کد خبر: 27811
A

آیا اصلاح طلبان مجلس محافظه کار شده اند؟

برخی رگه‌های اصول‌گرایی خارج از مجلس سعی کنند با اعمال فشار روند فعالیت‌های فراکسیون امید را تحت‌تأثیر خود قرار دهند، کمااینکه پیش از این با برهم‌زدن مجالس سخنرانی چهره‌های اصلاح‌طلب یا لغو سخنرانی آنهابه آن مبادرت ورزیده بودند اما این اقدامات نباید باعث شود اعضای فراکسیون امید، محافظه‌کارانه تصمیم بگیرند زیرا اعتماد مردمی مهم‌ترین پشتوانه اصلاح‌طلبان است؛ بنابراین اعضای این فراکسیون باید با اتکا به این مهم با شجاعت تصمیم‌گیری کنند و تحت‌تأثیر لابی‌های خارج از مجلس قرار نگیرند. ضمن اینکه در این راه می‌توانند، اکثریت اعتدال‌گرایان مجلس را نیز با خود همراه کنند.

آیا اصلاح طلبان مجلس محافظه کار شده اند؟

دیده بان ایران: یک ‌سال بیشتر از روند فعالیت نمایندگان اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرای فعال در فراکسیون امید سپری شده اما از دید تحلیلگران سیاسی اصلاح‌طلب، عملکرد اعضای این فراکسیون در جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی قابل دفاع نبوده و بیانگر این است که ضعف‌هایی جدی در روند فعالیت آن وجود دارد.

 

آنها این نواقص را ناشی از روحیه محافظه‌کار امیدی‌ها، در موضعی که نسبت به عملکرد و تصمیمات دولت اتخاذ کرده‌اند، می‌دانند و معتقدند، تداوم این روش می‌تواند مانعی در مسیر پیگیری مطالبات عمومی که مهم‌ترین رسالت نمایندگان اصلاح‌طلب این دوره از مجلس بوده، ایجاد کند. تحلیلگران سیاسی اصلاح‌طلب از اعضای فراکسیون امید خواستند در روند حمایت از دولت، منافع جناحی خود را فدا نکرده و به اعتماد مردمی که مهم‌ترین پشتوانه رأی اصلاح‌طلبان بوده، خدشه وارد نکنند. ضمن اینکه سعی کنند برای پیگیری خواسته‌های عمومی، حتی اعتدال‌گرایان فعال در مجلس را نیز با خود همراه کنند. تحلیلگران سیاسی اصلاح‌طلب از تأمین رفاه عمومی، اصلاح ساز و کار اقتصادی کشور و رفع بیکاری به‌عنوان مهم‌ترین مطالبات عمومی یاد کردند که این فراکسیون باید برای تحقق آنها، برنامه منسجم و طرح‌های اثرگذاری ارائه دهد؛ موضوعی که معتقدند تاکنون از سوی هیچ کدام از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس پیشنهاد نشده است.


فشار اصول‌گرایان خارج از مجلس بر فراکسیون امید


مجید محتشمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی «وقایع‌اتفاقیه» با تأکید بر اینکه تحقق مطالبات عمومی مهم‌ترین رسالت فراکسیون امید است و اشاره به آنچه مردم از این فراکسیون انتظار دارند، اظهار کرد: تأمین رفاه عمومی و اصلاح ساز و کار اقتصادی کشور به گونه‌ای که دولت موظف شود به تعهداتی که در پی وعده‌های انتخاباتی خود ایجاد کرده، عمل کند، یکی از مهم‌ترین مواردی بوده که باید از سوی اعضای این فراکسیون به‌طور جدی پیگیری می‌شد. 


وی ادامه داد: ارائه طرح‌هایی اثرگذار برای رفع بیکاری در کشور از دیگر مواردی است که فراکسیون امید باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد، کمااینکه در شرایط کنونی، این مهم پاشنه آشیل دولت محسوب می‌شود و در صورت عدم رسیدگی به آن ارتشی از جوانان بیکار در کشور ایجاد شده که می‌تواند موجب بی‌اعتمادی جامعه نسبت به اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان معتدل شود. 


دبیرکل حزب آزادی خاطرنشان کرد: تأمین امنیت عمومی چه در بعد اخلاقی و چه در بعد اجتماعی در چارچوبی قانونمند از دیگر مواردی است که جامعه و بزرگان اصلاح‌طلب انتظار دارند فراکسیون امید به‌طور جدی پیگیری کند زیرا این امر یکی از پارامترهای مهم کشور تلقی می‌شود. محتشمی تأکید کرد: اعضای فراکسیون امید می‌توانند با رایزنی با فراکسیون مستقلین ولایی که روی هم جمعیت قابل‌توجهی از مجلس را تشکیل می‌دهند برای پیگیری مطالبات عمومی که بخش اعظم آن به بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی برمی‌گردد، با یک منظومه فکری واحد و منسجم به ارائه طرح‌هایی اثرگذار در این خصوص بپردازند و این درحالی است که ما تاکنون شاهد ارائه طرحی از سوی نمایندگان اصلاح‌طلب و اعتدا‌ل‌گرای مجلس که بتواند پاسخگوی این دست مطالبات عمومی باشد، نبوده‌ایم. 


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآوری کرد: همراهی با دولت یکی از مهم‌ترین امتیازاتی است که نمایندگان اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرای مجلس از آن برخوردار هستند، به‌همین‌دلیل می‌توانند از این مهم به بهترین شکل در جهت پیگیری خواسته‌های عمومی استفاده کنند. 


محتشمی افزود: هم‌اکنون حق استفاده از آزادی بیان باید از داخل مجلس و حتی فراکسیون امید آغاز شود، به این صورت که به دیگران فرصت نقد و بررسی، اقداماتی که تاکنون از سوی این نمایندگان انجام شده، داده شود. ضمن اینکه نمایندگان در این مورد نباید به گونه‌ای برخورد کنند که شاید شرایطی برای مچ‌گیری از آنها فراهم شده است. 


وی در انتقاد به اینکه برخی نمایندگان از وجود لابی‌های تأثیر‌گذار بر تصمیمات داخلی فراکسیون امید خبر داده بودند، عنوان کرد: البته شاید برخی رگه‌های اصول‌گرایی خارج از مجلس سعی کنند با اعمال فشار روند فعالیت‌های فراکسیون امید را تحت‌تأثیر خود قرار دهند، کمااینکه پیش از این با برهم‌زدن مجالس سخنرانی چهره‌های اصلاح‌طلب یا لغو سخنرانی آنهابه آن مبادرت ورزیده بودند اما این اقدامات نباید باعث شود اعضای فراکسیون امید، محافظه‌کارانه تصمیم بگیرند زیرا اعتماد مردمی مهم‌ترین پشتوانه اصلاح‌طلبان است؛ بنابراین اعضای این فراکسیون باید با اتکا به این مهم با شجاعت تصمیم‌گیری کنند و تحت‌تأثیر لابی‌های خارج از مجلس قرار نگیرند. ضمن اینکه در این راه می‌توانند، اکثریت اعتدال‌گرایان مجلس را نیز با خود همراه کنند. 
به مطالبات عمومی توجه کنید
جلال جلالی‌زاده، کارشناس سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به نقاط ضعف موجود در عملکرد یک سال گذشته فراکسیون امید اظهار کرد: یکی از نقاط ضعف این فراکسیون همزمان با عدم تلاش آن برای کمک به رأی‌آوری آقای بیطرف به‌عنوان تنها گزینه اصلاح‌طلب کابینه پیشنهادی دولت ظاهر شد. این درحالی است که اگر از سوی اعضای این فراکسیون با سایر نمایندگان اعتدال‌گرای مجلس رایزنی می‌شد وی نیز می‌توانست همچون سایر وزرای پیشنهادی با رأی اعتماد نمایندگان مواجه شود؛ بنابراین شاید بتوان گفت عدم موفقیت بیطرف در صحن در پی بی‌توجهی اصلاح‌طلبان حاضر در مجلس اتفاق افتاد. 
نماینده اسبق کرد و اهل سنت مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس ششم با انتقاد از روند محافظه‌کاری‌ای که فراکسیون امید در موضع خود نسبت به دولت در پیش گرفته است، افزود: فراکسیون امید باید برای انجام مهم‌ترین رسالت خود که همانا تحقق مطالبات مردمی بوده، با آقای روحانی در جهت یادآوری وعده‌های انتخاباتی‌ای که داده بود از جمله استفاده از مدیران توانمند توافقاتی انجام می‌داد. 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید بر اینکه فراکسیون امید باید تمام قدرت خود را روی تحقق مطالبات مردمی متمرکز کند، یادآوری کرد: هم‌اکنون اعضای فراکسیون امید باید برنامه منسجمی در جهت حمایت از مردم محروم و رفع بیکاری در کشور داشته باشند، ضمن اینکه دفاعیات خود را تنها به پیگیری مشکلات پایتخت معطوف نکنند. 
جلالی‌زاده ادامه داد: اگر نمایندگان اصلاح‌طلب این دوره از مجلس برای پیگیری مطالبات مردمی تلاش جدی‌ای نداشته باشند این اقدام آنها به ضرر تمام اصلاح‌طلبان تمام خواهد شد؛ بنابراین آنها باید در این فرصتی که تا پایان این دوره از مجلس باقی مانده است، به گونه‌ای اقدام کنند که مانع از ایجاد بی‌اعتمادی مردم نسبت به اصلاح‌طلبان شوند؛ البته پیش‌ازاین، جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، عضو فراکسیون امید مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی «وقایع‌اتفاقیه» از عدم توجه هیأت‌رئیسه این فراکسیون به نظرات سایر اعضا و فعال‌نبودن کمیته‌های فراکسیون به‌عنوان نقاط ضعف فراکسیون امید یاد کرده و گفته بود: «واقعیت امر این است که فراکسیون امید برای فعالیت سال دوم خود نیاز به آسیب‌شناسی جدی‌ای دارد زیرا اگر نقاط ضعف و قوت خویش در طول یک ‌سال گذشته را مورد ارزیابی قرار ندهد، روند کند فعالیت‌های آن تداوم پیدا خواهد کرد.»

منبع وقایع اتفاقیه 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر