کد خبر: 26958
A

ولی ملکی: آقای کرباسیان من بهتر از شما می‌توانم بنویسم

نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی گفت:«برنامه های وزیر پیشنهادی اقتصاد،نظریه پردازی است و راهکار عملی ندارد.»

ولی ملکی: آقای کرباسیان من بهتر از شما می‌توانم بنویسم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، ولی ملکی به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در آغاز سخنان خود با تاکید بر اینکه اگر به عنوان مخالف سخن می گوید به معنای مخالفت نیست و نقد برنامه هاست،اظهارداشت: آنچه مطرح می کنم،نقد است و نقد برای ارتقا است.

او افزود: خدا شاهد است که از روی حب و بغض نظر نمی دهم وصحبت های من برای نقد آقای دکتر کرباسیان جنبه تخریبی ندارد. اما همان زمان که ایشان برنامه خود را  ارایه دادند، من گفتم مخالفم و اسم من به عنوان من مخالف درآمد.

او با ذکر مثالی از  پرفسور حسابی درباره کلمه «ولش کن» اظهارداشت:  همین کلمه پدر مملکت را درآورده است.هرجا کم می‌آوریم،می گوییم «ولش کن».یا اگر با طرح دوستی و رابطه داریم،می گوییم ولش کن.همین است که در کشور ما مشکلات پیش می آید. دوستانی که به آنها ارادت دارم به من گفتند به عنوان مخالف صحبت نکن، گفتم،این همان مثل ولش کن،می شود.

ملکی با تاکید بر اینکه  آقای کرباسیان فردی اخلاق مدار است،تصریح کرد: با این حال من در برنامه ایشان جز نظریه پردازی چیزی ندیدم،در حالی که اقتصاد اعداد و ارقام می خواهد. اعداد کمی می خواهد. باید مشخص شود، امروز کجاییم و چهارسال بعد کجا باید باشیم.اما من در این برنامه چیزی ندیدم. به خودش هم گفتم، پذیرفت.ماشالله ایشان این همه مقاله نوشته،به او گفتم با این همه مسئولیت دولتی کی فرصت داشتی بنویسی. این هم از عجایب است!

نماینده مردم مشکین شهر با خطاب قراردادن مسعود کرباسیان گفت:  شما چهارسال مسئولیت گمرک را برعهده داشتید، باید کارنامه‌ای از گمرک می دادید تا  نقاط قوت و ضعف کارنامه شما مشخص می شد. درحالی که هیچ اشاره ای به عملکرد چهارسال خود نداشتید.من چگونه باید رای بدهم؟

او افزود: نماینده هایی که رای می دهند براساس گزارش خودتان هم نمی توانند رای بدهند؟ آیا قاچاق از بین رفته است؟  قاچاق از مبادی رسمی وارد می شود.یعنی کالاهایی که غیرضرور است، وارد کشور می شود.ریاست گمرک باید در چهار سال گزارش می داد که برای مقابله با قاچاق چکار کرده و چرا نتوانسته جلوی آن را بگیرد.

ملکی در بخش دیگری از اظهارات خود در مقام مخالف وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: مساله دیگر درباره شاخص های اقتصادی است؛ چندی پیش ریاست مجلس شاخص های 18 گانه ای را اعلام کرد که بنده آنها را  یادداشت کردم.در این 18 شاخص که چند مورد به طور مستقیم اقتصادی و مربوط به وزارت اقتصاداست.

نماینده مردم مشکین شهر خاطرنشان کرد: اولین شاخص،  رشد تولید ناخالص داخلی است که در بین 24 کشور رتبه 10 قرار داریم. آقای دکتر کرباسیان شما چکار می خواهید بکنید که وضعیت ما بهتر شود؟ هیچی دراین رابطه ارایه  ندادید. ما چطور باید قضاوت کنیم؟ ایران که در 1404 می خواست کشور اول منطقه در آزادی اقتصادی باشد، در منطقه بیست ودومین کشور است.یعنی در منطقه آخر هستیم .دربین  181 کشور،کشور 174 هستیم آیا می توانیم این رتبه را کاهش دهیم؟

او با تاکید بر اینکه  این روند در چهارسال گذشته بدتر شده و در برنامه آقای کرباسیان مشخص نیست که  برای حل این مشکل چه برنامه ای وجود دارد،عنوان کرد: درباره نرخ تورم، دربین 24 کشور نوزدهم هستیم، از 159 کشور  139 هستیم که  خوشبختانه 30 رتبه در این چهارسال ارتقا یافته ایم. وزیر اقتصاد باید بگوید که چند رتبه می خواهیم کم شویم. مردم باید بدانند که  نگاه مسولان نسبت به شاخص های اقتصادی چیست؟

او درباره افزایش سهم سرمایه گذاری خارجی به GDP نیز گفت: ما از 24 کشور بیست و دوم هستیم، حمایت از سرمایه گذاری شکی نیست. در حمایت از سرمایه گذاری ربته 19 از 20 هستیم. شفافیت سرمایه گذاری خارجی رتبه ما  16 از 20 است. باید بدانید که سرمایه گذار آهوی رمنده است، ما شفافیت نداریم و بای این مشکل ریشه ای حل شود.

نماینده مردم مشکین شهر د رادامه  با اشاره به وضعیت نقدینگی در کشور نیز گفت: در مقدمه برنامه آقای کرباسیان به  رویکردها اشاره شده است؛ شما با چه مکانیسمی گفتید سرمایه گذاری را بالا می برید؟ با این رشد نقدینیگی چطور این کار می کنند؟ وقتی بانکهای ما  18 تا 20 درصد سود می دهند، کدام سرمایه گذار پول خود را به بخش خصوصی می دهد؟

او اضافه کرد:  روابط بین شما وبانک مرکزی تعریف نشده است.من پیش آقای طیب نیا رفتم، ایشان گفت من هیچ اشرافی به بانک مرکزی ندارم. از راه دوستی شاید چهار تا خواهش و تمنا کنید .شما می گویید سرمایه گذاری را بالا می برید، با چه مکانیسمی این کار انجام می شود؟  تا تولیدی  نشود بیکاری مهار نمی شود؟ با شعار کار درست نمی شود.

رییس کارگروه صنعت کمیسیون صنایع و معادن در ادامه گفت:شما  نوشتید مقابله با  فساد بانکی مبارزه می کنم،آقای سیف که توضیح دادند موسسات فرشتگان و کاسپین همه با مجوز بانک مرکزی بوده؛ هرکسی 100 میلیارد بودجه داشته یک موسسه ایجاد کرده است. با چه مکانیزمی با این رانت خواری مبارزه می کنید؟

ملکی گفت:در نظریه پردازی منطقی سازی سود بانکی را اشاره کردید.باید عملیاتی بگویید سود بانکی را از 18 چگونه می خواهید به نرخ های سالهای قبل پایین بیاورید؟ باید برای مردم بگویید که چطور اینها را کنترل می کنید.این موارد در برنامه شما نیامده است.

او تاکید کرد:آقای دکتر کرباسیان اینها شعار است؛من بهتر ازاینها می توانم بنویسیم.باید تیم اقتصادی هم قسم شوند وگرنه این نظریه ها انجام شدنی نیست.همه شعار است. شاخص های کمی را تعریف کنید. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر