کد خبر: 23866
A

چرا انتخابات هنوز برای «قالیباف» تمام نشده است؟/ مقصد بعدی آقای شهردار کجاست؟

در پشت صحنه جناح اصولگرا خبرهای مهمی وجود دارد . یک جدال سنگین به راه افتاده است ؛ هر کس خود را میراث دار رای ۱۶ میلیونی می داند .

چرا انتخابات هنوز برای «قالیباف» تمام نشده است؟/ مقصد بعدی آقای شهردار کجاست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ انتخابات برای محمد باقر قالیباف گویا هنوز تمام نشده است؛ او حرف های تند و تیز می زند، دولت را مقابل خود می بیند، به افتتاح های عجیب روی آورده و حتی برخی دیدارها را انجام داده که برای اهل نظر جالب بوده است. این اتفاقات در حالی تجربه می شود که همزمان گمانه زنی ها درمورد آینده سیاسی او هم شدت یافته است.

اکنون سوال این است که علت این بیش فعالی سیاسی محمدباقر قالیباف چیست؟ آیا او برای رسیدن به مسئولیت جدیدش در حال نشان دادن استواری چهره روزهای انتخابات اش است؟ آیا او می خواهد به همه بگوید که همچنان چهره اصلی منتقد دولت است؟ آیا او همچنان برای بدنه اجتماعی خود پیام می فرستد؟ کدام یک از این پرسش ها به وضعیت امروز نزدیک تر است ؟

قالیباف در کدام لباس ؟
فعلا مساله اصلی این است که محمدباقر قالیباف بعد از خروج از بهشت در کدام دفتر ساکن می‌شود؟ حرف و حدیث که زیاد است، برخی معتقدند او به نیروهای مسلح باز خواهد گشت . گمانه هایی هم در این مورد برای حضور در چند پست مطرح شد آخرین خبرها اما فعلا حاکی از آن است که او برنامه ای برای بازگشت به آنجا را ندارد. برخی دیگر هم شایعه کرده بودند که قالیباف به مشهد خواهد رفت ؛ آنها البته دیگر منظورشان شهردار شدن قالیباف در این شهر نیست چرا که اصولگرایان در انتخابات شورای شهر آنجا مانند تهران شکستی سخت را تجربه کردند . کسانی که می گفتند او به شهری می رود که رقیب اصلی روحانی در انتخابات آنجا حضور دارد گمانه زنی کرده بودند که قالیباف معاون آستان قدس خواهد شد . این خبر هم چندان نزدیک به واقعیت به نظر نمی رسد .

نکته این است که بافت سیاسی مشهد در آن بخشی که اصولگرایان حضور دارند بیش تر به جبهه پایداری نزدیک است . کسانی که در این انتخاباتی که گذشت دور ابراهیم رییسی حلقه زدند ؛ آنها به صورت سنتی از رقبای سیاسی قالیباف به شمار می روند . مساله دیگر اما این است که او به دو دلیل چندان تمایلی ندارد زیر سایه سیاسی ابراهیم رییسی باشد . او خود را شاید در سطح دیسیپلین سیاسی بالاتر از رئیسی دانسته البته همراه با آن همچنان می شود دلخوری هایی زمان انتخابات را مشاهده کرده است. مساله ای که در اظهار نظرهای اطرافیان قالیباف مشهود است . آنها می گویند ابراهیم رییسی در روزهای آخر حاضر به کناره گیری نشده و فشارهای اطرافیان او موجب شده تا محمدباقر قالیباف برای عدم شکست جناح به دلیل حضور دو نامزد از کاندیداتوری منصرف شود .

حالا داغ سیاسی آن روزها همچنان گویا بر دل قالیباف و دوستانش باقی مانده است. در این میان برخی دیگر هم گمانه زنی کرده اند که قالیباف به دانشگاه آزاد خواهد رفت. برخی گفته اند رییس خواهد شد و برخی دیگر هم سطح او را تا اندازه معاون عمرانی پایین آورده اند . این گمانه هم چندان شاید نزدیک به واقعیت نباشد . دلیل اصلی آن هم نسبت سیاسی قالیباف با علی اکبر ولایتی است .آنها از انتخابات سال ۹۲ به این سو همچنان دلخوری هایی از هم دارند . انتخاباتی که افرادی مانند قالیباف برای بیان دلیل علت شکست اصولگرایان دو دلیل عمده ذکر می کنند : ۱- حضور و عدم کناره گیری سعید جلیلی ۲- نقش مهم علی اکبر ولایتی در ایجاد دو قطبی انتخاباتی روحانی /قالیباف

آنها گویا در از سال ۹۲ تا امروز چندان روی خوشی به هم نشان نداده اند و اوضاع سیاسی میان آنها چنان است که انتشار عکس هایی مانند دیدار قالیباف با سرپرست دانشگاه آزاد نمی تواند نشانه ای از رفتن او به این سمت باشد. حال که قالیباف هم می داند اعضای اصلی این دانشگاه نیز چندان تمایلی به او ندارند به نظر خودش هم چندان میلی برای رفتن به آنجا نداشته باشد .
اما از همان روزهای که او وارد انتخابات شد برخی گمانه زنی کردند که ممکن است در صورت شکست در انتخابات او جزو چهره هایی باشد که به عضویت در مجمع تشخیص در آید . این گمانه گویا نزدیک به واقعیت است ؛ شایعاتی در این مورد شنیده شده که می تواند رفتن او را به این جایگاه محتمل کند .

خبرها اما حکایت از این دارد که ریاست محمد باقر قالیباف بر ستاد اجرایی فرمان امام قطعی شده است . کسانی که این خبر را نقل می کنند می گویند قالیباف برای حضور در این شغل بعد از پایان دوران شهرداری اش آماده می شود . به نظر او را از تابستان امسال به بعد در این لباس خواهیم دید :«ریاست ستاد اجرایی فرمان امام »

پشت پرده اعتراضات
جایگاه اداری قالیباف بعد از خروج او از بهشت هر چه باشد همچنان جواب یک سوال مهم مبهم باقی مانده است :«دلیل رفتارهای سیاسی قالیباف از روزهای بعد از انتخابات تا امروز چیست ؟»

کسانی که این سوال را می پرسند در ذهنشان این پرسش را هم مرور می کنند که چرا انتخابات برای قالیباف تمام نشده است ؟ پاسخ شاید بسیار روشن تر از آن چیزی باشد که تصور می شود . دلیل او برای این اقداماتش دقیقا همان دلیل ابراهیم رییسی و سعید جلیلی برای اقدامات اینچنین بعد از اردیبهشت ماه است . در پشت صحنه جناح اصولگرا خبرهای مهمی وجود دارد . یک جدال سنگین به راه افتاده است ؛ هر کس خود را میراث دار رای ۱۶ میلیونی می داند . جلیلی در پی تشکیل دولت سایه افتاده و از دفترش در خیابان پاستور در حال چیدن این کابینه مجازی است . هر روز کسان جدیدی به دیدارش می روند و او هم از برنامه هایش سخن می گوید . چند صد کیلومتر آن طرف تر یعنی جایی که ابراهیم رییسی حضور دارد ، رقیب روحانی در انتخابات سخنرانی های داغ آنچنانی می کند و خود را نماینده آن ۱۶ میلیونی می داند که به او رای داده اند . حالا اینجا در تهران هم محمد باقر قالیباف بنا ندارد به این سادگی کرسی خودش را در سیاست ورزی به کسی واگذار کند . او نمی خواهد از جلیلی و رییسی عقب بماند .پس حال و روز این روزهای قالیباف قبل از آنکه مربوط به حسن روحانی باشد مربوط به تحولات پشت پرده جناح اصولگراست . همه چیز مربوط به جنگی است که با آتش بسیار در جایی که دیگران توانایی دیدن آن را نمی بینند برقرار است . قالیباف گویا همچنان به انتخابات نگاهی آشنا دارد . او و انتخابات با هم عجین شده اند ؛ اگر کسی احساس کند که قالیباف از همین روز به ۱۴۰۰ فکر می کند چندان احساس نابجایی نداشته است. نامه نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر