کد خبر: 25639
A

لس آنجلس تایمز: آمریکا به بازی با برجام پایان دهد و به تعهدات خود عمل کند

روزنامه «لس آنجلس تایمز» در سرمقاله امروز (شنبه) خود نوشت: آمریکا بازی با توافق هسته ای را تمام کند و به تعهداتش پایبند باشد.

لس آنجلس تایمز: آمریکا به بازی با برجام پایان دهد و به تعهدات خود عمل کند

 دیده بان ایران: این روزنامه آمریکایی نوشت: تا مدت ها احساس می شد که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نمی کند، اما سرانجام آمریکا تایید کرد که ایران به این توافقنامه بین المللی پایبند است. 
به نوشته لس آنجلس تایمز، دولت آمریکا مکررا تایید کرده که ایران به قول های خود عمل کرده است، اما وضعیت غافلگیرکننده ای که در این رابطه به وجود آمده است، تردیدهایی را درباره آینده ایجاد می کند. مجله «فارن پالیسی» روز جمعه گزارش داد که ترامپ افرادی از کاخ سفید، نه وزارت خارجه، را مامور یافتن راه هایی برای خودداری از تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای در گزارش بعدی کرده است.
این روزنامه آمریکایی با اشاره به اینکه از دولت ترامپ از یک سو پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید کرده و از سوی دیگر تحریم هایی را علیه ایران وضع کرده است، تاکید کرد: این بلاتکلیفی به دو دلیل، بد است: میان آمریکا و متحدانش که عمدتا از توافق هسته ای حمایت می کنند، شکاف هایی ایجاد می کند و در عین حال، ایران را به فکر خواهد انداخت از این توافق خارج شود. 
'ترامپ در زمان انتخابات ریاست جمهوری توافق هسته ای را «بدترین توافق» خوانده بود. وی در جایگاه ریاست جمهوری نیز گلایه کرده است که ایران «به روح توافقنامه پایبند نیست.» اینکه منظور او از این حرف چیست، روشن نیست.'
این نشریه در خصوص اینکه انتظار می رفت برجام زمینه ساز توافق های دیگری با ایران در حوزه های دیگر شود، چنین استدلال کرد: این درست است که برخی از جمله باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا امیدوار بودند این توافق آغازی بر روند بهبودی روابط ایران با غرب باشد. اما این اتفاق نیفتاد. زیرا در این توافقنامه شرط نشده بود ایران در سایر حوزه ها هم رفتار خوبی داشته باشد. 
روزنامه لس آنجلس تایمز در نهایت نتیجه گیری کرد: زمان آن رسیده است که آمریکا با حمایت از توافق هسته ای به بازی های خود پایان دهد. تا زمانی که تهران به شروط این توافق پایبند است، واشنگتن نیز باید به تعهدات خود پایبند باشد. 
به گزارش ایرنا، توافق هسته ای یا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حاصل مذاکراتی دشوار و طولانی بود که بدون احتساب سوابق ‏بحث با تروییکای اروپایی، دست کم از توافق نوامبر 2013 ژنو، به مدت حدود 20 ماه ادامه داشت تا سرانجام در 14 ژوییه ‏‏2015 (23 تیر 94) در وین به سرانجام رسید‎.
بر اساس قانون آمریکا دولت این کشور موظف است که هر 90 روز یکبار به کنگره درباره پایبندی ایران به برجام گزارش دهد.‏
هفته گذشته دولت ترامپ برای دومین بار از زمانی که بر سر کار آمده است، با وجود حملاتش به برجام، ناگزیر به اعتراف درباره پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش ‏در توافق هسته ای شد.
اما پس از آن وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که 18نهاد و فرد ایرانی را هدف تحریم ها قرار داده است.
آمریکا اعلام کرد که تحریم شدگان با ساخت پهپاد و تجهیزات نظامی، تولید و نگهداری از قایق ها و فراهم کردن اجزای الکترونیکی، از نیروهای نظامی ایران حمایت کرده اند.
این در حالی است که «هلگا اشمید» معاون «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقام هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، در پایان هشتمین نشست این کمیسیون که روز جمعه در وین پایتخت اتریش برگزار شد، در بیانیه ای بر اجرای کامل تمام مفاد برجام با حسن نیت تاکید کرد.
در بیانیه هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام آمده است: با توجه به اهمیت دومین سالگرد برجام، «تمامی شرکت کنندگان» در این نشست بر پایبندی مستمر خویش به تعهدات برجام تاکید کرده و بر ضرورت حصول اطمینان از اجرای موثر و کامل برجام در یک فضای سازنده تاکید کردند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر