کد خبر: 28280
A

آقای نهاوندیان آمار اقتصادی را ساماندهی کنید

آقای نهاوندیان با توجه به تخصصی که در اقتصاد دارید و سوابق مدیریتی که گواه اهتمام شما در نهاد سازی و ایجاد انضباط ساختاری در حیطه های تحت نظرتان است، حال که به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور منصوب شده اید ، از شما خواهش می کنم در راستای جمع آوری آمار تولید و مصرف اقدامی ماندگار به انجام رسانید. بنا به اظهار یکی از تولید کنندگان پوشام هیچ آماری از میزان تولید پوشاک در کشور وجود ندارد! تنها برآوردهای صورت گرفته از میزان تولید پوشاک حاصل برآورد مصرف از محل گزارش بودجه سالانه خانوارهاست که از سر جمع برآورد شده پوشاک قاچاق به کشور کسر می شود و با چنین فرمولی حدس می زنیم میزان تولید پوشاک در کشور چقدر است!

آقای نهاوندیان آمار اقتصادی را ساماندهی کنید

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ علی پاکزاد سردبیر عصر اقتصاد در سرمقاله امروز این روزنامه نوشت:«در نبود آمارها و گزارش های اقتصادی، اظهار نظرهای گوناگونی که از سوی افراد مختلف در مسند دولتی و یا کارشناس صورت می گیرد به جای کمک به اقتصاد ملی محل اختلاف و تشتت در فضای تصمیم گیری و برنامه ریزی اقتصادی می شود.»
 

 

 مثال ساده این مسئله وضعیتی است که در قبال بحران آب آنرا شاهدش هستیم، هنوز اعضای هیات دولت به یک گفتمان واحد در مورد بودن یا نبودن بحران آب نرسیده اند و ریشه این اتفاق ها به نبود یک ساختار درست آماری و اطلاعات اقتصادی بر می گردد. این وضعیت تا چه زمانی باید ادامه پیدا کند؟

آقای نهاوندیان با توجه به تخصصی که در اقتصاد دارید و سوابق مدیریتی که گواه اهتمام شما در نهاد سازی و ایجاد انضباط ساختاری در حیطه های تحت نظرتان است، حال که به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور منصوب شده اید ، از شما خواهش می کنم در این راستا اقدامی ماندگار به انجام رسانید.

آمار مبنای تصمیم سازی و نظارت است و در عرصه اقتصاد ضرورت دارد گفتمانی واحد در آن شکل گرفته و حاکم باشد، متاسفانه دستگاههای متولی در این زمینه به صورت بخشی فعالیت کرده و هر یک به راه خود می روند، نتیجه آنکه ساده ترین آمارها براساس برآورد و استنتاج شکل گرفته و هیچ مبنای دقیقی برای آن متصور نیست و بر همین پایه نیز شاهد هستیم دستگاههای مختلف فارغ از مسیری که طی می کنند در اظهار نظرها و تحلیلها نیز ادبیاتی متفاوت و در بسیاری موارد متناقض دارند که بزرگترین آسیب آن متوجه اقتصاد غیر دولتی و فعالین خصوصی عرصه اقتصاد و صد البته مردم است.

چند روز پیش با یکی از دست اندرکاران صنعت پوشاک گفتگو می کردم، بنا به اظهار ایشان هیچ آماری از میزان تولید پوشاک در کشور وجود ندارد! تنها برآوردهای صورت گرفته از میزان تولید پوشاک حاصل برآورد مصرف از محل گزارش بودجه سالانه خانوارهاست که از سر جمع برآورد شده پوشاک قاچاق به کشور کسر می شود و با چنین فرمولی حدس می زنیم میزان تولید پوشاک در کشور چقدر است!

پوشاک مشت است نمونه خروار، این وضعیت در بسیاری دیگر از صنایع و فضاهای اقتصادی کشور جاری و ساری است و شما خود به عنوان یک مدیری اقتصادی و مدرس دانشگاه بارها به چنین مواردی برخورده اید.

آقای نهاوندیان به عنوان یک عضو کوچک رسانه های اقتصادی کشور از شما خواهش دارم، در چهار سالی که پیش رو داریم ایجاد گفتمان واحد در آمار اقتصادی را در کنار ایجاد ساختارهای دقیق تولید این نوع آمار ها را در اولویت اقدامات خود قرار دهید، این بزرگترین اقدام در راستای شفاف سازی اقتصاد ایران است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر