کد خبر: 26607
A

کولایی: شهر نمی‌تواند به صورت جزیره اداره شود

الهه کولایی با اشاره به اینکه نظام مدیریت شهری امروز نیاز به بازنگری جدی دارد، گفت: در حال حاضر زنان و جوانان شایسته راهی برای ورود به عرصه مدیریت شهری ندارند و شهر نمی‌تواند به صورت جزیره اداره شود و شهرداری جدا از دولت و دولت جدا از شهرداری نمی‌تواند کار کند.

کولایی: شهر نمی‌تواند به صورت جزیره اداره شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، الهه کولایی در جلسه ظهر امروز منتخبان شورای شهر پنجم که به تشریح برنامه های ناممزدهای شهرداری تهران اختصاص داشت، گفت: تهران در سال‌های گذشته تغییرات زیادی داشته و با بحران‌های زیادی روبرو بوده است. چهارچوب کلی مدیریت تهران الگوی مدیریت شهری ما را با سایر کشورها متمایز می‌کند.

کاندیدای شهرداری تهران افزود: ما خواستار توسعه بر پایه دین و عدالت هستیم و مدعی شدیم به الگوی متفاوتی از توسعه معتقدیم که می‌خواهیم آن را به جهان عرضه کنیم اما با وجود آرمان‌هایی که در اختیار داریم واقعیتی وجود دارد که شاخصه‌های شهر تهران در مقایسه با شهرهای جهان با وجود منابع درست نیست یعنی نتوانستیم به خوبی از منابعی که در اختیار داشتیم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: همه شرایط حاکم بر شهرهای توسعه نیافته ما را احاطه کرده و شاید نیاز به بازخوانی همه موارد در چارچوب مدیریت شهری باشیم. ما سرمایه‌های بسیار ارزشمندی در اختیار داریم که باید از آنها استفاده کنیم.

کولایی به توصیه‌های مقام معظم رهبری اشاره کرد و با بیان اینکه  حقوق و مطالبات مردم، مردمگرایی و مردم محوری باید در سیاست‌ها اعمال شود همه این موارد می‌تواند موازینی برای همراهی خوب باشد، مردمداری و رواداری را از ویژگی‌های مدیریت خواند و افزود: جلوگیری از بهره‌برداری شخصی از منابع عمومی و سپردن مسئولیت‌های مدیریتی به اشخاص نزدیک و خانواده مدیران از مواردی است که باید از آنها پرهیز کرد. همچنین برابر دانستن انسان‌ها در توزیع خدمات یا همان عدالت‌گرایی و امنیت روانی شهروندان از موضوعاتی است که به پر شدن فاصله بین حکومت و مردم کمک می‌کند.

کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه  روح قانون برابری همه انسان‌ها و به رسمیت شناختن حقوق آنها است که از زمان مشروطه در کشور ما وجود دارد. افزود: همچنین نگاه ویژه و مصلحانه به افرادی که فرصت‌های نابرابر را تجربه کردند و امکان دسترسی به منابع و منافع را ندارند باید در سیاست‌های مدیریتی ما اعمال شود، ما ذخیره بسیار ارزشمندی از توصیه‌های اخلاقی داریم که می‌تواند راهنمای ما قرار گیرد اما واقعیت این است که شکاف عمیقی بین واقعیت‌ها و آرمان‌ها وجود دارد. جریان اصلاحات و ترکیب ایجاد شده در شورا برآمده از همت یکپارچه اصلاح طلبان است. این تغییرات و پر کردن شکاف‌ها بین واقعیت‌ها و آرمان‌ها فرآیندی زمانبر، طولانی و نیازمند صبر و پایداری است. روی کار آمدن این شورا نماد امید و اعتقاد مردم برای تغییر بود، بدون تردید شورا تجربه‌های گذشته را راهنمای عمل خود خواهد کرد.

کولایی گفت: من همه آنچه در توانم است را برای پیشبرد این تغییر و ترویج گسترش امید در شهر تهران به کار می‌بندم تهران امروز با مخاطرات زیادی روبرو است. من نمی‌دانم شهردار وقت چه تصوری از تهران دارد که در برنامه شب گذشته خود تصویری از این شهر ارائه کرد که به صورت یک منولوگ بود و اجازه داده نشد نظرات دیگر و زاویه دیدهای مختلف درباره حال حاضر شهر تهران بیان شود. مردم ما به تغییر رای دادند و محور برنامه بنده نیز مشارکت مردم است. شهروندان باید در مدیریت شهر تهران مشارکت کنند.

کاندیدای شهرداری تهران ادامه داد: ما در سندهای بالادستی مطالب بسیار زیبایی داریم اما شکاف عظیمی بین آنچه روی کاغذ است و واقعیت وجود دارد ما نمی‌توانیم به تجربه کشورهای دیگر در اداره شهرهای توسعه یافته توجه نکنیم. در حوزه عمل و اجرای ما کاستی‌هایی وجود دارد که باید همه آنها رفع شود.کولایی گفت: یکی دیگر از محورهای برنامه من حوزه علم و عمل است شکاف این دو باید پر شود. امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که به حکم جهانی شدن دچار آثار منفی و عوارضی هستیم که باید به آنها توجه کنیم.

کولایی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه در برنامه خود به آمارها ارجاع نداده است، گفت: ‌از آنجایی که آمار و اطلاعات دقیقی وجود ندارد و منابع قابل استناد نیست در برنامه خود به آمار تکیه نکردیم.

این کاندیدای انتخابات شهرداری تهران با تاکید بر اینکه برنامه خود را به صورت انتزاعی ننوشته است استفاده از دستاوردهای فضای مجازی در مدیریت شهری را از نقاط قوت برنامه خود دانسته و ادامه داد: تهران دارای ظرفیت‌های گوناگون است و توان این را دارد که تبدیل به یک شهر جهانی شود اما در این زمینه تدابیر لازم اتخاذ نشده است در حالی که شهرهای کشورهای جنوب خلیج فارس که تمدن، ظرفیت و نیروی انسانی ما را ندارند تبدیل به شهرهای جهانی شدند.

کولایی با اشاره به اینکه نظام مدیریت شهری امروز نیاز به بازنگری جدی دارد افزود: در حال حاضر زنان و جوانان شایسته راهی برای ورود به عرصه مدیریت شهری ندارند و  شهر نمی‌تواند به صورت جزیره اداره شود و شهرداری جدا از دولت و دولت جدا از شهرداری نمی‌تواند کار کند و این هماهنگی نیازمند انسجام در نهادهای حکومتی است اما سیاست زدگی مانع این هماهنگی شده و اکنون همین سیاست زدگی همچون سمی وارد زندگی مردم شده است.

کاندیدای انتخابات شهرداری تهران با تاکید بر اینکه شهر تهران می‌تواند کانون برگزاری نشست‌های بین المللی باشد افزود: چطور است که توانستیم پنج به علاوه یک را پشت میز بنشانیم اما نتوانستیم تهران را تبدیل به یک شهر بین المللی کنیم . بدون جلب مشارکت مردم و تربیت شهروند اصلاح در نظام مدیریت شهری ممکن نخواهد بود.

کولایی با تاکید بر این نکته که تلاش‌های  زیادی توسط شهرداری صورت گرفته است گفت: درست است کارهای زیادی صورت گرفته اما نباید سنت نقد و ارزیابی را فراموش کنیم و بهتر است قبل از اینکه مردم ما را با رای خود ارزیابی کنند خودمان عملکرد خود را نقد کنیم.

کاندیدای انتخابات شهرداری تهران با اشاره به این سخن امام خمینی(ره) که مردم ولی نعمت این نظامند ادامه داد:‌ اگر به خواسته‌های مردم توجه نشود در رای‌گیری آینده ما را بیرون خواهند انداخت. مردم منتظر عمل شما هستند.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر