره خروج منظم انگلیس از اتحادیه اروپا به توافق برسیم پس نبایستی زمان را از دست بدهیم.
وی در پاسخ به این سئوال که ارزیابی اش از انتخابات در انگلیس چیست، گفت: من نگران هستم که هرچه سریع تر طرف مقابل مذاکره، مشخص شود. این تنها مساله ای است که ذهن من را به خود مشغول کرده است. من می خواهم مذاکرات را هرچه سریع تر با هیئتی از انگلیس آغاز کنم تا متعاقبا هیئت اصلی و پاسخگو حاضر شود.
بارنیه با بیان اینکه اتحادیه اروپا از هم اکنون مشغول تنظیم اسناد حقوق شهروندان اروپایی ساکن انگلیس و شهروندان انگلیسی ساکن اروپا و همچنین موضوعات اقتصادی است، گفت: بدون تردید انگلیس نیز در این رابطه دیدگاه هایی دارد و باید به صورت روشن آن بیان کند.
وی اضافه کرد: اطلاعات من برگرفته از سند دولت انگلیس درباره خروج از اتحادیه اروپا و نامه 'ترزا می' به دونالد توسک (رئیس شورای اتحادیه اروپا) است. من از این دو سند برای درک نگاه انگلیس به برگزیت استفاده کرده ام.
بارنیه در پاسخ به این سئوال که آیا شما آماده خروج نرم انگلیس از اتحادیه اروپا هستید، گفت: من معنی خروج سخت یا نرم انگلیس از اتحادیه اروپا را نمی دانم. انگلیس تصمیم گرفته تا از اتحادیه اروپا خارج شود و ما آن را اجرا می کنیم.
وی بار دیگر تاکید کرد که اتحادیه اروپا قصد تلافی و مجازات انگلیس به دلیل خروج از اتحادیه اروپا را ندارد.
بارنیه با این حال بیان داشت که افکار عمومی انگلیس نسبت به خطوط قرمز اتحادیه اروپا در رابطه با مذاکرات برگزیت آگاه نیست و افزود: افراد کمی در جریان برگزاری همه پرسی برگزیت به طور مفصل در رابطه با تبعات خروج از اتحادیه اروپا صحبت کردند؛ اما اکنون زمان بیان آن فرا رسیده که همه آگاه شوند.
این سیاستمدار اروپایی در پاسخ به این سئوال که آیا شما نگران به تعویق افتادن مذاکرات هستید، گفت: فکر من مشغول سپری شدن زمان است. زمان زودتر از آنچه سایرین باور دارند می گذرد چون مساله ای که با آن مواجه هستیم بسیار پیچیده است. برای همین تاکید دارم که هرچه سریع تر مذاکرات آغاز شود. من نمی توانم با خودم مذاکره کنم.
وی در پاسخ به این سئوال « آیا به فکر تعویق زمان مذاکرات هستید» گفت: اگر به طور جدی مذاکرات را دنبال کنیم دلیل سودمندی برای این کار وجود ندارد. هر تاخیری منشاء بی ثباتی است که به سود ما نخواهد بود.
به دنبال رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، تاریخ مشخصی برای آغاز مذاکرات برگزیت تعیین نشده است.
«ترزا می» نخست وزیر انگلیس مارس گذشته طی نامه ای رسمی به دونالد توسک رئیس شورای اروپا، تمایل کشورش به خروج از اتحادیه اروپا اعلام کرد.
هرچند انتظار می رفت که مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اواخر ماه میلادی گذشته آغاز شود، اما به دنبال پیشنهاد تعجب برانگیز «ترزا می» مبنی بر انحلال مجلس و برگزاری انتخابات زودهنگام، این مساله با تاخیر مواجه شده است.
در نتیجه انتخابات سراسری انگلیس، هیچ یک از احزاب سیاسی موفق به کسب اکثریت قاطع کرسی های مجلس نشده و حزب محافظه کار درصدد تشکیل دولت اقلیت با حمایت حزب دمکراتیک وحدت طلب ایرلند است._ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر