کد خبر: 27770
A

زنانی که بر صندلی شهرداری و ریاست شوراها نشستند

انتخاب زنان برای ریاست شورا در شهرهای کوچک نشان می‌دهد ظاهرا سقف‌های شیشه‌ای برای فعالیت زنان در کلانشهرها پایین‌تر است و آنها تا بخواهند پیشرفت کنند، با مانع مواجه می‌شوند.

زنانی که بر صندلی شهرداری و ریاست شوراها نشستند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، همزمان با آغاز ثبت نام برای پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا، در شبکه‌های اجتماعی موجی به راه افتاد که از سهم‌خواهی زنان در اداره شهر خبر می‌داد. کاربران فضاهای مجازی با هشتگ #سهم_زنان_از_شورا از مطالبات زنان می‌نوشتند، از لزوم ثبت نام بیشتر زنان برای در معرض انتخاب قرار گرفتن، از درخواست افزایش سهم زنان در صندلی‌های شورای شهر و روستا و قرار گرفتن آنها در لیست‌های مختلف انتخاباتی، از آنچه زنان در شهر به آن نیاز دارند مثل تامین امنیت، افزایش وسایل حمل و نقل عمومی و بهره‌مندی بیشتر از امکانات رفاهی و ورزشی، از سپردن مسئولیت‌های کلان در شهرداری‌ها به زنان و بسیاری خواسته‌های دیگر که نه تنها از سوی زنان، بلکه از سوی مردان هم دنبال می‌شد.

با شروع رقابت‌های انتخاباتی و روزهای بعد از آن، بعضی از این خواسته‌ها محقق شد، سهمیه‌هایی به زنان در لیست‌ها تعلق گرفت و آنها توانستند وارد شورای شهر و روستا شوند، هرچند شهرهایی هم بودند که نتوانستند زنی را به شورای شهر راه بدهند؛ ارومیه، سنندج، یاسوج، سمنان، قم، زنجان و کرمانشاه جزو شهرهایی بودند که شوراهایشان قرار است چهار سال مردانه اداره شود و این در حالی است که مراکز استان بدون زن در دوره قبل شوراها فقط شامل ساری و کرمانشاه می‌شد.

جدول زنان راه‌یافته به شورای شهر مراکز استان‌های کشور

ردیف

استان

مرکز استان

زنان در دوره چهارم

زنان در دوره پنجم

اسامی زنان راه‌یافته به پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا

1

آذربایجان شرقی

تبریز

3

1

سونیا اندیش (فهرست امید)

2

آذربایجان غربی

ارومیه

2

صفر

-

3

اردبیل

اردبیل

1

2

زهرا قدیمی (رأی اول شهر و مستقل)- رؤیا کنعانی (فهرست امید)

4

اصفهان

اصفهان

1

2

شیرین طغیانی و فریده روشن (هر دو در فهرست امید)

5

البرز

کرج

3

2

سارادشت‌گرد و فریده بزنی بیرانوند (فهرست امید)

6

ایلام

ایلام

1

1

مریم جان‌بخشی (مستقل)

7

بوشهر

بوشهر

4

2

نداعبدالله‌زاده (مستقل) - طاهره شمشیری (فهرست امید)

8

تهران

تهران

3

6

بهاره‌آورین - شهربانوامانی- ناهید خداکرمی- زهرا صدراعظم نوری - الهام فخاری - زهرا نژادبهرام (همه از لیست امید)

9

چهارمحال و بختیاری

شهرکرد

3

2

مرجان دادایی (رأی اول شهر) و طیبه شریفی (هر دو مستقل)

10

خراسان جنوبی

بیرجند

3

2

زهرا موهبتی زهان و فاطمه زهرا هلال بیرجندی (مستقل)

11

خراسان رضوی

مشهد

3

2

بتول گندمی و شهناز رمارم (هر دو از لیست امید)

12

خراسان شمالی

بجنورد

3

1

زهرا هاشمی (مستقل)

13

خوزستان

اهواز

4

صفر

-

14

زنجان

زنجان

3

صفر

-

15

سمنان

سمنان

2

صفر

-

16

بلوچستان

زاهدان

2

1

سمانه صائب

17

فارس

شیراز

1

2

لیلا دودمان و سولماز دهقانی (هر دو از لیست امید)

18

قزوین

قزوین

3

3

منیره قوامی، زهرا یوسفی و

مهدیه قافله‌باشی (هر سه از لیست امید)

19

قم

قم

2

صفر

0

20

کردستان

سنندج

2

صفر

-

21

کرمان

کرمان

6

2

زهرا ایران‌منش (فهرست امید) 
ماه‌بانو مهناز معصوم‌زاده (مستقل)

22

کرمانشاه

کرمانشاه

صفر

صفر

-

23

کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج

1

صفر

-

24

گلستان

گرگان

1

1

فائزه عبداللهی (مستقل)

25

گیلان

رشت

2

1

فاطمه شیرزاد (مستقل)

26

لرستان

خرم‌آباد

1

1

زهرا نظری (لیست امید)

27

مازندران

ساری

صفر

صفر

-

28

مرکزی

اراک

1

2

طوفان محمدی و فرزانه رحمتی (هر دو از لیست امید)

29

هرمزگان

بندرعباس

3

2

فاطمه جراره (نفر اول شهر) - فرزانه آرامش (هر دو مستقل)

30

همدان

همدان

1

3

نرگس نورالله‌زاده (مستقل) / مریم روان‌بخش و رضوان سلماسی (فهرست امید)

31

یزد

یزد

2

2

الهه جورابی (مستقل) - ونوس عامری -(فهرست امید)

 

جمع

 

67

43

13 زن مستقل و 30 زن با لیست اصلاح‌طلبان

 

اما با وجود مشکلاتی که زنان در کلانشهرها برای گذشتن از موانع مختلف و رسیدن به صندلی‌های سیساستگذاری شهرشان با آن مواجهند، به نظر می‌رسد سقف‌های شیشه‌ای در شهرهای کوچکتر، برای زنان بلندتر است، آنها برای فعالیتشان با موانع کمتری مواجهند و به زنان اعتماد بیشتری برای تصدی مسئولیت‌هایی مثل عضویت و حتی ریاست شورا می‌شود.

 این اعتماد اگرچه در زمان رقابت‌های انتخاباتی شورای شهر هم دیده می‌شد و شهرهایی بودند که حتی تمام کاندیداهای آن برای شورای شهر و روستا را زنان تشکیل می‌دادند، بعد از این انتخابات شهری، با انتخاب زنان به عنوان رییس شورا نمود بیشتری پیدا کرد. رباط کریم، گرگان، سردشت و کنگاور، از شهرهای کوچکی بودند که زنان را به ریاست شورا برگزیدند و نشان دادند بر خلاف بعضی شهرهای بزرگ، موانع و محدودیت‌های کمتری برای فعالیت زنان قائلند. این اتفاق در مورد زنان بلوچ هم پررنگ‌تر جلوه کرد و گفته می‌شود 22 زن در روستاهای توانسته‌اند به ریاست شورا برسند.

بعضی از زنانی که به ریاست پنجمین دوره شورای شهر و روستا رسیدند

نام

شهر / روستا

نام استان

معرفی

سوسن سلیمان‌آبادی

کنگاور

کرمانشاه

سلیمان‌آبادی ورزشکار است. او سابقه حضور ۹ ساله در اردوهای تیم ملی ووشو بانوان را دارد و به تازگی هم وارد دنیای کشتی در بخش گراپلینگ شده. این زن جوان که توانسته به ۶ مقام کشوری در رشته کیک بوکسینگ دست یابد، حالا با حضور در شورای شهر، قرار است توانایی‌های مدیریتی‌اش را هم به چالش بکشد.

ستاره فتاح‌پور

سردشت

ارومیه

فتاح‌پور، 52 ساله، معلم و مدیر مدرسه و مشاور فرماندار در امور زنان بوده است. او همچنین سابقه فعالیت در دوره چهارم شورای شهر و روستا را هم دارد و گفته است در این دوره، توانسته اعتماد مردم و اعضای شورا را جلب کند.

فائزه عبداللهی

گرگان

گلستان

او سابقه چند دوره عضویت در شورای شهر را دارد و مدیر کل دفتر امور بانوان استانداری گلستان هم بوده است.

پریسا اینانلو

رباط کریم

تهران

او ٣٥ سال سن دارد و دانشجوی مقطع دکترای مدیریت است. اینانلو در دوره قبلی هم عضو شورا بود و در این دوره انتخابات شوراهای شهر رباط‌کریم بیشترین رای و نخستین رای در بین اعضای شورا را از آن خود کرد.

زهرا حاتمی‌منفرد

مهاجران

مرکزی

-

زهرا بافرانی

بافران

اصفهان

او فرزند شهید عباسعلی بافرانی است، کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دارد و کارمند تامین اجتماعی بوده است.

راضیه فرجاد

قائمیه

فارس

-          

زهره دلاوری

مزایجان شهرستان بوانات

فارس

-            


شهرداری‌، منطقه ممنوعه

اما چه در شهرهای بزرگ و چه در شهرهای کوچک، با این که به نظر می‌رسد نقش زنان در اداره شهر بیشتر شده، اما هنوز نقاط ممنوعه‌ای وجود دارد؛ شهردار شدن یکی از همان ممنوعه‌هاست که اگرچه جایی ثبت نشده، اما سال‌های طولانی است که همچنان ادامه دارد.

در تهران، الهه کولایی به عنوان اولین زنی که قرار بود این سمت را عهده‌دار شود ناکام ماند و به جای او، محمدعلی نجفی عهده‌دار این مسئولیت شد. کولایی با امید پیروزی وارد این کارزار شده بود همانطور که در نشست خبری‌اش گفت: «وقتی وارد این عرصه شدم برای باخت نیامده‌ام، به امید پیروز شدن آمده‌ام، برای انجام وظیفه. به عنوان نامزد شهرداری برنامه‌هایم را ارائه می‌دهم و آماده‌ام آبروی چهل‌ساله‌ فعالیتم را در این زمینه خرج کنم.» با این حال، قدرت‌هایی وجود داشت تا او نتواند به این جایگاه برسد و در دقایق پایانی از ادامه رقابت با محمدعلی نجفی و محسن مهرعلیزاده، انصراف دهد و درباره این استعفا بگوید: من برای بهبود اوضاع و برآورده شدن خواسته‌های مردم پا به این عرصه گذاشتم، اما گویا برآوردهای آرا نشان از انتخاب فرد دیگری داشت و بر همین اساس طی نامه‌ای انصراف دادم.

در زنجان هم اتفاق عجیبی افتاد. با این که خبرها از انتخاب سمانه شاددل به عنوان اولین شهردار زنجان برای یکی از مناطق این شهر حکایت داشتند، در کمتر از یک هفته، خبر عزل او بود که خبرساز شد. شاددل، با روی کار آمدن سرپرست شهرداری جدید و شورای پنجم، در حالی که کمتر از یک هفته از عمر فعالیتش در این سمت نمی‌گذشت، شخص دیگری را جایگزین خودش دید. با این حال، این عزل با مخالفت‌هایی مواجه شده و مدیرکل امور شهری و شوراهای اسلامی استان زنجان اعلام کرده شاددل همچنان شهردار منطقه بوده و معرفی شخص دیگری برای این سمت وجاهت قانونی ندارد چون باید استعلام و مراحل قانونی برای معرفی و عزل و نصب‌ها در شهرداری انجام شود اما این مراحل قانونی انجام نشده است.

بعضی از زنانی که به عنوان شهردار انتخاب شدند

نام

شهر / روستا

استان

معرفی

سمانه شاددل

زنجان

زنجان

او که مدیر حمل و نقل و ترافیک شهرداری زنجان بود در آخرین روزهای فعالیت شورای شهر دوره چهارم و فعالیت شهردار قبلی این شهر، به‌عنوان سرپرست شهرداری منطقه دو انتخاب شد تا نام وی به‌عنوان اولین شهردار زن زنجان ثبت شود.

مهنا محمدی موحد

spḵh

سیستان و بلوچستان

مهنا محمدی، 29 ساله و مدرس دانشگاه و همچنین عضو جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان است. او اولین زنی است که در کسوت شهردار اسپکه انتخاب می‌شود.

آذردخت مرشدی

شهر بابک

کرمان

او شش سال مدیرعامل سازمان پارک‌ها و  فضای سبز شهرداری یزد و رییس دانشگاه علمی کاربردی شهرداری این شهر بوده است. این نخستین بار است که یک زن به عنوان شهردار شهربابک منصوب می‌شود.

شیفته بدرآذر

سهند

آذربایجان شرقی

بدرآذر اولین شهردار زن در آذربایجان شرقی است. او مدتی به عنوان شهردار منطقه ۶ تبریز مشغول به فعالیت بوده است.

فهیمه فرزانگان

(سرپرست شهرداری)

آران و بیدگل

اصفهان

او مدرک کارشناسی ارشد مدیریت و بیش از ۱۵سال سابقه مدیریتی و اجرایی در مجموعه شهرداری را دارد.


با این اوصاف، هنوز این امید وجود دارد که در انتخاب شهرداران و حتی شهرداران مناطق، به شایستگی‌ها و توانایی‌های زنان هم توجه شود و این اتفاق نه تنها برای تهران و کلانشهرها بیفتد، بلکه با رویه‌ای که در ریاست شوراها در شهرهای کوچک به وجود آمده، شامل شهرهای کوچک هم بشود تا روزی که انتخاب زنان به عنوان شهرداران اصلی شهر چندان غریب نباشد و رویه نانوشته انتخاب مردان به عنوان تنها مسئولان اداره شهر، از شکل و شمایل یک قانون همیشگی و لازم‌الاجرا دربیاید.

منبع: خبرآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر