کد خبر: 23473
A

وزیر امور خارجه آمریکا: سیاست دولت ترامپ حمایت از تغییر مسالمت آمیز رژیم در ایران است

تیلرسون گفته با وجودی که سیاست دولت ترامپ در قبال ایران هنوز به طور کامل تدوین نشده اما مقابله با برتری جویی ایران در منطقه و نیز حمایت از تغییر مسالمت آمیز رژیم در ایران از محورهای اصلی سیاست آمریکاست.

وزیر امور خارجه آمریکا: سیاست دولت ترامپ حمایت از تغییر مسالمت آمیز رژیم در ایران است

"رکس تیلرسون" وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد سیاست دولت ترامپ در قبال ایران در حال تکوین است اما دولت واشنگتن در پی مقابله با استیلا و هژمونی منطقه ای ایران و نیز حمایت از انتقال مسالمت آمیز رژیم در این کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ تیلرسون که دیشب در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان  آمریکا سخن می گفت در پاسخ به سوال یک نماینده درباره رویکرد دولت ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران، گفت: "سیاست ما در قبال ایران هنوز در حال تکوین است و آن را هنوز به رئیس‌جمهور تقدیم نکرده‌ایم. اما باید بگویم که ما به طور یقین متوجه ادامه حضور تنش‌ آمیز ایران در منطقه هستیم."

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه در تشریح سیاست دولت ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران، گفت:" سیاست ما در قبال ایران این است که هژمونی و برتری آن را عقب رانده و توانایی آنها در تولید سلاح هسته ای را مهار کنیم  و از عناصری در داخل ایران حمایت کنیم که منجر به انتقال مسالمت‌آمیز حکومت شود. و البته همان‌طور که می‌دانیم، آن عناصر حضور دارند." او توضیح بیشتری درباره عناصر مورد اشاره نداد.


وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه ای با موضوع بحث درباره بودجه سال 2018 وزارت امور خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این سخنان را مطرح کرده است.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره "برجام " و نحوه پای بندی جمهوری اسلامی ایران به این توافق بین المللی نیز گفت: " این توافقی است که  بد بنا شده و سطح لازم برای پای‌بندی ایران به آن خیلی پایین تعیین شده است. از همین رو عمل کردن به این توافق از سوی ایران نباید عجیب باشد. چون برای آنها عمل‌کردن به این توافق اصلا دشوار نیست."

تیلرسون افزود: "درباره نقض روح با نص صریح توافق برجام از سوی ایران افزود:" درباره روح و نص این توافق می‌توان در هر دو طرف تفسیرها و برداشت‌های مختلفی ارایه کرد چون برجام یک توافق چندجانبه است. متحدان ما هم تفسیر خودشان را خواهند داشت. "

او هفته گذشته نیز در سخنانی از نام مجعول" خلیج ع.ر.ب.ی" به جای "خلیج فارس" استفاده کرد و پیشتر نیز بارها جموری اسلامی ایران را به عنوان مهم ترین کشور حامی تروریسم متهم کرده است.

گفتنی است در حالی وزیر امور خارجه دولت ترامپ از سیاست تغییر مسالمت آمیز حکومت در ایران به عنوان سیاست آمریکا در قبال جمهوری اسلامی نام می برد که پیشتر و در دوره هشت ساله دولت اوباما، دولت پیشین آمریکا به صراحت اعلام کرده بود سیاست تغییر رژیم در قبال جمهوری اسلامی را کنار گذاشته و برای حل و فصل مسایل و مشکلات در روابط دوجانبه از جمله موضوع هسته ای، به دنبال سیاست تعامل و گفت و گو با حکومت ایران است.- عصرایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر