کد خبر: 27104
A
مخالف وزیر پیشنهادی صنعت

حسن‌پور: برنامه‌های شریعتمداری سراسر کلی‌گویی است

نایب رییس فراکسیون اقتصاد مقاومتی گفت: سه روز تمام وقت گذاشتم و برنامه‌های شما را بررسی کردم، همه برنامه‌های شما کلی‌گویی است اما نیاز امروز کشور پرداخت به جزییات است

حسن‌پور: برنامه‌های شریعتمداری سراسر کلی‌گویی است

 دیده بان ایران: شهباز حسن‌پور در جلسه علنی امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، با تشکر از خدمات صادقانه وزرای دولت یازدهم، گفت: مخالفتم از نوع مخالفت سیاسی، جناحی و سیاسی نیست بلکه در راستای مجلس پرسشگر، ‌دولت پاسخگوست.

نماینده مردم سیرجان در مجلس افزود: روی سخنم با دکتر جهانگیری است، که بهتر از هر کس حوزه صنعت، معدن و تجارت را می‌شناسد. انتظار داشتم تیم اقتصادی به مجلس فرستاده شود که هماهنگ‌تر از تیم معرفی شده باشد. از همین ابتدای کار دولت اخطار می‌دهد، مراقب باشید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد به برنامه‌های پیشنهادی وزیر پیشنهادی، گفت: قرار بود ایران در سال ۱۴۰۴ در اوج باشد آیا فکر می‌کنید با این برنامه ایران به این جایگاه برسد؟ اقتصاد مقاومتی باید در برنامه شما توجه جدی‌تری می‌شد. این اقتصاد تنها نسخه نجاتبخش ایران اسلامی است. دکتر جهانگیری به عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتی بهتر از هر کس می‌داند ایجاد یک میلیون شغل نیاز به عزم بزرگی دارد. اگر بخواهیم فرمان آقا اجرایی شود، اولین وزارتخانه‌ای که باید به میدان بیاید و تیم اقتصادی را هماهنگ کند وزارت صنعت و معدن است.

حسن‌پور ادامه داد: وضعیت بازار اسفناک است. طی چند سال گذشته دهها هزار مغازه در کشور تعطیل شده است. دهها هزار مغازه تعطیل شد، برنامه شما چیست؟ برخی می‌گویند برنامه شما «واردات» است اما مشکل ما «صادرات» است، برنامه شما در این حوزه چیست؟ برای نقدینگی بازار چه فکری کرده‌اید؟ هیچ تسهیلاتی به اصناف و تولیدکنندگان پرداخت نشده است. یک ریال یارانه تولید طی چند سال گذشته پرداخت نشد. چه کسی به فکر تولیدکنندگان است؟ سازمان امور مالیاتی آنچنان بر کسبه سخت گرفته است که بدترین شرایط در حوزه اصناف تولیدی و توزیعی حاکم شده است.

وی با اشاره به پتانسیلهای معدنی کشور، گفت: در حالی که نرخ بیکاری در شهرستان بم ۲۵ درصد است در بحث معادن و پهنه‌های معدنی هیچ کاری نشده است. مشکل اساسی کشور در بخش معدن،‌ محیط زیست است. باید برای آن فکری اساسی شود. در بخش معدن با سه چالش معادن بزرگ که در اختیار دولت است و خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی است. ۲۰۰ معدن تعطیل شده در کشور داریم. اگر این معادن راه‌اندازی می‌شد و ماشین‌آلات سنگین معدنی وارد می‌شد، چه تحولاتی در این حوزه اتفاق می‌افتاد. متاسفانه برای واردات ماشین‌آلات معدنی شش سال باید معطل صدور مجوزها بود اما صدور مجوز خودروهای لوکس به راحتی انجام می‌شود.

نایب رییس فراکسیون اقتصاد مقاومتی ادامه داد:  آقای شریعتمداری، شفاف بفرمایید آیا تصمیمات جزء در تهران انجام می‌شود یا اختیارات را به استان‌ها خواهید سپرد؟ سه روز تمام وقت گذاشتم و برنامه‌های شما را بررسی کردم، همه برنامه‌های شما کلی‌گویی است اما نیاز امروز کشور پرداخت به جزییات است.

نماینده مردم سیرجان در مجلس خاطرنشان کرد: هیچ راهکاری و برنامه‌ای برای رایزن‌های اقتصادی وجود ندارد. رایزن‌های انتخاب شده صرفا یا زبان بلد هستند یا به دلایل سیاسی انتخاب شده‌اند. رایزن اقتصادی باید به اتاق‌های اصناف و تعاون و بخش خصوصی واگذار شود. به قول وزیر اطلاعات حمایت از بخش خصوصی با شعار نمی‌شود. رایزن‌های اقتصادی در حد سفرا و حتی جلوتر از آنها باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مشکل صنایع بزرگ را مسائل زیربنایی به ویژه چالش آب دانست و افزود: برای بحث آب چه تدبیری اندیشیده‌اید؟ در اقتصاد مقاومتی فکری برای آب شده است؟ برای تنظیم بازار چه چاره‌ای اندیشیده‌اید؟ اخطار می‌دهم در آینده نزدیک تنظیم بازار با چالش مواجهه می‌شویم. باید بین بانک مرکزی، وزراتخانه‌های کار، اقتصاد و صنعت و جهادکشاورزی هماهنگی نزدیک ایجاد شود.

حسن‌پور ادامه داد: یکی از معضلات اساسی کشور را فعالیت کمتر از ۲۰ درصد شهرک‌های اقتصادی است. قیمت زمین در این شهرک‌ها پدر صنعت‌گران را درآورده است. چرا زمین به صورت رایگان در اختیار آنان گذاشته نمی‌شود؟ در برخی شهرک‌ها آب، برق و گاز وجود ندارد و بردن این خدمات را از صنعت‌گران درخواست می‌کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر