کد خبر: 26147
A

تفاهم همکاری نفتی ایران و روسیه امضا شد

شرکت اویک برای توسعه میدان آذر، با شرکت گازپروم نفت روسیه که بزرگترین دارنده ذخایر گاز طبیعی در دنیاست و هم‌اکنون روزانه ۱.۸ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند وارد مذاکره شده است.

تفاهم همکاری نفتی ایران و روسیه امضا شد
دیده بان ایران: مدیران عامل شرکت‌های اویک ایران و گازپروم نفت روسیه پس از نهایی شدن مذاکره‌هایی که از ماه‌های گذشته تا کنون میان کمیته‌های فنی قراردادی ۲ شرکت، برای مشارکت در طرح توسعه میدان‌های نفتی آذر و چنگوله ادامه داشته است، روز پنجشنبه (پنجم مردادماه جاری) تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی تدبیر24 پس از آنکه میان شرکت‌های اویک ایران و گازپروم نفت روسیه، برای توسعه میدان‌های آذر و چنگوله، در سال گذشته، توافقنامه محرمانگی (Non-Disclosure Agreement) امضا شد و به تأیید شرکت ملی نفت ایران رسید، طرفین مقرر کردند تا با برگزاری سلسله نشست‌هایی، درباره مسائل فنی، مالی، حقوقی، قراردادی و نحوه مشارکت در کنسرسیوم مجری میدان‌های یادشده، گفت‌وگو و با ارزیابی‌های اولیه تجاری، ابهام‌ها و پرسش‌های همدیگر درباره مسائل یادشده را برطرف کنند.

 

بر همین اساس، در ادامه پنج نشستی که میان اویک و گازپروم برگزار شد، پس از ماه‌ها دیدار و گفت‌وگوی نمایندگان ۲ شرکت و برطرف شدن ابهام‌ها و رسیدن به دیدگاه مشترک، سرانجام کمیته‌ای فنی قراردادی از شرکت اویک با هدایت مدیرعامل این شرکت اکتشاف و تولید ایرانی، به منظور نهایی کردن این مذاکره‌ها، اواخر هفته گذشته، به روسیه سفر کردند و پس از ارزیابی نهایی مسائل فنی، مالی، حقوقی، قراردادی، به توافق رسیدند و در نهایت تفاهمنامه همکاری میان مدیران عامل ۲ شرکت نفتی امضا شد تا از این طریق ۲ شرکت برای امضای قرارداد توسعه این میدان‌ها در چارچوب قراردادی جدید وزارت نفت، آماده شوند.

 

گروه اویک مرحله نخست تولید زود هنگام از میدان مشترک آذر را با ظرفیت ١۵ هزار بشکه در روز در اواسط اسفندماه سال گذشته به بهره برداری رساند و در طول ۲ ماه، تولید تجمعی از این میدان مشترک را به یک میلیون بشکه رساند. به گفته مدیرعامل شرکت اویک، فاز دوم تولید زود هنگام از میدان مشترک آذر، با تولید ۳۰ هزار بشکه در روز، از اواخر اردیبهشت‌ماه امسال عملیاتی شد و در سال آینده تولید ۶۵ هزار بشکه از این میدان محقق خواهد شد.

 

میدان مشترک آذر با ۲.۵ میلیارد بشکه نفت درجای سبک با درجه وزنی (API) حدود ٣٢ تا ٣٣ در بلوک اناران واقع در دماغه کوه های زاگرس و در امتداد مرز ایران و عراق (در قسمت جنوب غربی ایلام) میان دو شهر مهران و دهلران قرار گرفته است. این میدان، یکی از سخت‌ترین میدان‌های هیدروکربوری ایران و جهان، از نظر حفاری و توسعه است.

 

شرکت گازپروم از جمله شرکت‌های مورد تأیید در فهرست شرکت‌های بین‌المللی است که از سوی شرکت ملی نفت ایران برای مشارکت در اجرای طرح‌های توسعه میدان‌های هیدروکربوری ایران، احراز صلاحیت شده و شرکت اویک هم برای توسعه میدان آذر، با این شرکت مذاکره‌هایی را از چندی پیش آغاز کرده است. شرکت گازپروم نفت روسیه، بزرگترین دارنده ذخایر گاز طبیعی در دنیاست و هم‌اکنون روزانه ۱.۸ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. این شرکت نفتی که ۵۰.۲ درصد سهام آن، متعلق به دولت روسیه است، سالانه بیش از ۹۰ میلیارد دلار درآمد دارد.
مدیرعامل اویک و هیئت همراه قرار است در این سفر با همراهی مدیران شرکت گازپروم نفت از مرکز توسعه تحقیقات این شرکت روسی بازدید کنند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر