کد خبر: 25050
A

اردوغان: اروپا وقت ما را تلف می‌کند/اکثر ترک‌ها دیگر اتحادیه اروپا را نمی‌خواهند

رئیس جمهور ترکیه گفت: برای ترکیه "مایه آرامش خاطر" خواهد بود اگر اتحادیه اروپا بگوید نمی‌تواند ما را به عضویت بپذیرد.

اردوغان: اروپا وقت ما را تلف می‌کند/اکثر ترک‌ها دیگر اتحادیه اروپا را نمی‌خواهند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در برنامه "هارد تاک" بی‌بی‌سی گفت: ترکیه "قادر است روی پای خود بایستد."

او همچنین این مساله را رد کرد که دولت ترکیه ۱۵۰ خبرنگار را زندانی کرده و گفت فقط دو نفر با کارت خبرنگاری محبوس هستند.

این اظهارات اردوغان درحالی ایراد شد که ترکیه بازداشت مدیر محلی گروه عفو بین‌الملل و۹ تن دیگر را تمدید کرده است. عادل اسر، روز پنجم ژوییه همراه هفت فعال دیگر حقوق بشر و دو آموزشیار خارجی در یک کارگاه آموزشی بازداشت شد.

این ۱۰ تن به عضویت در یک "سازمان تروریستی مسلح" متهم شده‌اند. بازداشت آنها باعث این نگرانی فزاینده شده که دولت ترکیه آزادی بیان را سرکوب می‌کند. این نگرانی از علل به مانع خوردن تلاش این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپاست.

در عین حال رئیس جمهور ترکیه اتحادیه اروپا را متهم کرد وقت ترکیه را تلف می‌کند.

اردوغان گفت: "ما به قول خود وفاداریم. اگر اتحادیه اروپا به صراحت بگوید نمی‌توانیم ترکیه را به عضویت بپذیریم، برای ما مایه آرامش خاطر خواهد بود. زمانی که من دور اول نخست وزیری‌ام را طی می‌کردم، در اجلاس سران اتحادیه اروپا ترکیه به عنوان کشوری توصیف می‌شد که یک انقلاب بی سروصدا در آن روی داده است. اما حالا همان اتحادیه اروپا دیگر نه فقط ما را به اجلاس سران دعوت نمی‌کند که وقت ما را هم تلف می‌کند. این وضعیت فعلی ماست."

اردوغان گفت که اکثریت ترک‌ها "دیگر اتحادیه اروپا را نمی‌خواهند" و معتقدند که رویکردش به ترکیه "صادقانه" نیست.

او گفت: "علی‌رغم این‌ها ما برای مدت کم دیگری با اتحادیه اروپا صادق خواهیم بود. خواهیم دید چه دستاوردی دارد."

او همچنین در مورد حمایت خود از قطر، در حالی که همسایگان قدرتمند عربش این کشور را به اتهام حمایت از تروریسم در معرض تحریم‌های شدید قرار داده‌اند، صحبت کرد.

یکی از شروط گروه تحت هدایت عربستان برای رفع تحریم‌ها بستن پایگاه نظامی ترکیه در قطر است. اما اردوغان در واکنش نیروهای بیشتری به آنجا اعزام کرد.

اما او در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: ترکیه بخشی از این مناقشه نیست. ما بخشی از این بحران نیستیم. برعکس، در منطقه خلیج فارس ما خواهان تشویق دیالوگ و صلح هستیم. ما برای یافتن یک راه حل عجله داریم. ترکیه هرگز طرفدار این نیست که مسلمانان منطقه به جان هم بیافتند.- ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر