کد خبر: 23353
A

دومین کشتی کانتینربر هندوستان در اسکله شهید کلانتری چابهار پهلو گرفت

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: کشتی بهشاد به عنوان دومین کشتی با 625 کانتینر کالا از بندر کاندلای هندوستان به صورت مستقیم با ورود به بندر چابهار در اسکله شهید کلانتری پهلو گرفت.

دومین کشتی کانتینربر هندوستان در اسکله شهید کلانتری چابهار پهلو گرفت

به گزارش پایگاه خبری تحلیل دیده بان ایران، بهروز آقایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کشتی به عنوان دومین کشتی کانتینری کشور هندوستان به صورت مستقیم از بندر کاندلای این کشور عازم بندر چابهار ایران شده و امروز در اسکله شهید کلانتری چابهار پهلو گرفت.
وی بیان کرد: این کشتی حامل کالاهای وارداتی است که توسط شرکت حمل و نقل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی شرکت هوپاد دریا از بندر کاندلا به صورت مستقیم به بندر چابهار انتقال یافته است.
وی اظهار امیدواری کرد با همکاری منطقه آزاد و اداره کل گمرگ چابهار روند پهلوگیری کشتی ها روز به روز بیشتر شود.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان مستقر در چابهار افزود: نخستین کشتی هندی نیز در سالجاری با 300 کانتینر کالا شامل برنج وارداتی در اسکله شهید کلانتری بندر چابهار پهلو گرفت.
آقایی تصریح کرد: تجار و بازرگانان ایرانی و خارجی می ‌توانند از هندوستان به صورت مستقیم کالاهای خود را در چابهار تخلیه و بارگیری کنند.
وی ادامه داد: تبادل مستقیم کالا از کشور هندوستان به بندر چابهار 750 دلار صرفه جویی در هر کانتینر 40 فوتی را به همراه دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان گفت: هزینه حمل دریایی هر کانتینر 40 فوتی از هندوستان به بندر چابهار سبب کاهش 500 دلار در هزینه حمل می شود.
وی خاطرنشان کرد: راه اندازی خط مستقیم جابجایی کالا بین کشورهای حوزه خلیج فارس می تواند به رونق و توسعه این منطقه کمک شایانی کند.
وی اظهار داشت: پس از تکمیل و بهره برداری فاز نخست اسکله شهید بهشتی چابهار کشتی های بزرگ اقیانوس پیما قابلیت پهلوگیری در این اسکله را خواهند داشت که این اقدام سبب رونق و توسعه اقتصادی جنوب شرق کشور می شود.
وی بیان کرد: پس از تکمیل طرح توسعه اسکله شهید بهشتی چابهار در فاز نخست ظرفیت آن از 2 و نیم میلیون تن به هشت و نیم میلیون تن ارتقا پیدا خواهد کرد.
وی افزود: تخفیف 85 درصدی در انبارداری کانتینرهای صادراتی و تخفیف 75 درصدی در انبارداری کانتینرهای وارداتی در بندر راهبردی چابهار اعمال می شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: برای حمایت از صاحبان کالا علاوه بر وجود معافیت 10 درصد تخفیف سود بازرگانی برای کالاهای وارداتی و 30 درصد تخفیف بر هزینه THC(حمل و جابجایی) نسبت به سایر بنادر کشور اعمال می شود.
آقایی اظهار داشت: تخفیف حمل کانتینر شامل 30 درصد بر عوارض بندری کشتی کانتینر وارده، اعمال تخفیف پلکانی بر اساس حجم به هزینه THC (هزینه حمل و نقل)خطوط لاینر و تخفیف هزینه انبارداری، تخفیف بر کالاهای غیر کانتینری شامل 30 درصد برای جابجایی و انبارداری در مقایسه با سایر بنادر کشور از جمله بسته های تشویقی است که می تواند برای جذب ترافیک کالا و رونق محور شرق کشور تاثیرگذار باشد.
وی بیان کرد: چابهار یکی از بهترین نقاط برای جابجایی کالاهای ایران و کشورهای همسایه به سایر نقاط دنیاست.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران و در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته است که به علت موقعیت راهبردی و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد.
به گزارش ایرنا چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر