کد خبر: 27764
A

محمدرضا شجریان: راه همایون، بی‌راه نیست/ نسل من گذشته است دیگر

محمدرضا شجریان در ویدئویی دو دقیقه‌ای که در فضای مجازی در حال دست به‌دست شدن است می‌گوید راه همایون، علی‌رغم آن که ممکن است کسانی که طرفدار سنت هستند اعتراضی داشته باشند، بی‌راه نیست و تقریبا راهش را درست می‌رود

محمدرضا شجریان: راه همایون، بی‌راه نیست/ نسل من گذشته است دیگر

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ محمدرضا شجریان در ویدئویی کمتر دیده شده که زمان دقیق آن مشخص نیست اما هر چه هست مربوط به پیش از شروع دوره درمان برای بیماری فعلی‌اش است (قبل از نوروز 1395)، در مورد وضعیت موسیقی و کار همایون شجریان می‌گوید: «یعنی الان سطح جامعه ما از نظر موسیقی و هنر آن قدر آمده پایین که وحشتناک است ولی آن نوع موسیقی که الان همایون و این‌ها می‌خوانند، آن حق‌شان است. موسیقی‌ای است که از همین سنت گرفته شده و شکلی جدید برای خود پیدا کرده و این حق جوان‌هاست که آن راه را بروند.»

او در این ویدئو دو دقیقه‌ای که در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است ادامه می‌دهد: «یعنی کسانی که آن نوع موسیقی را کار می‌کنند که همایون هم یکی از آن‌هاست و جزو بهترین‌هایشان است، این‌ها حق‌شان است. یعنی زمان خودشان و نسل خودشان این نوع موسیقی را دوست دارند. نسل من گذشته است دیگر. من برای دو نسل قبل بودم، نه یک نسل، دو نسل قبل. حالا تا یک نسل قبل هم مرا پذیرفتند ولی جوان امروزی دیگر، بیشتر می‌خواهد سراغ چیزی جدید برود و حرکت هایی نو که به عقیده من همایون، علی‌رغم آن که ممکن است کسانی که طرفدار سنت هستند اعتراضی داشته باشند، بی‌راه نیست و تقریبا راهش را درست می‌رود.»

شجریان در پایان می‌گوید: «ولی آدم در هر راهی که می‌رود و درست هم می‌رود، باز باید خیلی مواظب باشد که انحرافاتی برایش پیش نیاید. مسیر درست را برود و براساس فرهنگ جامعه حرکت کند و دیگر خیلی نرود سراغ مدرنیته و آن را بگذارد برای نسل بعد. ولی نسل به نسل، هر نسل سنت نسل قبلی‌اش را می‌شکند، نه این که بشکند، از آن سنت بیرون می‌آید و یک سنت دیگر برای خودش درست می‌کند. بعد نسل بعدی آن سنت را یاد می‌گیرد و یک سنت و عادت دیگر برای خودش درست می‌کند و همین طور نسل‌ها جابه‌جا می‌شوند.»

  همایون شجریان خواننده آواز اصیل ایرانی این روزها همراه با سهراب پورناظری، نوازنده تنبور، در کنسرت- نمایشی به نام «پروژه سی» در کاخ نیاورانِ تهران روی صحنه است.  

خبرآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر