کد خبر: 23491
A

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: استقلال سازمان تامین اجتماعی از دولت را دنبال می‌کنیم

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: طرحی با عنوان اصلاح ساختار نهادهای مالی در ایران نوشته‌ایم که یکی از مهمترین اهداف، استقلال سازمان تامین اجتماعی از دولت است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: استقلال سازمان تامین اجتماعی از دولت را دنبال می‌کنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمدرضا پورابراهیمی صبح روز پنجشنبه در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان اظهار داشت: با توجه به این‌که استان کرمان نمونه کاملی از مجموعه فعالیت‌های اقتصاد خرد و کلان در بخش صنعت و کشاورزی است، جمع‌بندی‌های این شورا می‌تواند به حال کشور نیز مفید باشد.

وی با به کار بردن تعبیر بمب درباره مشکلات بیمه، مالیات و بانک در حوزه اقتصادی، افزود: اصلاح ساختار نظام بانکی در دستور کار کمیسیون اقتصادی است و در موضوع مالیات‌ها نیز یکی از چالش‌های مهم ما مالیات بر ارزش افزوده است که لایحه اصلاح این بحث از سال گذشته در مجلس آمده و کلیات آن تصویب شده و در نیمه دوم امسال به صحن علنی می‌رود.

وی درباره بیمه تصریح کرد: اساس بحث در حوزه تامین اجتماعی این است که رویکرد و نگاه دولت‌ها به حوزه بیمه‌ای اداره سازمان‌های بیمه‌ای است و در هیچ جای دنیا سازمان بیمه‌ای که پول آن مال کارگر است، توسط دولت اداره نمی‌شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است: تامین اجتماعی یک سازمان کاملا غیردولتی است و خالص منابع امروز سازمان، از نظر ما یک ریالش متعلق به دولت نیست و متعلق به کارگر و کارفرماست و باید توسط همین دو گروه اداره شود. در دولت قبل اصلاحاتی که در اساسنامه تامین اجتماعی انجام شد، خلاف بیّن قانون بود و رییس مجلس بارها اعلام کرده و این اصلاحات تا لغو در هیئت تحقیق در مجلس رفته، اما هنوز کار تمام نشده و اگر اصلاحات انجام نشود، نگرانیم و تا زمانی که جنس ساختار اصلاح نشود، این روند ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به این‌که «یک رویکرد اصلاح ساختار نظام مالی کشور به بیمه برمی‌گردد»، افزود: اقتصاد کشور ما از عدم کارآیی رنج می‌برد و یکی از ابرچالش‌های اقتصاد ما، مجموع حوزه تامین اجتماعی است و بحث این است که اگر کارآمدی اقتصادی را می‌خواهیم، باید این ساختارها به دست متولیان واقعی آن‌ها داده شود.

وی با تاکید بر این‌که «احیای شورایعالی تامین اجتماعی از ضروریات است»، تصریح کرد: بیش از 17 درصد از ارزش بازار سرمایه کشور ما متعلق به سازمان تامین اجتماعی است و از نظر بنده کارگر و کارفرما هیچ نقشی در اداره تامین اجتماعی کشور ندارند.

پورابراهیمی اظهار داشت: طرحی با عنوان اصلاح ساختار نهادهای مالی در ایران نوشته‌ایم که یکی از مهمترین اهداف، استقلال سازمان تامین اجتماعی از دولت است و همزمان در کوتاه مدت برای کمک به مصوبات شورای گفت‌وگو، اصلاح موارد مربوط به مصوبات دولت قبل است که اکنون ادامه دارد و اصلاح را از رییس مجلس خواسته‌ایم تا مجدد بررسی و ابطال شود.

وی گفت: به نظر بنده ماموریت اصلی تامین اجتماعی، اقتصاد کشور است و خروجی آن مسائل اجتماعی می‌باشد.- ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر