کد خبر: 24491
A

حذف رشته‌ها و زنگ خطر سو مدیریت در دانشگاه آزاد

ماجرای حذف رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی ماجرای جدیدی نیست، پیش از این هم مدیران سابق این دانشگاه با چنین چالش‌هایی رو‌به‌رو شده و آن را حل کرده‌‌اند، اما به‌نظر می‌رسد این‌بار غفلت برخی از مقامات ارشد این دانشگاه در بروز این اتفاق و سردرگمی هزاران دانشجو و متقاضی تحصیلات تکمیلی بی تاثیر نبوده است.

حذف رشته‌ها و زنگ خطر سو مدیریت در دانشگاه آزاد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ ماجرای حذف رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی از زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد این دانشگاه و حذف بیش از 2800 رشته از واحدهای مختلف این دانشگاه آغاز شد، موضوعی که در روزهای نخست در سکوت خبری مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی و سردرگمی متقاضیان تحصیلات تکمیلی ادامه یافت اما چند روز با پیگیری رسانه‌هایی که در دوران ریاست میرزاده موافق حذف رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی بوده و حالا مخالف آن شده بودند، موضوع به جریان افتاد.

آغاز دوئل وزارت علوم و دانشگاه آزاد

نخستین واکنش رسمی به این اتفاق را مجتبی علوی فاضل، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی نشان داده و اعلام کرد که حذف 2800 رشته از واحدهای این دانشگاه غیرقانونی است. 

پس از سخنان علوی فاضل اما وزارت علوم نیز بیانیه‌ای‌صادر و تاکید کرد:‌یکی از مهم‌ترین سیاست‌های وزارت علوم، ساماندهی مراکز آموزش عالی و ارتقای کیفیت آموزشی بوده است و براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هرگونه گسترش مراکز آموزش عالی و تصویب رشته‌ها منوط به احراز شرایط و شاخص‌های مصوب شورای گسترش آموزش عالی بوده و مقرر شده این روند در مورد کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اعم از دولتی، غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی اعمال شود. به این ترتیب صرفاً به رشته‌هایی که دارای مجوز از شورای گسترش باشند، ظرفیت پذیرش دانشجو داده می‌شد. وزارت علوم نیز تاکنون ضمن توجه به کلیه توافق‌های به عمل آمده براساس ضوابط و مقررات تعیین شده و براساس اصول همکاری‌های همه جانبه با دانشگاه آزاداسلامی، سیاست‌های تعیین شده را اعمال و درخواست‌های مختلف دانشگاه آزاداسلامی را مورد بررسی قرار داده و اتخاذ تصمیم کرده است.

ادعایی که زود تکذیب شد

مدتی از اطلاعیه وزارت علوم نگذشته که صداوسیما همچون ایامی که برای برکناری مدیر منصوب آیت‌الله هاشمی به یاری رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی آمده بود، به یاری ولایتی و سرپرست مطلوبش، نوریان آمده و علی محمد نوریان با حضور در برنامه گفـت‌وگوی ویژه خبری از تایید ۲۵۰۱ رشته از ۲۹۰۰ رشته حذف شده از دفترچه انتخاب رشته این دانشگاه خبر داد و گفت که ۳۹۹ رشته به دلیل نرسیدن به استانداردهای لازم از دفترچه حذف شده‌اند.

ادعای نوریان اما خیلی زودتر از آنچه که کام هزاران متقاضی کارشناسی ارشد این دانشگاه را شیرین کند، از سوی سازمان سنجش تکذیب شد و این سازمان اعلام کرد که خبر تایید 2501 رشته محل این دانشگاه در جلسه‌ای با حضور رییس سازمان سنجش از اساس کذب است. 

ساعاتی بعد اما دکتر شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم با لحن قاطع‌تری نسبت به دانشگاه آزاد موضع‌گیری و در گفت‌وگویی با ایسنا، اعلام کرد که وزارت علوم با دانشگاه آزاد کنار می‌آید، اما تسلیم آن نخواهد شد.

شریعتی نیاسر صریحا اطلاعیه دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر اینکه داوطلبان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد را نیز رد کرد و به داوطلیان هشدار داد رشته‌هایی را انتخاب کنند که اکنون دارای مجوز هستند، زیرا درغیراینصورت ممکن است در انتخاب رشته خود با مشکل روبه‌رو شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: سال گذشته به دلیل مساعدت با شرایط اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی، با مجوز چهار هزار و 600 رشته به مدت یک سال در این دانشگاه موافقت کردیم و این دانشگاه قول داد برای سال 96 خود را با استانداردهای وزارت علوم تطبیق دهد؛ اما ما مجبور شدیم مطابق استانداردها برخی از مجوزهای رشته‌ها در دانشگاه آزاد را باطل کنیم. البته تعداد قابل توجه‌ای نیز از رشته‌ها تایید شده که روند خود را دنبال می‌کنند. 

شریعتی نیاسر تاکید کرد: ما در شهریور ماه 94 با دانشگاه آزاد اسلامی توافق کردیم که به دلیل مشکلات هیات علمی، اساتید حق تدریس و نیمه وقت را نیز در محاسبات هیات علمی خود حساب کنند؛ اما این توافق نامه منحصرا در همان سال بود تا این دانشگاه مهلت پیدا کند، اساتید خود را ارتقاء دهد.

احتمال سومدیریت در ماجرای حذف رشته‌ها

این اتفاقات در حالی رخ داده که از گوشه و کنار دانشگاه خبر رسیده که فرآیند جذب اساتید در این دانشگاه با آمدن سرپرست جدید متوقف شده است، دستور نوریان به توقف جذب اساتید را می‌توان عاملی مهم در بروز این اتفاق برای دانشگاه آزاد اسلامی دانست، اتفاقی که گرچه امید می‌رود که ختم به خیر شود اما دست‌کم آینده شغلی هزاران عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و آینده تحصیلی چند ده هزار دانشجو متقاضی تحصیل و در حال تحصیل در مقطع کارشانسی ارشد دانشگاه آزاد را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

 

حالا باید منتظر ماند و دید که سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی چه تدبیری برای حل مشکلات دانشجویان و متقاضیان تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی دارد، آیا او که این‌روزها خبرهای دیدارش با محمدباقرقالیباف و برخی نمایندگان دلواپس مجلس رسانه‌ای شده برای حل مشکل دانشجویان راهکار تعامل با وزارت علوم را در پی خواهد گرفت یا با پشتوانه صدای بلند رسانه‌های دلواپسان و مخالفان دولت که این روزها حامی دانشگاه آزاد شده‌اند، حرفش را به کرسی خواهد نشاند؟- تدبیرخبر

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر