کد خبر: 27556
A

تحقق آرزوی تولید نفت از پارس جنوبی توسط دولت یازدهم/تولید ۳میلیون بشکه نفت در ۵ماه

تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی از آرزوهای طولانی در صنعت نفت کشور بود که پس از فراز و نشیب بسیار در ماه های پایانی دولت یازدهم به واقعیت پیوسته و تاکنون به تولید سه میلیون بشکه نفت خام منجر شده است.

تحقق آرزوی تولید نفت از پارس جنوبی توسط دولت یازدهم/تولید ۳میلیون بشکه نفت در ۵ماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران و به نقل از ایرنا پارس جنوبی علاوه بر ذخایر بزرگ گازی دارای لایه های نفتی نیز است که در گذشته کمتر به آن توجه می شد، اما دولت یازدهم تلاش کرد با استقرار یک شناور پالایشی در پارس جنوبی، تولید نفت از این میدان را آغاز کند.

در زمانی که ایران، هیچ تولید نفتی از پارس جنوبی نداشت، قطر گاهی تا 600 هزار بشکه در روز نیز از این میدان تولید می کرد؛ بنابراین دولت یازدهم، تولید از این میدان را در اولویت کاری خود قرار داد و موفق شد در روزهای پایانی پارسال این طرح را به بهره برداری برساند.

بر این اساس، نخستین شناور پالایشگاهی خاورمیانه در هفته های پایانی سال 1395، وارد خلیج فارس شد و استخراج نفت از لایه نفتی پارس جنوبی در بیست و نهم اسفند گذشته آغاز شد.
پس از نصب این شناور پالایشگاهی، نفت موجود در لایه نفتی پارس جنوبی از طریق خط لوله ١٢ اینچی وارد این شناور شده و پس از انجام مراحل تصفیه، به نفتکش‌های صادراتی منتقل می شود. 
پس از آغاز تولید و برداشت کافی از این میدان، صادرات نفت این میدان نیز آغاز شد که گزارش ها از تحویل نفت تولیدی این میدان به خریداران آسیایی حکایت دارد.
طبق تازه ترین گزارش ها، میزان تولید تجمیعی از این لایه نفتی به سه میلیون بشکه رسیده است.

بر این اساس، شرکت نفت و گاز پارس گزارش داد: تولید تجمعی نفت خام از این میدان از ابتدای فروردین‌ماه تاکنون به سه میلیون بشکه رسیده که در پنج مرحله، محموله‌های صادراتی از این میدان مشترک به بازارهای جهانی ارسال شده است.
شناور فرآورشی کوروش در لایه‌های نفتی پارس جنوبی نخستین شناور پالایشگاهی به‌کار گرفته شده در کل منطقه خاورمیانه است. در واقع، ظرف مدت 24 ماه از فروردین 94 با تبدیل وضع یک نفتکش خریداری شده به زیرسازه شناور پالایشی (FPSO) و طراحی و ساخت و نصب تاسیسات فرآورشی و سایر امکانات روی آن، این شناور فرآورشی آماده بهره‌برداری و از 29 اسفندماه پارسال همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت، قفل تولید از لایه‌های نفتی پارس جنوبی شکسته شد.

فردین اسعدی مجری طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی، درباره وضیعت برداشت نفت از این لایه نفتی گفت: سقف بهره‌برداری روزانه از چاه‌های موجود، بر اساس مدل‌های مخزنی معادل 35 هزار بشکه در روز تعیین شده بود که افزود: با تطبیق تاریخچه پنج ماه اخیر تولید و به دلیل حجم بالای گاز تولیدی، به منظور رعایت اصول بهره‌برداری صیانتی حداکثری، حفظ طولانی‌تر فشار مخزن و ممانعت از افت شدید توان تولید چاه‌ها، برنامه‌ریزی طرح جهت تولید روزانه سکو، در سقف 25 هزار بشکه صورت پذیرفته و در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در مرحله دوم توسعه فاز نخست، قرار است عملیات حفاری چاه‌های تزریقی، از اوایل زمستان سال جاری به مدت ٦ ماه انجام شده و از اوایل تابستان سال آینده روزانه ٣٠ هزار بشکه آب به درون ناحیه در حال تخلیه تزریق شود؛ در غیر این‌صورت، در انتهای سال دوم بهره‌برداری، با توجه به وضع ناهمگون سنگ مخزن و لایه نازک در حال بهره‎برد

اری و نوع سنگین سیال، تولید روزانه حداقل به نصف کاهش خواهد یافت.

اسعدی حجم ذخایر نفت درجای سازند در حال تخلیه لایه 'داریان بالایی' در گستره میدان گازی پارس جنوبی را تا 12 میلیارد بشکه برآورد کرد و افزود: در محدوده بررسی شده نزدیک به مرز با مساحتی نزدیک به 400 کیلومتر مربع حجم نفت درجا حدود هفت میلیارد بشکه است.

میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران قرار دارد؛ مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد.
ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.

تولید گاز از ١٠ فاز نخست پارس جنوبی در سال 13٩٢، نزدیک به ٢٨٥ میلیون متر مکعب بود که این میزان با بهره برداری از ١١ بخش جدید پارس جنوبی به ٥٤٠ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.

طرح لایه نفتی پارس جنوبی از جمله طرح‌هایی محسوب می شود که قرار است در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی توسعه یابد و شرکت «مرسک» دانمارک تمایل خود برای مشارکت در این طرح را اعلام کرده است.


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر